Masterstudenten ondertitelen voor Film Fest Gent 2023

Masterstudenten VTC aan het werk in het ondertitellokaal (vergrote weergave)

Masterstudenten VTC aan het werk in het ondertitellokaal

(27-09-2023) Dit jaar vertalen onze studenten (Master Vertalen & Master Meertalige Communicatie) ondertitels voor acht films uit het programma van FFG 2023.

Film Fest Gent werkt opnieuw samen met onze vakgroep.  Dit jaar vertalen onze studenten (Master Vertalen & Master Meertalige Communicatie) ondertitels voor acht films uit het programma van FFG 2023. Deze unieke samenwerking tussen het filmfestival en de vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie bestaat al sinds 1989.

De studenten vertalen de film en projecteren de ondertiteling live tijdens de vertoning. De stages bij het Film Fest zijn een boeiende leerschool voor de studenten omdat ze hun technische en talige vaardigheden aan de praktijk kunnen toetsen. En het is ook belangrijk voor de toeschouwers, omdat zij nu meer films met Nederlandse vertaling aangeboden krijgen. Het gaat om films die (nog) niet in het Nederlandse taalgebied verdeeld worden en die daardoor (nog) niet met Nederlandse ondertitels op de markt zijn.

Luc Foncke vertelde aan VRT NWS meer over hoe het Film Fest achter de schermen verloopt en vermeldde daarbij ook het waardevolle werk van onze studenten. Lees het volledig artikel.

De studenten maken Nederlandse ondertitels in het kader van hun stage. Tijdens het filmfestival projecteren ze, in teams van twee, de ondertitels ook live op de films.

Als je dus naar Astrakan, The Sweet East Do Not Expect Too Much From The End Of The World, All Dirt Roads Taste of Salt, Los Delincuentes, Riddle of Fire, Vampire Humaniste of Critical Zone gaat kijken tijdens het Film Fest, kan je het resultaat van hun werk zien.

Het Film Fest loopt van 10 tot en met 21 oktober 2023. Alle info en programma op www.filmfestival.be.

Alvast veel succes Soetkin, Jitske, Paulien, Mathias, Charlotte, Ineke, Francis, Lena, Marte, Lene & Amelie