UGent start unieke opleiding met taaltechnologie

(20-02-2024) Hierin combineren studenten een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) met Nederlands én taaltechnologie.

Vanaf volgend academiejaar (2024-2025) kan je binnen de bacheloropleiding Toegepaste Taalkunde een traject taaltechnologie volgen.

Voor wie?

Studenten die naast een liefde voor taal ook gepassioneerd zijn door technologie en de huidige maatschappelijke ontwikkelingen rond Artificiële Intelligentie (bijv. ChatGPT). Je hebt geen specifieke voorkennis nodig om de opleiding te kunnen volgen.

Wat?

Studenten ontwikkelen de dubbele expertise van een vreemde taal en taaltechnologische kennis. Zo leren ze vloeiend schriftelijk en mondeling communiceren in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) en in het Nederlands. Daarnaast leren ze programmeren met Python en doorgronden ze hoe computers taal begrijpen en produceren. Die kennis is cruciaal om te weten hoe AI-systemen ontwikkeld worden. Ze krijgen ook inzicht in waarom die taken zo moeilijk zijn en leren toepassingen kritisch aanwenden.

Waarom?

Bedrijven zetten steeds vaker en steeds meer in op (taal)technologie, en de vraag naar expertise neemt enorm toe. Met dit traject wil de UGent een volgende generatie taalprofessionals klaarstomen: taalexperten die technologieën ontwikkelen vanuit kennis over taal en met aandacht voor een ethisch verantwoord gebruik van data en tools.

Meer weten?

Orphée De Clercq (professor Taaltechnologie voor educatieve toepassingen)