Interreg North Sea Region - PAV
Introduction
PAV stands for Planning for Autonomous Vehicles and aims to stimulate the adoption of electric, shared autonomous vehicles (AVs). The project prepares demonstrators and designs green transport and spatial planning strategies for the future arrival of autonomous mobility.
The consortium includes four local- and transport authorities (City of Almere, Region of Hannover, Varberg Municipality, and HITRANS), four knowledge partners (Ghent University, Robert Gordon University, Halmstad University, and the Oslo School of Architecture and Design), and four network organisations (POLIS, Rupprecht Consult, CLEAN, and Clean Tech Delta).
The project is set to run for three years (2019-2022) and is coordinated by HITRANS. HITRANS is the Scottish transport partnership that encompasses all modes of transport in the Highlands and Islands and is closely linked to the regional and national transport policy level through the Centre for Connected and Autonomous Vehicles (CCAV).
Project description
Autonomous vehicles (AVs), or self-driving vehicles, promise widely accessible, low-cost, clean, door-to-door transport for people and goods. Many cities (plan to) start experimenting with AVs in Europe. However, the integration of AVs in spatial planning has yet to start. PAV aims to stimulate the adoption of electric, shared autonomous vehicles by developing green transport and spatial planning strategies.
PAV partners will:
- Develop and improve green transport and spatial planning strategies
- Prepare a publicly available series of expert analysis on the socio-economic impact of AVs
- Create an open and scalable innovation community connecting cities/regions and knowledge providers on AVs
- Implement 4 urban/regional AV pilots integrated with other, existing transport modes
Through international think-thanks such as POLIS, local insights will be linked to international strategies to ensure broad uptake.
Objectives
These are the objectives of PAV:
- Exploring the effects and benefits of shared, electric autonomous vehicles to create a sustainable long-term urban and rural planning
- To assess the local impact of AVs within the urban and rural environment through four AV demonstrators of level 4
- To develop green transport and spatial planning strategies that incorporate AVs
Role of Ghent University
The Social and Economic Geography (SEG) Research group at the Department of Geography of Ghent University focuses on three research pillars:
- travel behaviour analysis and city logistics
- urban geography and world city formation
- territorial organisation and spatial planning
Within PAV, the SEG research group will focus on the social consequences of AVs for the different AV scenarios. The main focus will be on the users of AVs and how AVs impact social inclusiveness due to changed accessibility and equity. SEG will work on the social scenarios, social impact assessment, and acceptance surveys. The results will be turned into recommendations for authorities on how to achieve a social inclusive mobility system by developing green transport and spatial planning strategies with AVs included.
Dutch summary
Autonome voertuigen (AV), of zelfrijdende voertuigen, beloven toegankelijk, goedkoop, milieuvriendelijk, deur-tot-deur vervoer voor mensen en goederen. Er wordt verwacht dat het gebruik van AV op grote schaal in Europa zal doorbreken voor 2030. Dit zal talrijke maatschappelijke implicaties hebben, met mogelijke gevolgen voor het ontwerp en de ontwikkeling van steden.
Veel steden (zijn van plan te) experimenteren met AV in Europa. De integratie van AV in de ruimtelijke planning moet echter nog beginnen. Dit is dringend nodig aangezien steden de (her)ontwikkeling van wijken, de vervoersinfrastructuur en de daarmee samenhangende investeringen tientallen jaren vooruit plannen.
PAV verbindt 4 publieke- en transportautoriteiten: Almere (NL), Hannover (DU), Varberg (SE) en HITRANS (UK) met experts en netwerkorganisaties met als doel om de implementatie van elektrische, gedeelde AV te stimuleren door het ontwikkelen van groene vervoers- en ruimtelijke plannen waarin (de impact van) AV is opgenomen.
Het beoogde resultaat aan het einde van het project is:
- Het ontwikkelen en verbeteren van de SUMPs (Sustainable Urban Mobility Plans)
- Het uitwerken van een publiekelijk beschikbare reeks van expertanalyses over de sociaal-economische impact van AV
- Het ontwikkelen van een innovatieplatform over AV voor het uitwisselen van expertise tussen steden/regio’s en kennisinstellingen
- Het opzetten van 4 stedelijke/regionale AV pilots die geïntegreerd zijn met andere bestaande transportmodi
French summary
Les véhicules autonomes (VA) offrent une solution de transport de porte à porte accessible, propre et à bas prix aussi bien pour la circulation des personnes et que pour celle des marchandises. De nombreuses villes en Europe ont commencé à expérimenter le recours aux VA. Cependant, l'intégration des VA dans l'aménagement du territoire n'est pas encore chose faite. PAV a pour objectif de stimuler d'adoption de voiture autonomes électriques grâce au développement de stratégies de transport durable et d'aménagement du territoire.
Les partenaires de PAV:
- Développeront et amélioreront leur stratégies de transport durable et d'aménagement du territoire
- Prépareront une série d'analyses de l'impact socio-économique des VA, disponible au public
- Créeront une communauté d'innovateurs reliant les villes/régions et les experts en VA
- Mettront en œuvre 4 projets pilotes de VA urbains et régionaux intégrés à d'autres modes de transport existants
Website
Contact
Prof. dr. Frank Witlox
Department of Geography
Phone number: 09 264 45 53
E-mail