Nieuw postgraduaat ‘Erfgoed en samenleving’ vanaf volgend academiejaar

(03-04-2024) De opleiding bereidt deelnemers voor om aan de slag te gaan met de vele uitdagingen waar de erfgoedsector in de superdiverse samenleving van vandaag voor staat.

PG Erfgoed en samenlevingErfgoed beroert de gemoederen en verhit het publieke debat. Standbeelden tuimelen van sokkels en monumenten worden gretig beklad. Museummedewerkers nemen depots steeds vaker en steeds scherper onder de loep; op zoek naar twijfelachtige of voorheen onrechtmatig verworven stukken. Terwijl UNESCO en de internationale gemeenschap met argusogen de praalwagens van Aalst Carnaval volgen, krijgen kindericonen Pippi Langkous en Zwarte Piet ferme tikken op de vingers en harde vegen uit de pan. Wie weet ruilt zelfs Sinterklaas straks definitief zijn statige mijter in voor de flamboyante kralenkroon van Queen Nikkolah.

Over verleden, heden en toekomst van erfgoed wordt met de regelmaat van de klok onderhandeld. Wie de pen vasthoudt bepaalt vaak het verhaal. Daarom richten we vanaf het academiejaar 2024-25 deze nieuwe postgraduaatsopleiding ‘Erfgoed en samenleving’ in. De vorming is interdisciplinair en innovatief, en zet via theorie en praktijk in op drie bijzonder actuele pijlers.

Erfgoed in de digitale wereld

In de pijler Erfgoed in de digitale wereld krijg je inzicht in verschillende vormen van historische datavisualisering en het ontwikkelen van digitale narratieven. Er wordt ingezoomd op de allerlaatste ontwikkelingen op het vlak van artificiële intelligentie en augmented en virtual reality in relatie tot erfgoed.

Erfgoed en publiek

De omgang met erfgoed in een sterk gediversifieerde samenleving vormt de kern van de pijler Erfgoed en publiek. Via innovatieve communicatiemethodes worden handvaten aangereikt om op een inclusieve manier gebruikersinzichten te genereren en aan co-creatie te doen. Deze pijler zet in op culturele geletterdheid en interculturalisme, en leert je te debatteren over een resem kwesties in relatie tot kunst en cultuur.

Erfgoed en politiek

De pijler Erfgoed en politiek legt zich toe op historisch bewustzijn, geeft duiding bij erfgoedpolitiek en wijst op mogelijke gevaren bij het gebruik of misbruik van de geschiedenis. In deze pijler komen ook historische en actuele ethisch-juridische kwesties aan bod die allen verband houden met kunst en cultuur.

Toelatingsvoorwaarden

• Academisch masterdiploma of academisch bachelordiploma + 3 jaar werkervaring in de sector.
  • Motivatiebrief.
  • Er worden maximum 15 studenten toegelaten.

Praktisch

• De opleiding bestaat uit 45 studiepunten (30 theorie en 15 stage). De vakken zijn verdeeld over de twee semesters en kunnen gespreid worden over twee academiejaren.
  • Het inschrijvingsgeld bedraagt €2000.
  • Data: start academiejaar 2024-25.
  • Aanmelden  (vanaf 1 april tot 15 juli 2024)

Meer info en contact