Nieuwe unieke opleiding met taaltechnologie

(23-02-2024) Vanaf volgend academiejaar kan je binnen de bacheloropleiding Toegepaste taalkunde een traject taaltechnologie volgen. De opleiding combineert de studie van een vreemde taal met Nederlands én taaltechnologie. Het traject is uniek in Vlaanderen.

Voor wie?

Studenten die naast een liefde voor taal ook gepassioneerd zijn door technologie en de huidige maatschappelijke ontwikkelingen rond Artificiële Intelligentie (bijv. ChatGPT). Je hebt geen specifieke voorkennis nodig om de opleiding te kunnen volgen.

Wat?

Studenten ontwikkelen de dubbele expertise van een vreemde taal en taaltechnologische kennis. Je leert vloeiend schriftelijk en mondeling communiceren in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) en in het Nederlands. Daarnaast leer je programmeren met Python en doorgrond je hoe computers taal begrijpen en produceren. Die kennis is cruciaal om te weten hoe AI-systemen ontwikkeld worden. Je krijgt ook inzicht in waarom die taken zo moeilijk zijn en leert toepassingen kritisch aanwenden.

Meer weten?

Orphée De Clercq (professor Taaltechnologie voor educatieve toepassingen)