Studenten Oshin Ghiotto en Jarne Ghijsels op audiëntie bij koning Filip

(01-09-2023) Oshin en Jarne mogen op 19 september op audiëntie bij de Koning. Ze zijn de oprichters van de chattool Epione, een anonieme chatlijn voor en door studenten.

Oshin Ghiotto (masterstudent Taal- en letterkunde) nomineerde Jarne Ghijsels (Biomedische wetenschappen) via het project Be Heroes voor zijn inzet voor Epione. Uit alle ingezonden verhalen werden ze, samen met 50 andere helden, uitgekozen om op 21 juli het defilé van de Nationale Feestdag bij te wonen. Uit die groep mogen zeven uitverkorenen nu op audiëntie bij de Koning.

Epione

Epione is een online chatlijn waar studenten anoniem en gratis terechtkunnen voor een-op-eengesprekken met een medestudent.

Jarne: “We zijn geen themagerichte chat, zoals bv. de Druglijn of Teleblok. Bij Epione kunnen studenten terecht voor een gesprek over al hun zorgen, problemen of vragen. Wij bieden een luisterend oor en doordat we ingebed zijn in de hogeronderwijsinstellingen kunnen we – indien nodig of gewenst - makkelijk doorverwijzen naar extra hulplijnen zoals bv. het monitoraat of studentenpsychologen.”

Oshin: "Via Epione kunnen studenten hun hart luchten bij iemand uit dezelfde leefwereld, dat is heel belangrijk. We voorzien uiteraard een opleiding voor de vrijwilligers, zodat ze de skills en kennis hebben die nodig is om met verschillende mentale klachten te kunnen omgaan.”

Ontstaan

Epione startte in november 2021 als pilootproject binnen de UGent en breidde na een jaar uit naar alle hogeronderwijsinstellingen binnen de Associatie UGent.

Oshin: “Tijdens de pandemie was ik studentenvertegenwoordiger bij Stuart, ik was de beleidsmedewerker mentaal welzijn. Ik merkte dat veel studenten mij in vertrouwen namen i.v.m. persoonlijke problemen. Ik hoorde vaak dat de stap naar professionele hulp, zoals bv. een psycholoog, te groot was. Gewoon eens je hart kunnen luchten bij iemand bleek vaak al te helpen. Via de Gentse Studentenraad (GSR) ben ik toen in contact gekomen met Jarne. We vonden allebei dat we iets moesten doen, en uiteindelijk kwamen we op het idee voor deze chattool.”

Jarne: “We hebben toen bijna alle bestaande chatlijnen in Vlaanderen gecontacteerd voor advies over hoe we dit het best konden aanpakken. Via de GSR kregen we een startbudget en onze eerste oproep naar vrijwilligers kreeg een ongelooflijke respons.”

Erkenning

Oshin: “Deze audiëntie is natuurlijk een mooie erkenning voor het project. Maar zeker niet alleen voor ons, maar voor alle vrijwilligers die meewerken. Zij moeten anoniem blijven, dus officieel kunnen zij niet gehuldigd worden, maar deze koninklijke audiëntie is een erkenning voor alle Epione medewerkers.”

Epione is elke dag van de week beschikbaar tussen 19 en 23 uur. De uren kunnen licht verschillen afhankelijk van de beschikbaarheid van vrijwilligers.

Alle info en contact via de Facebookpagina van Epione.