Isabelle Lootens
Werkt als adviseur interne communicatie Constructiv
Afgestudeerd in de Vertaalkunde Nederlands, Frans en Spaans
“Communicatiemedewerker equals allround werknemer”
Een combinatie van theorie en praktijk
Als kind was ik altijd al gebeten door taal. Ik was een zeer verbaal kind – tot grote frustratie van mijn ouders – en was ook erg geïnteresseerd in vreemde talen zoals Frans en Engels. Zo beluisterde ik vaak Engelstalige plaatjes bij mijn bomma – ja, in die tijd werden er vooral plaatjes gedraaid – en schreef ik nieuwe woorden en uitdrukkingen neer om de taal te leren kennen. En tegelijk zong ik ze trouwens uit volle borst mee. Die taalnieuwsgierigheid heb ik altijd behouden. Na het behalen van mijn middelbaar diploma Grieks-Latijn ging ik dan ook resoluut voor de opleiding Licentiaat Vertaler aan de Hogeschool Gent, nu gekend als Toegepaste Taalkunde aan de universiteit. Vijf jaar lang dompelde ik mij volledig onder in de Franse en Spaanse taal en cultuur … een hele fijne ervaring. Ik koos destijds niet voor Taal-en Letterkunde omdat ik het belangrijk vond om praktijkgericht te werken: ik wou de taal leren spreken en schrijven, niet per se de geschiedenis ervan uitpluizen. Dat is iets waar ik nog altijd bij zweer: bij taalvaardigheid moet je niet enkel de theorie onder de knie krijgen, maar ook wat je leert in de praktijk brengen. Een taal moet je spreken én onderhouden.
Een boeiend en leerrijk parcours
Na het behalen van mijn vertalersdiploma had ik het gevoel dat ik wel redelijk wat van talen kende, maar nog onvoldoende van het bedrijfsleven. Ik heb dan ook beslist om een extra masterjaar Management en Communicatie te volgen, wat een verstandige keuze bleek te zijn. Ik stak er heel wat van op. Na die studies wist ik nog niet onmiddellijk wat voor mij de geknipte job was. Iets met talen en communicatie? Ja. Fulltime vertaler? Nee, bedankt. Dat dilemma heb ik gelukkig nog even kunnen uitstellen, want via een vriend kreeg ik de kans om drie maanden voor de BBC te werken aan een oorlogsdocumentaire. Een fantastisch avontuur! Nadien begon ik te solliciteren. Dat je veel richtingen uit kan met een talendiploma, daar ben ik het levende bewijs van. Ik ben gestart als commercieel assistente bij Passe-Partout, een regionale krant binnen de mediagroep Corelio, die onder andere De Standaard en Het Nieuwsblad uitgeeft. Drie jaar later werd mij bij diezelfde krant de functie van Marketing Assistant aangeboden. Na een tweetal jaar was het tijd om andere oorden op te zoeken en ging ik in Brussel aan de slag als Marketing & Communication Assistant bij Constructiv, een dienstverlenende organisatie van en voor de bouwsector. Ik werd kort erna gepromoveerd tot Adviseur Communication & Marketing. Vijf jaar later had ik het wel gehad met externe communicatie en kreeg ik de kans om een nieuwe rol te vervullen als Adviseur Interne Communicatie, wat tot vandaag mijn functie is.
Een waaier aan taken
Als Adviseur Interne Communicatie heb ik een heel gevarieerd takenpakket. Ik onderhoud het intranet en schrijf regelmatig interne boodschappen voor de verschillende businesspijlers en de ondersteunende diensten. Ik doe ook aan eindredactie: ik kijk teksten van collega’s na en verbeter ze waar nodig. Daarnaast help ik ook bij de organisatie van interne (teambuildings-) evenementen en verzorg ik het academische gedeelte van deze events, een taak waar ik heel erg blij van word. In 2019 kreeg ik groen licht om een personeelsmagazine te lanceren, dat ik van a tot z uitwerk. Dit houdt een waaier aan taken in: interviews afnemen, artikels (her-)schrijven, vertaalopdrachten opvolgen, de lay-out coördineren met een extern grafisch bureau, enz. Ten slotte coach ik sinds een aantal jaren samen met een HR-collega verschillende teams aan de hand van de methodiek Management Drives. ‘Dat is écht iets voor jou’, zei mijn baas, en hij had gelijk. In 2017 heb ik namelijk het diploma Gezondheidscoach in avondonderwijs behaald. Die coaching en de andere meer actieve aspecten van mijn job geven mij trouwens ontzettend veel energie en voldoening. Daarom overweeg ik op dit moment om een nieuwe richting in te slaan, met minder bureauwerk en meer interactie. Met andere woorden, ik ben weer klaar voor een nieuw avontuur!
Als communicatiemedewerker moet je eigenlijk een creatieve duizendpoot zijn. Naast een vlotte pen en een flinke portie creativiteit zijn er nog andere aspecten van belang bij deze job. Je moet over de nodige people skills beschikken en een echte teamplayer zijn, want je werkt nooit alleen. Daarnaast moet je kunnen plannen, organiseren en – zeer belangrijk – delegeren. Als je een perfectionist bent zoals ik, loop je vaak het gevaar om alles zelf te willen doen, maar dan verzuip je simpelweg in het werk. Daarnaast is het ook belangrijk dat je leert omgaan met kritiek: communicatie is subjectief. Iedereen communiceert en interpreteert boodschappen op z’n eigen manier. Als communicatiemedewerker kweek je dus maar beter snel een olifantshuid, want iedereen heeft er een eigen mening over. Die eigenschap komt trouwens sowieso nog van pas in je latere carrière én leven!
Volg je passie
Als ik iets geleerd heb in de laatste jaren, is het dat het leven aan de durvers is. Durf je passie te volgen, zowel tijdens je opleiding als je loopbaan. Doen wat je graag doet en graag doen wat je doet! Weet je nog niet zo goed wat je wil aanvangen met je diploma? Maak je niet druk. Ik had geen flauw benul! Je oefent eerst een hele resem jobs uit en vindt pas na jaren je ideale job? Ook goed. Je wil opeens een compleet andere richting inslaan? Gewoon doen! Ik merk trouwens dat jongeren het stereotiepe hokjesdenken steeds minder accepteren en een serieuze portie lef en ondernemerszin hebben. Daarbij waken jongeren vaker ook over het evenwicht tussen werk en privé. Ik vind dat erg inspirerend. Ik reken dan ook op de jeugd om deze tendens verder te zetten. Tenslotte zijn jullie onze toekomst.