Veera Voordeckers

Werkt als leerkracht NT2
Afgestudeerd in 2018 in de master tolken Nederlands, Frans en Russisch
Studeerde ook piano aan het conservatorium en volgde de lerarenopleiding piano

“Durf te zoeken naar hetgeen je écht graag doet”

Vaak vragen studenten zich af of hun diploma wel geschikt is voor de job die ze willen uitoefenen. Alumna Veera Voordeckers vertelt over haar uitzonderlijk studieparcours, haar liefde voor taal en muziek en haar huidige job als leerkracht Nederlands voor anderstaligen.  

Veera combineerde na het middelbaar onderwijs in de richting Grieks-Wiskunde eerst Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit Gent met de studie Piano aan het conservatorium. Na een jaar werd haar echter duidelijk dat ze liever niet de wetenschappelijke richting uitging. Ze schakelde vervolgens over naar Toegepaste Taalkunde, terwijl ze ondertussen verder aan het conservatorium studeerde. De alumna met Russische afkomst wilde haar kennis van het Russisch en Frans optimaliseren. In tegenstelling tot Taal- en Letterkunde, die alleen de optie Slavistiek aanbiedt, biedt Toegepaste Taalkunde de combinatie Russisch, Nederlands en een West-Europese taal aan. Veera was daarom snel overtuigd van haar keuze.

De combinatie van Russisch met een West-Europese taal was voor mij wel een doorslaggevende factor. Nederlands is echt een meerwaarde.

Als master koos Veera voor Tolken, en dat vergelijkt ze met haar muziekopleiding:

Je moet presteren op het moment zelf. Ik vond dat wel een goede dynamiek.

Ze leerde tijdens dat jaar veel bij over zelfpresentatie en spreekvaardigheid. Na het masterjaar sprak ze de gekozen vreemde talen nog vloeiender. Tijdens de master tolken volgde ze ook de specifieke lerarenopleiding met muziek als vakdidactiek. Voor muzikanten is de lerarenopleiding een logische keuze, omdat ze vaak hun muzikale activiteiten combineren met lesgeven.

Vandaag werkt Veera als leerkracht Nederlands in Brussel, waar ze lesgeeft aan volwassenen met een andere moedertaal dan het Nederlands. Veera paste een andere strategie toe dan de meeste werkzoekenden. Zij focuste niet op vacatures, maar schreef alle centra voor volwassenenonderwijs in Brussel aan: “Als ze iemand zoeken, dan hebben ze niet altijd tijd om een vacature te posten. Vervangingen zijn meestal heel dringend”, aldus Veera.

Als leerkracht houdt de alumna zich bezig met lesvoorbereidingen, de lessen zelf en de administratie. Daarnaast gaat ze geregeld naar bijscholingen en vergaderingen. Veera benadrukt twee grote voordelen van haar job: flexibiliteit en multiculturaliteit.

Ten eerste heeft zij gezocht naar een job die voldoende toelaat om met muziek bezig te zijn. Ten tweede vindt ze het fijn dat ze dagelijks in contact komt met mensen met een andere achtergrond: “Je probeert in het Nederlands met hen te praten over hun leven en dat is superinteressant.”

Hoewel ze enkel een lerarendiploma heeft in de muziek, ervoer ze geen problemen bij het onderwijzen van Nederlands aan anderstaligen. Zowel de bachelor- als masteropleiding hebben haar voldoende voorbereid op haar huidige job.

De Nederlandse grammatica werd tijdens haar studiejaren uitgebreid behandeld. Multiculturaliteit was ook een steeds terugkerend thema, dat werd aangevuld door het verplichte Erasmussemester.

Erasmus is misschien het dichtste dat je kan komen bij de beleving van iemand die anderstalig is en migreert

Tijdens de master werden presentatietechnieken intens getraind. De Franstalige context waarin ze werkt, zorgt ervoor dat ze nog dagelijks met Frans in contact komt.

Kortom, tijdens de opleiding werden verschillende vaardigheden aangeleerd die ze vandaag kan toepassen in het werkveld. Veera geeft als raad: “Wees proactief in het solliciteren. Jouw eerste job hoeft niet perfect te zijn maar blijf ook niet te lang in een job die jou helemaal niet ligt. Durf te zoeken naar hetgeen je écht graag doet”.

Terug naar het overzicht