Carbohydrate Bioengineering Meeting

Door wie
Tom Desmet
tom.desmet@ugent.be

De Carbohydrate Bioengineering Meeting (CBM) werd gelanceerd in 1995 en voortgezet als een tweejaarlijkse conferentie die door heel Europa heeft gereisd en nu in Gent (België) zal worden georganiseerd tussen 5 en 8 mei 2024. CBM is getuige geweest van de enorme uitbreiding van het vakgebied glycowetenschappen, dat een van de belangrijkste pijlers van de moderne biotechnologie is geworden. Op een echt interdisciplinaire manier richt de conferentie zich op zowel fundamentele als toegepaste aspecten van koolhydraten en koolhydraatactieve enzymen in uiteenlopende domeinen zoals voeding, farma, cosmetica, biomaterialen en de bio-economie. Meer specifiek zullen de volgende onderwerpen aan bod komen:

• Diversiteit en metabolisme van koolhydraten
  • Koolhydraten in gezondheid en ziekte
  • Omica-technologie en bio-informatica
  • Enzymmechanisme en structuur-functie
  • Ontdekking en engineering van enzymen
  • Toegepaste biokatalyse en procesontwikkeling

Net als de vorige edities zal CBM15 glycowetenschappers van over de hele wereld samenbrengen om hun laatste bevindingen en meest opwindende verwezenlijkingen te delen in een vriendelijke en warme sfeer. Elke sessie zal geopend worden door een expert uit de academische wereld of de industrie, gevolgd door sprekers geselecteerd uit ingediende abstracts. We moedigen vooral bijdragen aan van jonge onderzoekers, die ook de kans krijgen om hun poster te presenteren via speed talks. Verdere interacties worden gestimuleerd door sociale evenementen, waaronder een welkomstreceptie en een conferentiediner (inbegrepen bij de registratie).

Registreer online