Help mee de biodiversiteit van het Aalmoeseneiebos in kaart te brengen

Voor wie
Medewerkers
Wanneer
16-05-2024 van 13:00 tot 16:00
Waar
Labo voor Bos & Natuur (Campus Gontrode)
Voertaal
Nederlands
Door wie
Pallieter De Smedt
pallieter.desmedt@ugent.be

ForNaLab nodigt alle collega's van de faculteit uit op 16 mei 2024 van 13u tot 16u aan het Labo voor Bos & Natuur (Campus Gontrode) om samen het Aelmoeseneiebos te verkennen en op zoek te gaan naar alles wat leeft. Daarna een hapje en een drankje.

Binnen een oproep van ICA (Association for European Life Science Universities) organiseert de  Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen van de Universiteit Gent in 2024 een Biodiversity Challenge of Bioblitz in hun onderzoeksbos, het Aelmoeseneiebos. Dit eeuwenoude bosgebied, eigendom van de UGent en beheerd door het Labo voor Bos en Natuur, beslaat ongeveer 30 hectare en is al tientallen jaren een hotspot voor wetenschappelijk onderzoek en praktijkopleidingen. Het onderzoek richt zich vooral op bosplanten, maar in mindere mate is ook een grote verscheidenheid aan andere taxa onderzocht. Met de Biodiversity Challenge wil de Universiteit Gent een beter beeld krijgen van de biodiversiteit die in hun bos leeft. In 2024 zullen er vangcampagnes en excursies worden georganiseerd om zoveel mogelijk organismen te vinden, van planten tot paddenstoelen, bijen, kevers, springstaarten en nog veel meer, om de totale biodiversiteit van dit buitengewone bos beter te begrijpen. Daarnaast willen we zoveel mogelijk studenten en medewerkers van de faculteit, maar ook andere geïnteresseerde buurtbewoners en verenigingen, betrekken om samen te werken. Het doel is om in één jaar minstens 2000 soorten te identificeren. We organiseren doorheen het jaar zes excursies met lokale experten die je meenemen in de boeiende wereld van biodiversiteit in het Aelmoeseneiebos. Daarnaast nodigen we alle collega's van de faculteit uit op 16 mei 2024 van 13u. tot 16u aan het Labo voor Bos & Natuur (Campus Gontrode) om samen het Aelmoeseneiebos te verkennen en op zoek te gaan naar alles wat leeft. Daarna kan er nagekaart worden bij een hapje en een drankje.