Gents biotechbedrijf ontwikkelt nieuwe strategie voor de behandeling van kanker en fibrose

(20-11-2023) Het Gentse biotechbedrijf Amalus Therapeutics, een spin-off van de Universiteit Gent, ontwikkelt een veelbelovende strategie voor de behandeling van kanker en fibrose.

De focus ligt op het selectief aanpakken van disfunctionele fibroblastcellen die een negatieve rol spelen bij deze aandoeningen. Het bedrijf krijgt ondersteuning van het BioInnovation Institute, gesteund door de Novo Nordisk Foundation. Amalus Therapeutics bouwt voort op het baanbrekende werk van onderzoekers Christian Stevens en Bart Roman van de Universiteit Gent, die respectievelijk CEO en CSO worden. Hun innovatieve benadering heeft het potentieel om de vooruitzichten van patiënten met kanker en fibrotische aandoeningen aanzienlijk te verbeteren. Het onderscheidt zich doordat het 'corrupte' fibroblasten selectief neutraliseert zonder normale fibroblasten te verstoren, in tegenstelling tot andere geneesmiddelen in ontwikkeling.

Dominic De Groote, CBO van Amalus Therapeutics, benadrukt veelbelovende resultaten in laboratoriumdiermodellen, zoals normalisatie van de tumoromgeving, remming van metastasen en activering van het immuunsysteem. De aanpak biedt tevens potentieel om de effectiviteit van standaardtherapieën in de oncologie te verbeteren, wat cruciaal is voor betere patiëntresultaten.

Amalus Therapeutics staat internationaal in de schijnwerpers en is recent genomineerd voor de 'One-to-Watch Award' van het Oxford Business Network in het Verenigd Koninkrijk, een erkenning voor veelbelovende start-ups in de levenswetenschappen.

Contact: