UGent zoekt deelnemers om geurvorming in kleding in kaart te brengen

(13-11-2023) Heb je ooit gehoord van permastink? Het is een fenomeen waarbij sommige synthetische kledingstukken onaangename geuren hardnekkig blijven vasthouden, zelfs na herhaaldelijk wassen.

Enkele onderzoekers van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen van de Universiteit Gent willen dit fenomeen beter begrijpen en zijn op zoek naar 100 vrijwilligers om deel te nemen aan een innovatieve studie die deze geurvorming in kaart wil brengen. Hiervoor zullen ze 30 weken witte T-shirts moeten dragen.

(De faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen werd tijdelijk ingekleed met T-shirts die de 100 vrijwilligers zullen dragen)

Kledij heeft een eigen microbioom én een eigen geur

In de moderne wereld van milieuvriendelijk textiel, lagere wastemperaturen en mildere wasproducten, hebben UGent onderzoekers ontdekt dat kleding een eigen microbioom ontwikkelt, vergelijkbaar met dat van de menselijke huid. Zelfs na het wassen op 30°C met wasmiddelen zonder bleekmiddel, blijven bacteriën en geurmoleculen diep in de vezels van de kleding achter. Bij herhaaldelijk dragen, wassen en drogen treedt er accumulatie op van deze bacteriën en geurmoleculen. Deze bacteriën veroorzaken ongewenste geuren die steeds weer terugkeren. Recent onderzoek wijst zelfs naar de wasmachine als een mogelijke oorzaak voor dit probleem. Hierin zitten biofilm-vormende bacteriën die steeds opnieuw op de gewassen kledij terecht komt, die zorgt voor nare geurtjes. Zeker bij een traag droogproces zorgt ervoor dat deze bacteriën kunnen uitgroeien en kunnen zorgen voor onaangename geuren op kledij.

Op zoek naar stinkende kledij

De wetenschappers aan de Universiteit Gent zijn vastbesloten om deze kwestie op te lossen en zijn op zoek naar enthousiaste deelnemers. We zoeken 100 mensen (m/v/x) die vaak last hebben van stinkende kledij die bereid zijn om mee te werken aan het onderzoek. Als deelnemer aan deze studie ontvang je gedurende 30 weken T-shirts, samen met een ruim gamma aan deodoranten, douchegels en waspoeders. Het gebruik van deze producten is om externe factoren te minimaliseren en zo een accuraat beeld te krijgen van geurvorming in kledij.

De oplossing?

Met de verzamelde gegevens gaan de wetenschappers op zoek naar oplossingen. Sommige waspoeders zijn beter dan anderen om de vasthechtende componenten te verwijderen. Daarnaast voegen ze specifieke stoffen toe aan kledingstukken en wasmachines om bacteriën en geurmoleculen aan te pakken. De onderzoekers ontwikkelen ook “probiotische kledij” die tracht te voorkomen dat onwelriekende bacteriën zich gaan nestelen op de kledij. Het uiteindelijke doel is het doorbreken van de cyclus van steeds terugkerende onaangename kledijgeur.

Duik dus mee in de wereld van geuren en help zo de geheimen van kledinggeuren te ontrafelen! Iedere deelnemer wordt mooi gecompenseerd voor zijn/haar tijd en moeite.

Wens je meer informatie of wil je inschrijven? Ga dan snel naar https://cmet.ugent.be/news/ugent-zoekt-deelnemers-om-geurvorming-kleding-kaart-te-brengen of stuur een mail naar Permastink@UGent.be.

Via Permastink@UGent.be of Contacteer Dr. Chris Callewaert via 0476444432