Vakfeedback: aandachtspunten en hoe te verbeteren
Optimaliseer je onderwijspraktijk aan de hand van geformuleerde oplossingen en tips voor de algemene aandachtspunten uit de vakfeedback van het 1e semester 2024-2025
1. Zorg voor een evenwichtige werkdruk en deadlines
- Studenten ervaren dat opdrachten en evaluaties (presentaties, indienen rapporten) zich opstapelen op bepaalde momenten, waardoor de werkdruk niet goed gespreid is. Maak een realistische planning van evaluaties over het semester heen en communiceer die bij het begin van het semester (OER Artikel 50 §4).
- Maak gebruik van het sjabloon 'taakbelasting in opleiding' om als opleidingscommissie te waken over billijke evaluatievormen en studielast in overeenstemming met het toetsconcept van de UGent. Op deze manier krijg je een handig overzicht per semester van de gevraagde opdrachten, Uforatests, enzoverder.
2. Gebrek aan duidelijke verwachtingen over opdrachten
- Het is niet steeds even duidelijk wat er concreet verwacht wordt bij opdrachten, taken en hoe deze beoordeeld worden. Stel een concrete en heldere opdrachtomschrijving op, zodat studenten van bij de start goed de verwachtingen kennen. Definieer de beoordelingscriteria en geef deze bij de start van de opdracht mee zodat ze ook daar rekening mee kunnen houden.
- Gebruik de checklist om richtlijnen bij opdrachten te formuleren.
Aandachtspunten uit de vakfeedback van vorige rondes
Respecteer de lesduur |
Wanneer een les van 1u30 is geroosterd, wordt verwacht dat de effectieve lestijd 1u15 bedraagt (niet van toepassing op campus Kortrijk en Schoonmeersen). Studenten gebruiken het resterende kwartier vaak als transporttijd tussen campussen. Tip: Zorg ervoor dat je les binnen de voorziene tijd blijft en houd rekening met studenten die zich naar een volgende locatie moeten verplaatsen. |
Denk erover na om je slides voorafgaand aan de les online te plaatsen |
Binnen de vakfeedback ontstaat enige discussie over het al dan niet op voorhand beschikbaar stellen van slides via UFORA.
Besluit: Het online aanbieden van slides voor aanvang van de les is geen verplichting en blijft een individuele keuze van de lesgever. Echter, in een multiculturele context ondersteunt dit de leerkansen van internationale studenten en wordt het warm aanbevolen.
|
Geef tussentijdse feedback op practica(verslagen) |
Vakfeedback bevestigt dat tussentijdse feedback op taken steeds vaker een standaardpraktijk is. Maar hoe zit het met practica(verslagen)? Studenten geven aan dat hier nog ruimte is voor verbetering. Duidelijke communicatie over wanneer en hoe feedback op practica(verslagen) wordt gegeven, is essentieel.
|
Alternatieve werkvormen? Denk dan ook aan een alternatieve evaluatie! |
Nu AI een aantal taken kan overnemen zetten meer en meer lesgevers alternatieve werkvormen in: discussies, debatten, casusonderwijs,… Even belangrijk bij deze werkvormen is niet alleen de voorbereiding en uitvoering ervan, maar ook de evaluatie. Pas dus het principe van constructive alignment toe en stem je werk- en evaluatievormen af op het doel dat dient bereikt te worden… voor het vak start. |
Geef tussentijdse feedback op geschreven en mondelinge opdrachten! |
Er is een duidelijke verbetering waar te nemen, maar het ontbreken van gedegen feedback na het uitvoeren van een (tussentijdse) opdracht blijft een belangrijk aandachtspunt. In meerder evaluaties geven studenten aan te weinig concrete terugkoppeling te hebben gekregen op hun opdrachten. Dit is een gemiste kans, daar het de combinatie is van de opdracht en de directe feedback op hun prestatie die het leerproces positief beïnvloeden. Feedback blijft een aandachtspunt en dient standaard deel uit te maken van elke opdracht binnen het vak. |
Garandeer coherentie in de kwaliteit van practica- en oefeningenbegeleidingen Stuur je assistenten aan! |
Lees (en laat je assistenten die ook lezen!) de onderwijstips ‘Practicim (blended) organiseren: hoe doe je dat?’ en ‘Werkcollege: hoe pak je het aan?’. Stem sowieso met de assistenten volgende zaken af voor de start van het eerste practicum/oefeningenles:
Andere tips:
|
Omschrijf opdrachten zo helder en concreet mogelijk |
Studenten geven aan dat gegeven opdrachten, zowel schriftelijk als mondeling, niet steeds even helder en concreet omschreven worden. Wees zo concreet mogelijk en vergeet ook de praktische afspraken niet. Te lezen onderwijstips: |
Zorg voor samenhang tussen de theorie en de praktijk |
Studenten geven aan dat het verband tussen de theorie en oefeningen en/of practica soms niet of onvoldoende gekaderd wordt door de lesgever of het onderwijsteam. Zeker in bachelorvakken is het belang hiervan essentieel om studenten geen tijd te laten verliezen bij het verwerven van inzicht in de materie. Sta er als lesgever of onderwijsondersteuner dus bij stil dat wat de evidentie zelf lijkt dit niet noodzakelijk het geval is voor studenten. Duiding en heldere communicatie is aldus aangewezen. Hoe je dat doet kan je lezen in de onderwijstip 'Communiceren over je vak via Ufora'. |
Toon studenten de weg in je UFORA-cursus |
Ondanks dat we ervan overtuigd zijn dat onze cursus goed in elkaar steekt, merken we dat de structuur in de UFORA-cursussites het soms te wensen over laat. Hoe pak je het best aan?
|
Blijf, zeker in het kader van Blended Leren waakzaam voor de werklast en studietijd |
Hoe blijf je waakzaam voor de werklast en studietijd dat het stimuleren van studenten tot het actief verwerken van de inhoud, en het in handen nemen van ownership van hun leerproces, al dan niet met zich kan meebrengen?
|
Deel resultaten van niet-periode gebonden evaluaties zo snel mogelijk |
Lesgevers zijn vaak beducht om deelpunten van niet-periode gebonden evaluaties (practicaverslagen en -examen, taken, papers, …) mee te delen aan studenten voor de periodegebonden evaluatie plaatsgrijpt uit vrees dat studenten gaan rekenen en hierdoor niet langer gemotiveerd zouden zijn om alsnog voldoende te studeren voor het uiteindelijke examen. Het niet meedelen van deelpunten is evenwel in tegenstrijd met wat het Onderwijs- en examenreglement voorschrijft (artikel 50 §4), met name dat de resultaten van de niet-periodegebonden evaluatie zo spoedig mogelijk dienen meegedeeld te worden aan de studenten. De lesgever kan er, indien niet bereid om de absolute punten mee te delen, ook voor kiezen om te werken met een letter dat een range van punten weerspiegelt. |
Zorg voor een rode draad doorheen het vak bij meerdere lesgevers |
Voor vakken met meerdere lesgevers (waarvan sommigen met een zeer beperkt aandeel – slechts 1 les!) blijkt dat de coherentie tussen de verschillende delen van het vak ontbreekt of onvoldoende duidelijk is of gemaakt wordt. Het is van belang dat meerdere lesgevers in eenzelfde vak voor aanvang van het vak overleg houden over het doel van het vak en de rode draad die door alle partijen dient gevolgd te worden. Dit overleg is van toepassing zowel op de lesinhouden als op de evaluatievormen van het vak. |
Respecteer de duur van het examen |
Wees je bewust van de tijd (3 of 4 uur) dat er voorzien is voor jouw examen (geef door aan de FSA wat jouw voorkeur geniet per vak). Studenten geven aan vaak te weinig tijd te hebben om alle vragen op een examen af te werken. Waarschijnlijk komt dit omdat veel lesgevers nog van het idee zijn dat een examen standaard 4 uur duurt, wat niet steeds het geval is. Pas dus de inhoud van het examen en het aantal vragen aan aan de reële voorziene tijd. |
Meer info
- Snuister dan eens bij de UGent praktijken en laat je inspireren door collega's.
- Bekijk het vormingsaanbod van de UGent via UTOP en schrijf je in voor de gewenste vorming.