Cultuur & Educatie

Expertise

De onderzoeksgroep Cultuur & Educatie (C&E) is onderdeel van de vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent.

  • Het onderzoek richt zich op het kritisch ontleden van educatieve en maatschappelijke perspectieven op cultuur, kunst en geletterdheid, evenals de huidige uitdagingen op het gebied van culturele bemiddeling en kunsteducatie.
  • Het verkent en bevraagt kritisch de institutionele kaders en contexten van kennisproductie en -verspreiding.
  • Het onderzoek is gebaseerd op een interdisciplinair kader dat (nieuwe) retorica, cultuurstudies, geletterdheidsstudies, kritische pedagogiek, museologie en (visuele) antropologie integreert.
  • Er is een sterke nadruk op de integratie van kunst in zowel onderzoek als onderwijs.

C&E organiseert rond deze thema’s regelmatig (inter)nationale conferenties, uitwisselingen en workshops. In een reeks themanummers en bundels wordt deze onderzoekslijn verder uitgediept. Bijvoorbeeld:

Doctoraatstrajecten

Lopende

  • Amanda Adam - Rhetorical analysis as a framework for aesthetic literacy in (art) education (promotor: Kris Rutten).
  • Simon AllemeerschEen interpretatief onderzoek naar de probleemconstructies van armoede en sociale ongelijkheid in een stedelijke context. Artistieke praktijk en social werk in de Rabot torens in Gent (promotor: Griet Roets, co-promotor: Kris Rutten).
  • Emma Brijs Words when they are Radically Missing’: Exploring Narrativity in Recovery from Psychosis (promotor: Stijn Vanheuele, co-promotoren: Kris Rutten and Stijn Vandevelde).
  • Johanna Couvée - A rhetorical study of mediatized debates on mental health: towards a critical mental health literacy (promotor: Kris Rutten).
  • Amber De ClerckUnpacking cultural logics in educational contexts. A rhetorical approach (promotor: Kris Rutten).
  • Ruini Huang – A qualitative study into the functions of art education in China (promotor: Kris Rutten). 
  • Rosine Mfetgo Mbakam On the way to my personal decolonization: my cinematographic gaze and my cinema (PhD in the Arts, KASK promotor: An van Dienderen, UGent promotor: Kris Rutten). 
  • Luz Santa María Muxica - A qualitative study into the literary socialisation practices of adolescents (Joint PhD with the Universidad Autónoma de Barcelona, Spain; UGent promotor: Kris Rutten, UAB-promotor Cristina Aliagas Marín).

Verdedigd

  • Ishaya AnthonyPublic Pedagogy and the Socio-Political Economy of Religious Media: A qualitative study of the Advent Cable Network Nigeria (ACNN) (Joint PhD with the University of the Western Cape, South-Africa; UGent promotor: Kris Rutten, UWC-promotor: Lee-Shae Scharnick-Udemans). [verdedigd mei 2022]
  • Anneli Bowie (University of Pretoria, SA) - Re/framing design trends: a Burkean meta-rhetorical approach (promotor: Duncan Reyburn, University of Pretoria, co-promotor: Kris Rutten) [verdedigd Juli 2018]
  • Arjang Omrani - Situated knowledge. An educational exploration of “shared anthropology” as a theoretical and methodological framework (promotor: Kris Rutten). [verdedigd mei 2022]
  • Hari Prasad Sacré – Reading Illiteracy. A pedagogical study about the functions of cultural (il)literacy in Flanders. (promotor: Kris Rutten, co-promotor: Sruti Bala, Universiteit van Amsterdam). [verdedigd juli 2023]
  • Laura Van Beveren - Critical reflection in the social and behavioural sciences: a rhetorical approach (promotor: Kris Rutten, co-promotoren: Griet Roets en Ann Buysse). [verdedigd september 2020]

Onderzoeksprojecten en partners

Het mentallyproject

Geestelijke gezondheidsproblemen bij volwassenen zijn van groot belang omdat ze zeer gangbaar zijn en een aanzienlijke impact hebben op gezondheid, maatschappelijk welzijn en economie. Psychologische behandeling – al dan niet in combinatie met medicatie – is effectief, maar is niet in staat geweest om de schijnbare mismatch van de geestelijke gezondheidszorg teniet te doen. Er is onder- en suboptimale behandeling van sommige volwassenen en overbehandeling van anderen.

Het strategische doel van MentALLY is het verzamelen van de nodige empirische gegevens om de evolutie naar een Europese geestelijke gezondheidszorg te versnellen die een effectieve geestelijke gezondheidszorg biedt aan alle volwassenen die in nood zijn. Een zorgvuldig ontworpen verspreidings- en uitvoeringsstrategie vertaalt de empirische gegevens om bestaande netwerken te versterken en bestaande praktijken te verbeteren.

GUM

Professor Marjan Doom is naast ZAP-lid binnen de onderzoeksgroep 'Cultuur & educatie' directeur van het Gents universiteitsmuseum. In het GUM duiken we in het brein van de wetenschapper. Welke uitdagingen komt zij of hij tegen? Hoe gaat zij of hij te werk? Welke ruimte is er voor verbeelding, twijfel en falen? En welke impact heeft dat alles op ons leven en denken? En natuurlijk, welke bijzondere objecten illustreren dit verhaal?

In het nieuwe wetenschapsmuseum ontdekt de bezoeker een waardevolle en uitzonderlijke collectie uit verschillende disciplines, van biologie tot archeologie, van psychologie tot geneeskunde. Dit zowel uit de geschiedenis van de wetenschappen als uit hedendaags onderzoek, met een blik op de toekomst. In de expo's en het programma zal het GUM ook de brug tussen wetenschap en kunst onderzoeken.

De Krook

Sinds 2017 is De Krook een van de opvallendste architecturale landmarks in Gent. Het meermaals bekroonde gebouw aan een bocht of krook in de Schelde huisvest onder andere de openbare stadsbibliotheek, labo’s en kantoren van de Universiteit Gent en het onderzoekscentrum voor nano-elektronica en digitale technologie imec. Er is ook een café met terras dat uitzicht biedt op de Scheldebocht en de binnenstad.

De onderzoeksgroep werkt samen met de Krook voor (onderzoeks-)projecten en evenementen, en heeft naast het kantoor in campus Dunant ook plaatsen in de bibliotheek.

Conferenties en evenementen 

Publicaties