Het nieuwe academiejaar aan de UGent

(19-06-2020) De UGent zet voor volgend academiejaar maximaal in op on campus activiteiten. De rector licht dit toe.

Bij onze studenten en bij studiekiezers die vanmorgen wakker werden met krantenkoppen die berichtten dat ze 'volgend jaar amper naar de les' zullen kunnen, kwam die boodschap hard aan. Ik wil hen geruststellen: die boodschap klopt niet en is zelfs volledig in tegenspraak met het plan waaraan we binnen de UGent volop werken.

Wij zetten voor volgend jaar maximaal in op on campus activiteiten. Momenteel leggen we aan de UGent de  grootste ruimtepuzzel ooit: met man en macht brengen we een waslijst van locaties binnen én buiten de UGent in kaart. Studenten zullen op die locaties kunnen samenkomen, live of online les volgen, werkcolleges bijwonen, aan projecten werken en vooral ook lesgevers en medestudenten ontmoeten en met hen in interactie gaan.

Heel wat studenten zullen dat vanaf dag één van het volgende academiejaar kunnen beleven. De UGent wil immers zoveel mogelijk studenten on campus verwelkomen en iedereen de opleiding geven die ze verdienen. We besteden daarbij bijzondere aandacht aan de eerstejaarsstudenten, die in een voor hen compleet nieuwe omgeving en een nieuw onderwijssysteem terechtkomen.

De studentenhomes van de UGent gaan opnieuw open en het studentenleven zal opbloeien. Gent wordt na een lange lockdown stilaan weer wakker. Ik heb er alle vertrouwen in dat ook een bruisend studentenleven daar vanaf volgend academiejaar opnieuw deel van zal uitmaken.

De UGent durft haar werking, haar onderwijs, haar onderzoek en haar maatschappelijke dienstverlening op tijd en stond in vraag te stellen. We durven onszelf heruit te vinden. De coronatijd dwingt ons om nog creatiever dan in andere tijden te werk te gaan. We pakken deze uitdaging aan en laten de huidige en toekomstige studenten niet los. Aan hen zeggen we klaar en duidelijk: jullie zullen welkom zijn, ook on campus.

De UGent maakt er een punt van eer van om eerlijk en transparant te communiceren ten aanzien van haar medewerkers, haar studenten, potentiële studenten en hun ouders. Volgend jaar wordt opnieuw een bijzonder academiejaar. Er zijn nog onzekerheden maar dit staat vast: zoals het de voorbije maanden was (omdat het zo moést zijn), wordt het volgend jaar geenszins. We zullen elkaar ontmoeten, on campus, en we zullen met velen zijn.

Rik Van de Walle