26 UGent-wetenschappers zijn 'Highly Cited Researcher 2023'

(15-11-2023) Net als vorig jaar mogen 26 UGent-wetenschappers zich dit jaar ‘Highly Cited Researcher’ noemen. De titel gaat naar wetenschappers die een significante en brede impact hebben binnen hun onderzoeksgebied(en).

Clarivate Web of Science stelt sinds 2001 jaarlijks een lijst op van wetenschappers die binnen hun vakgebied de meest geciteerde publicaties op hun naam hebben staan. Om als Highly Cited Researcher" in aanmerking te komen, moeten wetenschappers een grote impact hebben op hun collega’s. Globaal bekeken valt de eer slechts te beurt aan 1 op 1000 wetenschappers.

De lijst is ingedeeld volgens vakgebied, maar er is ook een overkoepelende categorie.

Cross field

Voor 2023 staan volgende UGent-wetenschappers op de lijst van meest geciteerde wetenschappers over verschillende domeinen heen: Guy Brusselle en Philippe Gevaert (verbonden aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen), Kevin Braeckmans en Tom Coenye (faculteit Farmaceutische Wetenschappen), Wout Boerjan*, Yvan Saeys*, Roosmarijn Vandenbroucke* en Klaas Vandepoele* (faculteit Wetenschappen) en Maarten Vansteenkiste (faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen).

Plant & Animal Science

Tom Beeckman*, Alain Goossens*, Guy Smagghe, Yves Van de Peer en Dirk Inzé* staan dit jaar opnieuw in de lijst van meest geciteerde wetenschappers op het vlak van Plant & Animal Science.
De expertise van deze wetenschappers beslaat een breed gamma dat gaat van plantenbiotechnologie tot biostatistiek, vaak met een sterke interdisciplinaire insteek.

Immunology

Binnen de geneeskunde bevestigen de experten op het vlak van immunologie hun reputatie. Martin Guilliams*, Hamida Hammad*, Bart Lambrecht*, Charlotte Scott* en Rudi Beyaert* kunnen zich ook dit jaar Highly Cited Researchers noemen.

Molecular Biology and Genetics

De naam van Peter Vandenabeele* stond de voorbije jaren in de overkoepelende categorie, en duikt nu op bij de Moleculaire Biologie en Genetica.

Geosciences

Net als vorige jaren staat Diego Miralles voor de UGent in het overzicht binnen de Geosciences.

Pharmacology and Toxicology

Stefaan De Smedt is opnieuw Highly Cited Researcher binnen het vakgebied Farmacologie en Toxicologie.

Social Sciences

Sebastien Chastin (primaire affiliatie: Glasgow Caledonian University, United Kingdom), Ilse De Bourdeaudhuij en Frank Witlox zijn ook dit jaar zeer vaak geciteerd door hun collega’s binnen de sociale wetenschappen.

Psychiatry and Psychology

Na een korte afwezigheid in de lijst verschijnt Marc Brysbaert dit jaar opnieuw in het overzicht.

Over de Highly Cited Researchers’ List 2023

Dit jaar zijn in totaal 6849 onderzoekers uit 67 landen en regio’s erkend als vaak geciteerde wetenschappers. Dat zijn er iets minder dan vorig jaar. Op de lijst staan dit jaar 95 wetenschappers met een eerste affiliatie bij een Belgische universiteit of onderzoekscentrum. 24 van hen zijn primair aan de UGent verbonden, voor 2 wetenschappers is de UGent de tweede affiliatie.

De VS, China en het Verenigd Koninkrijk vormen traditiegetrouw de top 3 van landen met het grootste aantal frequent geciteerde wetenschappers.

* deze wetenschappers zijn verbonden aan de UGent en VIB. Voor Yvan Saeys is de UGent de tweede affiliatie.

Webpagina over de Highly Cited Researchers