EU-financiering voor project dat streeft naar gepersonaliseerde behandeling depressie

(25-04-2022) UGent vormt samen met andere instellingen een internationaal consortium om een technologische doorbraak te realiseren naar gepersonaliseerde behandeling van depressie

Het projectvoorstel UPSIDE - "Focused Ultrasound Personalized Therapy for the Treatment of Depression", was succesvol in de EU-oproep EIC Pathfinder challenge "Tools to measure and stimulate activity in brain tissue". Depressie is wereldwijd de belangrijkste oorzaak van invaliditeit en treft 300 miljoen mensen met een 'lifetime' prevalentie van 15%. Ongeveer een derde van alle patiënten met een depressie reageert niet op de meest gebruikte behandelingen op basis van medicatie en psychotherapie en is dus therapieresistent. Elektroconvulsietherapie, repetitieve transcraniële magnetische stimulatie, nervus vagus stimulatie, diepe hersenstimulatie en transcraniële gefocuste echografie vertonen nog steeds een slechte ruimtelijke resolutie of een lage netwerkdekking. De depressie verdwijnt bij minder dan 30% van de patiënten. Betrouwbare biomarkers voor depressie zijn dus nodig als diagnostisch hulpmiddel en om de stimulatie-efficiëntie te bepalen zodat een gepersonaliseerde behandeling mogelijk wordt. Daarom gaat UPSIDE een hybride epidurale herseninterface ontwikkelen voor precieze ultrasone neuromodulatie en betrouwbare neurale registratie.

Het interdisciplinaire team

Met een totaal budget van 4,2 miljoen € is een internationaal consortium gevormd waarin expertise op het gebied van bio-elektronica, hersenmachine-interfaces, gefocusseerd ultrageluid, neurobiologie, neurochirurgie en psychiatrie wordt gecombineerd. Dit multidisciplinaire en internationale consortium omvat PI's en partners uit verschillende landen:

• Prof. George D. Spyropoulos en het EU-team van de UGent; België
  • Dr. Tiago Costa; coördinator, Dr. Muratore, en Prof. Dr. Ir. Wouter Serdijn; TU Delft; Nederland
  • Dr. Mate Dobrossy en Prof. Dr. med. Volker A. Coenen; UKLFR; Duitsland
  • Newronika Srl; Italië
  • Silicongate LDA; Portugal
  • Focused Ultrasound Foundation, VS
  • MST, Duitsland

Meer over EIC Pathfinder

Met het Pathfinder-programma ondersteunt EIC het verkennen van gedurfde ideeën voor radicaal nieuwe technologieën. Het verwelkomt samenwerkingsverbanden met een hoog risico/hoge winstmarge en interdisciplinaire baanbrekende wetenschap die ten grondslag liggen aan technologische doorbraken.

Pathfinder gaat verder dan het reeds gekende. Visionair denken kan veelbelovende wegen openen naar krachtige nieuwe technologieën.

Het EIC financiert consortia van onderzoekers en andere partners uit ten minste drie verschillende landen, maar er zijn ook mogelijkheden voor individuele teams en kleine consortia (twee partners), met subsidies tot 3 à 4 miljoen euro voor de 'early stage' ontwikkeling van toekomstige technologieën.

UGent-onderzoekers die een aanvraag willen indienen voor EIC Pathfinder kunnen contact opnemen met het EU-team voor advies en ondersteuning.

• Georgios.Spyropoulos@UGent.be; 0470810606
  • EU-team UGent, eu-team@ugent.be