UGent en KU Leuven lanceren postgraduaat Smart Operations and Maintenance in Industry

(25-04-2022) Vanaf academiejaar 2022-2023 organiseren de UGent en KU Leuven het nieuwe postgraduaat Smart Operations and Maintenance in Industry, een opleiding voor ingenieurs die de transformatie naar Industrie 4.0 waar willen maken.

Vanaf academiejaar 2022-2023 kunnen ingenieurs in West-Vlaanderen een gloednieuw postgraduaat getiteld Smart Operations and Maintenance in Industry volg. Deze opleiding werd ontwikkeld door KU Leuven en de Universiteit Gent, ondersteund met Vlaamse overheidsmiddelen voor opleidingen levenslang leren. Cursisten volgen afwisselend les op KU Leuven Campus Brugge en UGent Campus Kortrijk.

Het postgraduaat richt zich op pas afgestudeerde ingenieurs, ingenieurs in het werkveld en internationale ingenieursprofielen. Met het postgraduaat komt de opleiding tegemoet aan een grote vraag vanuit de industrie naar hooggeschoolde profielen die de transformatie naar Industrie 4.0 waar kunnen maken.

Industrie 4.0

De digitale transformatie verloopt wereldwijd aan een razendsnel tempo. Dit type van industriële verandering wordt vaak omschreven als ‘de vierde industriële revolutie’ ofwel Industrie 4.0. Bedrijven en organisaties krijgen meer en meer te maken met de uitdagingen, maar ook mogelijkheden die concepten en technologieën zoals digital twins, big data, virtual reality en Internet of Things (IoT) met zich meebrengen. De toepassingen en mogelijkheden breiden steeds meer en steeds sneller uit, en het is voor veel organisaties een uitdaging om enerzijds het overzicht te bewaren en anderzijds ook de mogelijkheden te kennen en efficiënt toe te passen. Goed opgeleide werknemers met kennis van zaken zijn daarin dus cruciaal.

"Het postgraduaat komt tegemoet aan die nood van de industrie door “meer academische kennis aan te bieden aan werknemers die  weinig onderlegd zijn in het selecteren, implementeren en gebruiken van nieuwe technologieën,” aldus professor Kurt Stockman (UGent).

Krachten bundelen voor de (maak)industrie

Het postgraduaat is het resultaat van een unieke samenwerking tussen KU Leuven en UGent.

“Deze interuniversitaire samenwerking biedt ons een unieke kans om onze expertises op het engineering gebied te bundelen. Zo zijn voor de  4 vakken mixed teaching teams aangesteld, met het oog op maximale synergie,” stelt KU Leuven-professor Davy Pissoort.

Met het postgraduaat wordt er in eerste instantie op de maakindustrie gemikt, maar het kan voor alle operationeel intensieve sectoren een meerwaarde betekenen.

Uniek programma met potentieel vervolgtraject

Het postgraduaat is een op zichzelf staand uniek programma met een focus op de meest relevante en essentiële Industrie 4.0 technologieën. Het is opgebouwd uit 4 grote blokken: Digital Twin, Monitoring and Prognostics, Operations Management Strategies en Smart Factory Design.

Omdat het programma zich richt op ingenieursprofielen in binnen- en buitenland worden de lessen in het Engels aangeboden. Wie het programma succesvol afrondt, krijgt een postgraduaat certificaat toegekend door KU Leuven én de Universiteit Gent. Wie zich na afloop nog verder wil verdiepen, kan de master-na-master-opleiding (manama) in Smart Operations and Maintenance in Industry volgen. Uitrol van dit programma wordt in 2023 verwacht. Het behaalde postgraduaat zal cursisten ook een aantal vrijstellingen bezorgen in het manama-programma.

Met het postgraduaat en het manama-programma zetten KU Leuven en de UGent samen hun schouders onder een duurzame en substantiële uitbouw van een opleidingsaanbod in de West-Vlaamse regio rond Industrie 4.0 processen en toepassingen.

Meer info op de website www.smart-OM.eu of via mail naar info@smart-OM.eu.