Van Boekentoren tot Aula: UGent opent academiejaar opnieuw met traditionele stoet

(22-09-2021) Dit jaar opent de UGent het academiejaar opnieuw volgens de jarenlange traditie: een stoet vertrekt op vrijdag 24 september vanuit de recent heropende Boekentoren richting de Aula, waar de plechtige zitting plaatsvindt.

Het is een symbolisch vertrekpunt, want na negen jaar renovatie opent de Boekentoren opnieuw de deuren. De universiteitsbibliotheek van de UGent is de grootste erfgoedbibliotheek van Vlaanderen.

De pers is van harte welkom om de plechtige opening mee te maken.

Iedereen kan op 24 september vanaf 14 uur via livestream de officiële opening meevolgen.

Op maandag 27 september 2021 verwelkomen we alle studenten voor de start van het academiejaar. Yes, eindelijk weer samen op de campus. En nee, niet alles is hetzelfde, maar we gaan er samen voor!

Praktisch

Vrijdag 24 september 2021

• Vanaf 13.30 uur: onthaal hoogwaardigheidsbekleders en professoren die in toga in de stoet zullen wandelen.
    Locatie: Boekentoren, Rozier 9, 9000 Gent.
  • 14 uur: start livestream
  • 14.40 uur: vertrek van de stoet vanuit de Boekentoren, via de Rozier, Sint-Pietersnieuwstraat, Kortedagsteeg, Koestraat, Kalandeberg, Kalandestraat en de Voldersstraat naar de Aula
  • 15 uur: start plechtigheid in de Aula, Voldersstraat 9, 9000 Gent

- verwelkoming door prof. Mieke Van Herreweghe, vicerector

- toespraak door Nicolas Vander Eecken, studentenbeheerder

- rectorale rede door prof. Rik Van de Walle

(einde voorzien rond 16 uur)

Om alles veilig te laten verlopen, is toegang tot de Boekentoren en de Aula enkel mogelijk op vertoon van een Covid Safe Ticket en identiteitsbewijs.
Gelieve je komst te bevestigen via persdienst@ugent.be.

Tine Dezeure en Stephanie Lenoir
Persdienst UGent