UGent Rusland Platform organiseert panelgesprek Spoetnik-vaccin

(08-06-2021) Volg op vrijdag 18 juni het online panelgesprek met UGent-experts én Russische experts

Hoe moeten we het Russische Spoetnik-vaccin begrijpen? Is het te vergelijken met de vaccins die al toegediend worden binnen de Europese Unie? Hoe komt het dat, ondanks het feit dat het eerst ontwikkeld werd, Spoetnik-V nog altijd niet aanvaard is door het European Medicines Agency? Je komt het te weten op dit online panelgesprek op 18 juni.

Spoetnik-V?

Er heerst veel onwetendheid over het Spoetnik-vaccin en bij uitbreiding over de gehele vaccinologische traditie in Rusland. Met dit panelgesprek wil het Rusland Platform van de UGent mensen informeren over de werkzaamheidsgraad van het Spoetnik-vaccin. In welke mate lijkt dit vaccin wel of niet op onze eigen toegediende vaccins? Het Rusland Platform hoopt om met dit panelgesprek helderheid te kunnen scheppen over wat het Spoetnik-vaccin wel en niet inhoudt.

Belgische én Russische experts

UGent-experts

• Elizaveta Padalko (hoofd Klinische Biologie in het UZ Gent en docent aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de UGent)
  • Geert Leroux-Roels (stichter van het Centrum voor Vaccinologie en verbonden aan zowel de UGent als het UZ Gent)
  • Hans Nauwynck (hoofd van het Laboratorium voor Virologie van de faculteit Diergeneeskunde van de UGent)

Russische experts

• Asmik Asparyan (arts-immunoloog aan the State Hospital Nr. 88 in Sint-Petersburg)
  • Irina Levchenko (vice chief supervising physician aan the State Hospital Nr. 88 in Sint-Petersburg)
  • Susanna Kharit (Professor of the Department of Infectious Diseases in Children of the Faculty of Advanced Studies and Postgraduate Education of the St. Petersburg Pediatric Medical University)

Praktisch

• Het online panelgesprek vindt plaats op vrijdag 18 juni van 20u-22u. De voertaal is Engels.
  • Iedereen kan meevolgen. Het gesprek richt zich zowel op een semi-professioneel publiek (experts uit de virologie) als op het brede publiek.

Ik schrijf me in voor dit online panelgesprek

Taghon Servaas

Servaas.Taghon@UGent.be