ENLIGHT, gecoördineerd door de UGent, mag Europese ambities voortzetten

(05-07-2023) ENLIGHT, dat mee is opgezet door de Universiteit Gent en 10 universiteiten uit evenveel Europese landen telt, behoort tot de 30 geselecteerde allianties en zal de komende vier jaar 14,4 miljoen euro ontvangen.

De Europese Commissie heeft de selectieresultaten van de voorbije Erasmus+ oproep voor Europese Universiteiten gepubliceerd. ENLIGHT, dat mee is opgezet door de Universiteit Gent en 10 universiteiten uit evenveel Europese landen telt, behoort tot de 30 geselecteerde allianties en zal de komende vier jaar 14,4 miljoen euro ontvangen. De alliantie is van plan een aanzienlijk deel van de financiering te wijden aan oproepen voor academische samenwerking en benadrukt daarmee het belang van het ondersteunen van wetenschappers. Bovendien is ENLIGHT opgetogen om de Universiteit van Bern (Zwitserland) te verwelkomen als haar nieuwste alliantiepartner. Deze samenwerking versterkt de diversiteit en impact van de alliantie en draagt verder bij aan haar missie om een universiteit van de toekomst te ontwikkelen.

Gijs Coucke, projectcoördinator: "Dit stelt ENLIGHT in staat om de initiatieven die tijdens de pilootfase zijn ontwikkeld uit te breiden en te verbeteren. De ambitie blijft onveranderd: het creëren van een open ruimte die studenten uitrust met de nodige vaardigheden om mondiale maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Via verschillende leervormen gaan studenten actief aan de slag met duurzame ontwikkeling, mondiale betrokkenheid en maatschappelijke verandering. Deze oproep stelde ENLIGHT ook in staat om een holistische benadering te hanteren door onderzoek en innovatie te integreren in het kenniscreatieproces. Bovendien zal ENLIGHT enkele nieuwe elementen introduceren als onderdeel van haar strategische koers. Dit omvat het implementeren van meer bottom-up oproepen voor thematische netwerken en startersubsidies om de ontwikkeling van toekomstbestendig onderwijs te bevorderen. Daarnaast heeft de alliantie haar focusgebieden uitgebreid en "cultuur en creativiteit" toegevoegd aan de bestaande focus op gezondheid en welzijn, digitalisering, klimaatverandering, energie en circulaire economie, en gelijke kansen."
Ilse De Bourdeaudhuij, directeur Onderwijs: “De onderwijsvisie van ENLIGHT ligt volledig in lijn met die van de UGent. Ook de UGent trekt volop de kaart van toekomstbestendige opleidingen met aandacht voor generieke competenties, multi- en interdisciplinariteit, het systematisch integreren van internationale en interculturele competenties, flexibele leerwegen en maatschappelijke verankering. We willen ENLIGHT daarbij als internationale hefboom gebruiken.”
Rector Rik Van de Walle: "Als coördinerende universiteit zijn we uiteraard blij dat de Europese Commissie verder investeert in European Universities en in ENLIGHT.  Dit toont aan dat het Europa menens is om wereldwijd een toonaangevende rol te blijven spelen in onderwijs en onderzoek. De Universiteit Gent heeft al lang een sterke reputatie in Europese en internationale samenwerking. We kijken er dan ook naar uit om ENLIGHT verder uit te bouwen en onze studenten, academici en medewerkers te laten genieten van de mogelijkheden die deze internationale samenwerking biedt. “