UGent op het filmfestival

(27-09-2021) De UGent en Film Fest Gent slaan de handen in elkaar en bieden een uniek, verdiepend programma aan op de 48e editie van het festival, van 12 tot 23 oktober 2021.

Wetenschapscafé 'De kunst van een goed gesprek'Wetenschapscafé Goed Gesprek

Hoe lang is het geleden dat jij een goed gesprek had? Zo'n gesprek waarvan je denkt, dat deed deugd. Waarin je kon vertellen én kon luisteren. Tijdens deze speciale 'FilmFest' editie van het wetenschapscafé nemen we de draad weer op en gaan we 't hebben over de kunst van een goed gesprek!

• Sprekers zijn Ann De Wilde (HOGENT) en Edward De Vooght (UGent & De Redenaar). Moderator is Emma Vanpaemel (urgent.fm)
  • Dinsdagavond 19 oktober om 19u45 in de festivaltent aan Kinepolis. Gratis toegang, iedereen welkom!

Avant-première Un MondeUn Monde

Naar jaarlijkse gewoonte kunnen UGent-alumni een film uit het programma in avant-première ontdekken. Dit jaar gaat het om 'Un Monde' van de Belgische Laura Wandel. Na de filmvoorstelling kan je nog even napraten in het Sphinx Cafe of The Celtic Towers.

• Er zijn twee voorstellingen op maandagavond 11 oktober: om 19 uur en om 21 uur. De film duurt circa 75 minuten.
  • Tickets kosten 8 euro voor leden en 10 euro voor niet aangesloten alumni.
  • Schrijf je in!

Boekvoorstelling 'Gent Filmstad'Gent Filmstad

In het midden van de vorige eeuw waren er in Gent en omgeving meer dan dertig cinemazalen. Tot eind oktober kun je in de Krook gaan kijken naar de kleurrijke filmaffiches die toen het straatbeeld sierden. UGent-onderzoekster Lies Van de Vijver (UGent) verdiepte zicht in het Gentse bioscoopverleden en schreef mee aan het boek dat bij deze expo hoort.

• De expo Filmaffiches voor Gentse Cinema’s 1938-1961 loopt van donderdag 9 september tot vrijdag 29 oktober in Bibliotheek De Krook (Miriam Makebaplein 2)
  • Op 14 oktober zetelt Lies Van de Vijver in de FilmFest Talkies. Meer info op www.filmfestival.be
  • Op 14 oktober om 19.30 uur ben je welkom voor een Gentlezing door Lies Van de Vijver. Meer info via gent.bibliotheek.be

Cinema BelgicaCinema Belgica

Tijdens Film Fest Gent 2021 wordt het online platform Cinema Belgica voorgesteld. Cinema Belgica is een open-source dataplatform over filmgeschiedenis en historische filmcultuur in België. Cinema Belgica is het resultaat van een interuniversitaire samenwerking (UGent, UAntwerpen, UvAmsterdam) en wordt gesteund via het FWO-Herculesfonds.

• Op 14 oktober stelt Daniël Biltereyst Cinema Belgica voor tijdens de FilmFest Talkies. Meer info op www.filmfestival.be

Korting voor UGent'ers

Personeelsleden van UGent genieten van het kortingstarief op vertoon van hun personeelskaart bij de aankoop van hun filmtickets.

Tickets en info op www.filmfestival.be

Ondertiteling door UGent

Sinds 1988 werkt de vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie samen met het Film Fest Gent. Al meer dan 20 jaar doet het internationale filmfestival een beroep op de diensten van de masterstudenten om enkele van de geselecteerde films te ondertitelen. Dit gaat meestal om films die nog niet in het Nederlandse taalgebied verdeeld worden en waarvoor nog geen Nederlandse ondertitels beschikbaar zijn. Bovendien worden de ondertitels live door de studenten geprojecteerd tijdens de verschillende voorstellingen. Dit jaar ondertitelen de studenten maar liefst negen films, vaak vanuit het Engels, maar ook vanuit het Frans, Spaans en Russisch.

Urgent.fm

Radiozender Urgent.fm zal verslag uitbrengen vanop het filmfestival, met sfeervolle reportages en interviews.