Durf Denken

'Durf Denken' is het jarenlange credo van de Universiteit Gent. Kritische en onafhankelijke breinen studeren, onderzoeken, werken aan de UGent.

Online magazine durfdenken.beOnline magazine

#durfdenken zit in ons DNA en we moedigen iedereen aan dat ook te doen. Laat je inspireren door verhalen van UGent'ers over de brede wereld van de UGent: het studentenleven, onderwijs en wetenschap en maatschappelijke impact.

www.durfdenken.be

 

Durf DenkenDurf Denken kader

De UGent daagt iedereen uit via het Durf Denken-label: een flexibel kader dat de lezer aan het denken zet. We laten zien dat je ook buiten het kader kunt denken. Dat dingen niet altijd zijn wat ze lijken.

Bekijk hoe we dit label toepassen

 

Durf Denken campagnes

Op geregelde tijdstippen pakt de UGent uit met opvallende statements. Dankzij ‘durfdenkers’ die ingaan tegen dominante opvattingen en sterke overtuigingen gaat de wereld erop vooruit en leerden we dat de aarde niet plat is en zich ook niet in het centrum van het universum bevindt.

Soms moet je met een wit blad beginnen om tot nieuwe inzichten te komen 

In 2020 brachten de UGent en het GUM (Gents Universiteitsmuseum) een ode aan het witte blad. Ze schilderden het iconische Gentse Graffitistraatje volledig wit samen met street art-kunstenaars, kleurden hun sociale media wit en kondigden tegelijk een bijzonder leeg boek aan.

Elk wit blad, elke nieuwe pagina kan immers leiden tot een nieuw inzicht. Zo gaan we van waarheid naar waarheid. Dit is een tocht die iedereen in het wetenschapsmuseum kan ontdekken. Want wetenschap is een proces van vallen en opstaan, van twijfel en verbeelding.

Lees meer over de lancering van het GUM

Prove us wrong! 

In 2019 daagde de UGent uit om kritisch te zijn over wetenschappelijke (on)waarheden. Want iets is waar tot de wetenschap het ontkracht, toch?

Een sociaal experiment

In 2018 gebeurde een sociaal experiment op de UGent-campussen. Een overvol auditorium, drie professoren, boordevol onjuiste beweringen... Zou jij reageren?

Bekijk meer Durf Denken campagnes:

 

#durfdenken