Inschrijven

Je wil studeren aan de Universiteit Gent. Een verstandige keuze. Schrijf je hier in als student in 2 stappen. De inschrijvingen verlopen volledig online.

Inschrijven voor academiejaar 2023-2024 kan vanaf 1 augustus. Registreren en inschrijvingsaanvraag aanmaken, kan nu al.

Stap 1: Registreer en maak een inschrijvingsaanvraag

  • Duurt ongeveer 20 minuten.
  • Hou volgende documenten klaar:
    Je eID-kaart (Belgische identiteitskaart), eID-lezer en PIN-code, of Itsme. Zorg dat je de PIN-code van je eID kent. Indien nodig vraag je een nieuwe code aan bij de gemeente; reken hiervoor op een 3-tal weken.
    Hoe maak je een goede pasfoto?
  • Registreer je aan de UGent. Kies ‘Registreren via Authenticatie Vlaanderen (eID, Itsme)’ als je een Belgische identiteitskaart hebt. Dit is een noodzakelijke stap om online in te schrijven.
    ! Enkel als je geen Belgische identiteitskaart hebt kies je ‘Registreren door een account aan te maken'.
  • Maak een inschrijvingsaanvraag door op 'Inschrijven' te klikken.
  • Dien je inschrijvingsaanvraag in.
  • Je ontvangt een e-mail met instructies om je inschrijving definitief te maken.

Start Stap 1: registreer je online

Stap 2: Inschrijven

Het inschrijven zelf gebeurt via onze OASIS-toepassing.

Om de status van je inschrijvingsaanvraag op te volgen: je vindt bij ‘Status’ in je inschrijvingsaanvraag instructies om je inschrijving definitief te maken.

Na inschrijving zal je een welkomstmail ontvangen.

Lukt online inschrijven niet?

Start stap 2: schrijf in via Oasis

Praktische vragen

Voldoe ik aan de toelatingsvoorwaarden?

Hoeveel studiegeld moet ik betalen?

Na inschrijving krijg je een factuur met een initieel te betalen vast bedrag.

Na goedkeuring van je curriculum wordt op basis van het aantal opgenomen studiepunten een definitieve factuur opgemaakt en verzonden naar je UGent-mailadres.

Wijzigt in de loop van het academiejaar je beursstatus dan zal ook de verrekening van je factuur wijzigen.

Je kan de stand van de betaling van je studiegeld raadplegen op Oasis.

Bedragen en meer info

Hoe leg ik mijn curriculum vast?

Zo vlug mogelijk na inschrijving dien je een voorstel van curriculum in.

Indien je zelf geen curriculumvoorstel hebt ingediend vóór 15 november, stelt de curriculumcommissie zelf een vakkenpakket samen en hoef je dus zelf niets te doen (d.i. steeds zo ingeval van modeltraject (MOT)).

Nadat je je voorstel van curriculum hebt ingediend, kan je je persoonlijk les- en examenrooster raadplegen/kiezen.

Specifieke gevallen

Ik wil mij inschrijven voor

Info over

Contact

Chat