Els Clays ontvangt AstraZeneca Award

(13-12-2023) Elk jaar reikt de AstraZeneca Foundation prijzen uit aan onderzoekers in domeinen met een sterke maatschappelijke impact. Professor Els Clays ontving een onderscheiding voor haar onderzoek naar een betere evaluatie van stressfactoren op het werk.

Prof. Els Clays van de faculteit Geneeskunde  en Gezondheidswetenschappen (vakgroep Volksgezondheid en Eerstelijnszorg) doet onderzoek naar welzijn en gezondheid op het werk. Een van haar doelstellingen is om de werkomgeving te verbeteren door aanbevelingen op te stellen voor bedrijven en instellingen, en om werknemers individueel hulp te bieden.

Copyright AstraZeneca Foundation

Werkgebonden gezondheidsproblemen bestrijden

Samen met haar team heeft prof. Clays meerdere studies uitgevoerd, waaruit gebleken is dat bepaalde stressfactoren het cardiovasculaire risico verhogen. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de zware en herhaalde lichamelijke inspanningen die eigen zijn aan bepaalde beroepen, zoals die van verpleegkundigen en arbeiders.

Door het hartritme en de lichamelijke activiteit te monitoren, kwamen we tot een verrassende vaststelling. De resultaten van de studie bevestigden de zogenaamde gezondheidsparadox van lichamelijke activiteit. Die stelt dat de fysieke activiteit die je tijdens het werk uitvoert niet dezelfde gunstige invloed heeft als de fysieke activiteit die je in je vrije tijd uitvoert, en met name de cardiorespiratoire gezondheid niet verbetert. - Professor Els Clays

App die stress op het werk meet

Het team van prof. Clays doet ook onderzoek naar psychosociale risico’s. In samenwerking met een Sloveense universiteit hebben de wetenschappers een smartphone-app ontwikkeld die veranderingen in stress ervaringen op het werk opmeet. Aan de hand van de resultaten van de studie zal een nieuwe tool gecreëerd worden, die elke werknemer advies op maat zal bieden.

AstraZeneca foundation

Elk jaar vertrouwt de AstraZeneca Foundation de selectie van de laureaten toe aan een onafhankelijke jury die aangeduid wordt door het Fonds National de la Recherche Scientifique (FNRS) en het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO). De AstraZeneca Foundation ondersteunt sinds 1993 kwalitatief hoogstaand onderzoek in domeinen met een sterke maatschappelijke impact. Op die manier engageert de Stichting zich duidelijk voor een betere gezondheid voor de huidige en toekomstige generaties. Elke laureaat ontvangt de som van 25.000 euro.