Persuitnodiging: plechtige opening academiejaar op vrijdag 22 september

(19-09-2023) De Universiteit Gent opent op vrijdag 22 september tijdens een academische zitting het nieuwe academiejaar. De stoet van hoogwaardigheidsbekleders en togati vertrekt dit jaar vanuit de Onze-Lieve-Vrouw Sint-Pieterskerk op het Sint-Pietersplein.

Op maandag 25 september start aan de UGent het academiejaar 2023-2024. Dat nieuwe academiejaar wordt op 22 september al plechtig geopend, traditiegetrouw in de Aula Academica.
Vertrekpunt van de stoet is dit jaar de Onze-Lieve-Vrouw Sint-Pieterskerk op het Sint-Pietersplein. Door elk jaar een andere locatie te kiezen voor de openingsstoet, benadrukt de universiteit haar band met de stad.

Praktisch

Vrijdag 22 september 2023

• Vanaf 14 uur: onthaal van de genodigden die aan de stoet deelnemen
    Locatie: Onze-Lieve-Vrouw Sint-Pieterskerk op het Sint-Pietersplein, 9000 Gent
  • 14.45 uur: vertrek van de stoet richting Aula.
    Parcours: Sint-Pietersplein, Sint-Pietersnieuwstraat, Kortedagsteeg, Koestraat, Kalandeberg, Kalandestraat, Voldersstraat
  • 15.30 uur: start plechtigheid in de Aula, Voldersstraat 9, 9000 Gent
    (einde van de academische zitting is voorzien rond 16.45 uur)

Parkeren kan onder het Sint-Pietersplein (betalend) of op de parking van het rectoraat, St-Pietersnieuwstraat 25 (op 700 meter van de Sint-Pieterskerk – vraag bij aankomst een uitrijticket aan de balie van het rectoraat).

De pers is van harte welkom om de plechtigheid bij te wonen.
Gelieve je komst te bevestigen via
persdienst@ugent.be.

Tine Dezeure en Stephanie Lenoir