UGent blijft eerste Belgische universiteit in de Academic Ranking of World Universities

(15-08-2022) De Universiteit Gent blijft de hoogst gerangschikte Belgische universiteit in de Academic Ranking of World Universities. De UGent staat dit jaar op de 74e plaats in deze rangschikking van meer dan 2500 onderzoeksinstellingen van over de hele wereld.

In 2010 kwam de UGent als eerste Belgische universiteit de top-100 binnen van de zogenaamde Shanghai Ranking (toen op plaats 90) en is sindsdien ook onafgebroken de hoogst genoteerde universiteit van het land.

Zoals voorgaande jaren heeft de Universiteit Gent haar positie in deze ranking, die ook bekend is als de Shanghai Ranking, vooral te danken aan haar grote aantal wetenschappelijke publicaties. Ook de aanwezigheid van wetenschappers die heel vaak door anderen geciteerd worden en het aantal publicaties in de toptijdschriften Nature en Science dragen daartoe bij.

Met haar 74ste plaats in de ranking bevindt de UGent zich in de buurt van Europese topinstellingen zoals de universiteiten van Aarhus, Heidelberg en Bonn.
De ranking van de universiteiten wordt -bijna traditiegetrouw- aangevoerd door Harvard University (VS) en Stanford University (VS).

Over de Shanghai Ranking

Sedert 2003 wordt jaarlijks een Academic Ranking of World Universities (ARWU) opgesteld. In deze ranking werden dit jaar meer dan 2500 hogeronderwijsinstellingen met elkaar vergeleken, waarvan de 1000 beste gepubliceerd worden in de ranglijst.
Criteria zijn onder meer het aantal Nobelprijzen dat door alumni en professoren gewonnen wordt, het aantal toppublicaties en het aantal veel geciteerde onderzoekers.

Rangschikking per vakgebied: diergeneeskunde blijft top

Eerder dit jaar werden ook de Global Ranking of Academic Subjects gepubliceerd, dat universiteiten rangschikt per discipline. In deze rankings van 54 vakgebieden behaalde de UGent voor 10 disciplines een score in de top 50, waaronder voor het zesde jaar op rij een eerste plaats voor Diergeneeskunde.

Andere disciplines in de top 50 zijn: Verpleegkunde (10), Landbouwwetenschappen (13), Voedingswetenschappen & technologie (19), Onderwijs (25), Communicatiewetenschappen (33), Biotechnologie (39), Marine- en Oceaanwetenschappen (40), Psychologie (45) en Teledetectie (Remote Sensing - 50).

Op een totaal van 54 geanalyseerde vakgebieden bekleedt de UGent voor 23 disciplines een plaats in de top 100.

Over rankings

De positie in een ranking hangt sterk af van de gekozen parameters, het gewicht dat eraan wordt toegekend, de statistische methode voor de verwerking van deze data, en de betrouwbaarheid van de brondata. Door bv. parameters te wijzigen of een ander gewicht eraan toe te kennen, kan je al snel om het even welke rangschikking onderuit halen. Een belangrijk aandachtspunt voor deze ranking is het gebruik van indicatoren gebaseerd op absolute aantallen, waardoor grote instellingen een betere score behalen. Daarnaast ligt de nadruk van deze ranking vooral op onderzoeksparameters waardoor de andere deelaspecten van hogeronderwijsinstellingen (onderwijs, economische en sociale impact, …) niet gemeten worden.

www.shanghairanking.com