Zondag 28 november 2021: Dag van de Wetenschap!

(26-10-2021) Ontdek de online activiteiten van de UGent op de Dag van de Wetenschap.

Wat doet Parkinson in ons lijf? Wat zijn neutrino's? Waarom is melk wit? Zijn we als 'homo sapiens' echt zo speciaal? Hoe sporen onderzoekers dementie vroegtijdig op? Hoe kan ik me wapenen tegen complotdenken?

Wil je zelf een vliegtuig maken, ontsnappen uit een Dyscape room, de microben in je darmen ontdekken of je fietsroute beoordelen?

Het kan allemaal op de Dag van de Wetenschap, ook dit jaar opnieuw online. Tal van kennisinstellingen, bedrijven, sterrenwachten, doe-centra, musea en labo’s openen digitaal hun deuren zodat je thuis wetenschap kunt beleven.

Tientallen UGent-activiteiten

Op de Dag van de Wetenschap kun je ontdekken hoe wetenschappelijk onderzoek en technologische innovaties hun plaats veroverd hebben in elk aspect van ons dagelijks leven, en hoe het belangrijke troeven zijn voor onze toekomst. De UGent doet online mee, met tientallen activiteiten. Er zijn fascinerende demo’s, interactieve online workshops, en boeiende lezingen over zowat alle wetenschapsdomeinen.

PraktischPaling

• De Dag van de Wetenschap vindt plaats op zondag 28 november 2021. Er zijn dit jaar enkel online activiteiten.
  • Een overzicht van alle activiteiten is te vinden op www.dagvandewetenschap.be

Ontdek alle UGent activiteiten op de Dag van de Wetenschap

Meer over de UGent-activiteiten

Wetenschapsfestival Gent

Hoe blijft een vliegtuig in de lucht? Wat is dyscalculie precies? Hoe veilig is mijn fietsroute? Zijn wij als 'homo sapiens' echt zo speciaal? Hoe belangrijk is beweging voor mijn brein? Je ontdekt allemaal op het online Wetenschapsfestival Gent! Tijdens het festival is er ook een online live Wetenschapscafé over vaccinatie.

UZ Gent

Hoe bepalen onze genen hoe we er uit zien? Wat is een biobank? Bekijk de filmpjes of beluister de podcasts van UZ Gent:

GUM - Gents Universiteitsmuseum

'Wat was het gelukkigste moment in je carrière?', 'Heb je ooit per toeval iets ontdekt?', en 'Met wie zou je graag eens samenwerken?'.  Het GUM nodigt wetenschappers uit om in hun hoofd te laten kijken:

UGent Human Rights Research Network

Het centrum voor mensenrechten biedt een lezing en een workshop aan; en net als vorig jaar kun je  het Centrum voor Mensenrechten ook digitaal bezoeken.

i-Brain, een festival over de hersenen

Het thema van i-Brain is dit jaar ‘Brein en voeding’. Het festival van Breinwijzer vzw vindt online plaats, en voert verschillende UGent’ers op in haar programmatie.

Ineke Imbo, ineke.imbo@ugent.be