Hospitalisatieverzekering gepensioneerde personeelsleden

Overgang Belfius Insurance naar Allianz Benelux

  • De aansluiting van wie reeds aangesloten is bij de hospitalisatiepolis bij Belfius Insurance wordt per 1 januari 2024 automatisch van de oude polis bij Belfius Insurance naar de nieuwe polis bij Allianz Benelux overgezet.
    • Opgelet! Aangesloten verzekerden die lijden aan een ernstige ziekte, zoals opgesomd in de polis, dienen dit aan te geven aan Vanbreda Risk & benefits, nu deze informatie omwille van privacyredenen niet rechtstreeks mag worden uitgewisseld. Dit via
    • Belangrijkste wijzigingen in de polis bij Allianz Benelux (in vergelijking met de polis bij Belfius Insurance):
      • Er geldt een andere premiestructuur, namelijk een vijfvoudig tarief op basis van verschillende leeftijdscategorieën. Dit is nodig om de hospitalisatiepolis marktconform te houden. De premies komen op die manier overeen met de reële risicoblootstelling: hierdoor zijn de premies voor verzekerden vanaf 65 jaar hoger dan in de oude polis bij Belfius Insurance.
      • Bij opname in een meerpersoonskamer wordt de prehospitalisatieperiode verruimd van 1 maand vóór de hospitalisatie naar 2 maanden vóór de hospitalisatie. Bij opname in een meerpersoonskamer bedraagt de posthospitalisatieperiode bij een ongeval nu 12 maanden na de hospitalisatie.
      • Een thuishospitalisatie is verzekerd op voorwaarde dat hiervoor het wettelijk forfait wordt aangerekend.
        • De kosten in verband met ambulante oogheelkundige chirurgie uitgevoerd in een wettelijk erkend ambulant oogcentrum zijn verzekerd tot maximum 600 euro/behandeling/oog.
        • Niet-medisch noodzakelijke sterilisaties worden gedekt op basis van de voorwaarden van een meerpersoonskamer, met uitsluiting van ereloon- en kamersupplementen.
        • De tussenkomst van de verzekeraar in de verzekerde kosten voor (para)medische prestaties, waar geen wettelijke tussenkomst voor bestaat, bedraagt in een meerpersoonskamer 75%.
        • De kosten voor geneeskundige verstrekkingen niet opgenomen in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen zijn gedekt tot 1.000 euro per verzekerde.
        • Kosten voor een bilaterale mastectomie ter preventie van borstkanker en de borstreconstructie na een preventieve mastectomie worden vergoed ten belope van maximaal 1 maal de wettelijke tussenkomst per prestatie.
        • Kosten in het kader van de behandeling tegen onvruchtbaarheid “in-vitro bevruchting” of elke andere techniek van artificiële voortplanting worden vergoed ten belope van 1 maal de wettelijke tussenkomst, voor zover aan alle door het RIZIV vereiste voorwaarden tot terugbetaling voldaan wordt. Kosten in verband met de bewaring van cellen met het oog op voortplanting worden niet terugbetaald.
        • De limitatieve lijst met aandoeningen die als ernstige ziekte erkend worden, wordt uitgebreid met de psychische stoornissen schizofrenie, bipolaire stoornis en Gilles de la Tourettesyndroom.
      • Overgangsregeling voor verzekerden die voor 1 januari 2024 aangesloten zijn bij de collectieve hospitalisatieverzekering van de UGent:
        • Ondergaat u of een gezinslid een hospitalisatie die aanvangt vóór 1 januari 2024 en bent u nog gehospitaliseerd op 31 december 2023 (24 uur), dan dient u alle verzekerde kosten die verband houden met deze hospitalisatie tot en met 30 juni 2024 aan te geven bij Belfius Insurance.
          • Voorbeeld: hospitalisatie startend op 24/12/2023 en eindigend op 05/01/2024
            • Verzekerde kosten van prehospitalisatieverzorging indienen bij Belfius Insurance via MedExel
            • Verzekerde hospitalisatiekosten en posthospitalisatiekosten tot en met 30 juni 2024 indienen bij Belfius Insurance via MedExel
        • Ondergaat u of een gezinslid een hospitalisatie die aanvangt vóór 1 januari 2024 en bent u niet meer gehospitaliseerd op 31 december 2023 (24 uur), dan dient u alle verzekerde kosten tot en met 31 december 2023 aan te geven bij Belfius Insurance en de verzekerde posthospitalisatiekosten vanaf 1 januari 2024 aan te geven bij Vanbreda Risk & Benefits.
          • Voorbeeld: hospitalisatie eindigend op 20/12/2023
            • Verzekerde kosten van prehospitalisatieverzorging indienen bij Belfius Insurance via MedExel
            • Verzekerde hospitalisatiekosten indienen bij Belfius Insurance via MedExel
            • Verzekerde posthospitalisatiekosten met prestatiedatum tot en met 31/12/2023 indienen bij Belfius Insurance via MedExel
            • Verzekerde posthospitalisatiekosten met prestatiedatum vanaf 01/01/2024 indienen bij Vanbreda Risk & Benefits samen met een kopie van de hospitalisatiefactuur en de afrekeningsnota van MedExel betreffende de opnamefactuur
          • Opname- en ontslagdatum hospitalisatie vanaf 1 januari 2024: aangifte via en kosten indienen bij Vanbreda Risk & Benefits
          • Lopende dossiers binnen de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten:
            • Verzekerde kosten met prestatiedatum tot en met 31 december 2023: indienen bij Belfius Insurance via MedExel
            • Verzekerde kosten met prestatiedatum vanaf 1 januari 2024: aangifte via en kosten indienen bij Vanbreda Risk & Benefits

      Polis vanaf 1 januari 2024 bij Allianz Benelux

      De UGent sloot een hospitalisatieverzekering af bij verzekeraar Allianz Benelux. Vanbreda Risk & Benefits is de Third Party Administrator en staat in voor het administratieve beheer: zij treden op als contactpersoon voor de verzekeraar. Het (verkort) polisnummer is 2061. De informatie op deze pagina is bedoeld voor gepensioneerde personeelsleden van de UGent, voor zover zij zijn aangesloten bij deze verzekering.

      Contact en gegevensbescherming (GDPR)

      • Vragen in verband met uw dossier?
        • Mail ugent@vanbreda.be
        • Tel 03 292 00 83 (werkdagen van 9u tot 16u)
        • Stel uw vraag via het contactformulier op de Vanbreda Health Care website, met de aanduiding van 'Een vraag stellen'.
      • Gegevensbescherming (GDPR)

      Wat is verzekerd? 

      De hospitalisatieverzekering van de UGent is een verzekering voor de kosten van de prestaties die een rechtstreeks verband vertonen met de oorzaak van een verzekerde hospitalisatie en waarvoor een wettelijke tegemoetkoming bestaat, respectievelijk met de oorzaak van een verzekerde ernstige ziekte, respectievelijk met een verzekerde thuisbevalling en de verzekerde bevalling in een geboortecentrum/geboortehuis. Uitbreidingen op deze regel worden genoemd in de polis. Hierbij een aantal krachtlijnen.

      Onderscheid naargelang de verzekerde bij een hospitalisatie kiest voor een éénpersoonskamer of een meerpersoonskamer

      • Keuze voor éénpersoonskamer
        • Derdebetalersysteem: niet voorzien
        • Prehospitalisatieperiode: 1 maand voor de begindatum van de hospitalisatie
        • Posthospitalisatieperiode: 3 maanden na de einddatum van de hospitalisatie
        • Posthospitalisatieperiode bij ongeval: 3 maanden na de einddatum van de hospitalisatie ten gevolge van het ongeval
        • Vergoedingsregeling voor prestaties waarvoor geen wettelijke tegemoetkoming bestaat: vergoedingspercentage 50%
        • Vrijstelling: 10% van de verzekerde kosten (max. 250 euro per verzekerde en per verzekeringsjaar)
      • Een éénpersoonskamer door het ziekenhuis opgelegd en niet omwille van een persoonlijke reden
        • = In geval van medische noodzaak of het volzet zijn van de meerpersoonskamers, in welk geval het ziekenhuis een opname in een meerpersoonskamer zal factureren
        • De waarborgen zijn van toepassing alsof u zou hebben gekozen voor een meerpersoonskamer
      • Keuze voor meerpersoonskamer
        • Derdebetalersysteem: voorzien (Medi-Link)
        • Prehospitalisatieperiode: 2 maanden voor de begindatum van de hospitalisatie
        • Posthospitalisatieperiode: 6 maanden na de einddatum van de hospitalisatie 
        • Posthospitalisatieperiode bij ongeval: 12 maanden na de einddatum van de hospitalisatie ten gevolge van het ongeval
        • Vergoedingsregeling voor prestaties waarvoor geen wettelijke tegemoetkoming bestaat: vergoedingspercentage 75%
        • Vrijstelling: geen

      Welk gedeelte van de kosten is verzekerd?

      • De verzekeraar neemt de verzekerde kosten ten laste na
        • De wettelijke tegemoetkoming
        • De terugbetaling in uitvoering van de wetgeving inzake arbeidsongevallen of beroepsziekten, indien u een arbeidsongeval is overkomen of u een beroepsziekte hebt
        • De vergoeding uitgekeerd in uitvoering van een privéverzekering
      • Enkele specifieke bepalingen 
        • Voor prestaties waarvoor een wettelijke tegemoetkoming bestaat, komt de verzekeraar maximaal tussen voor een bedrag dat beperkt is tot 3 maal het bedrag van de wettelijke tegemoetkoming (300%).
        • Voor prestaties waarvoor geen wettelijke tegemoetkoming bestaat en die zijn opgenomen in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen
          • Een terugbetaling van 50% van de kosten indien opname in een éénpersoonskamer wordt gefactureerd
          • Een terugbetaling van 75% van de kosten indien opname in een meerpersoonskamer wordt gefactureerd
          • Een terugbetaling van 75% van de kosten bij thuisbevalling / bevalling in een geboortecentrum/geboortehuis, een verzekerde thuishospitalisatie en een verzekerde ambulante oogheelkundige chirurgie uitgevoerd in een wettelijk erkend ambulant oogcentrum
          • Een terugbetaling van 100% van de kosten in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekte 
        • Kosten voor de geneeskundige verstrekkingen niet opgenomen in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen: maximum 1.000 euro per verzekerde.
        • Vervoerskosten binnen de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekte: maximum 500 euro per verzekerde en per verzekeringsjaar.
        • Kosten voor prestaties in verband met geslachtsverandering worden vergoed op basis van een opname in een meerpersoonskamer. Ereloonsupplementen en kamersupplementen worden dus niet vergoed.
        • Kosten die verband houden met een bilaterale mastectomie ter preventie van borstkanker en de borstreconstructie na een preventieve mastectomie worden vergoed ten belope van maximaal 1 maal de wettelijke tegemoetkoming per prestatie.
        • Kosten in het kader van de behandeling tegen onvruchtbaarheid “in-vitro bevruchting” of elke andere techniek van artificiële voortplanting worden vergoed voor zover de door het RIZIV vereiste voorwaarden voor terugbetaling vervuld zijn en ten belope van maximum 1 maal de wettelijke tegemoetkoming per prestatie. De kosten in verband met de bewaring van cellen met het oog op de voortplanting worden niet vergoed.
        • Kosten voor niet-medisch noodzakelijke sterilisaties zijn gedekt op basis van een tweepersoonskamer met uitsluiting van ereloon- en kamersupplementen.
        • Oogheelkundige chirurgie uitgevoerd buiten een erkend algemeen of universitair ziekenhuis wordt vergoed voor zover deze wordt uitgevoerd in een ambulante extramurale omgeving die voldoet aan de architectonische en wettelijke normen van een functie chirurgische daghospitalisatie en aan de door het RIZIV vereiste notificatievoorwaarden voor terugbetaling, en dit tot een maximum van 600 euro per interventie en per oog.
        • Beperking van de periode gedurende dewelke medisch noodzakelijke ambulante verzorging wordt vergoed bij een hospitalisatie (pre- en posthospitalisatieverzorging)
          • Opname in een éénpersoonskamer: 1 maand voor de begindatum en 3 maanden na de einddatum van de hospitalisatie
          • Opname in een meerpersoonskamer:
            • 2 maanden voor de begindatum en 6 maanden na de einddatum van de hospitalisatie
            • Bij hospitalisatie ten gevolge van een ongeval 2 maanden voor de begindatum en 12 maanden na de einddatum van de hospitalisatie
          • Een verzekerde thuishospitalisatie en een verzekerde ambulante oogheelkundige chirurgie uitgevoerd in een wettelijk erkend ambulant oogcentrum: 2 maanden voor de begindatum en 6 maanden na de einddatum
        • Beperking van de periode gedurende dewelke medisch noodzakelijke ambulante verzorging wordt vergoed bij thuisbevalling/bevalling in geboortecentrum/geboortehuis (pre- en postbevallingsverzorging): 1 maand vóór de begindatum en 6 maanden na de einddatum van de thuisbevalling, respectievelijk het verblijf omwille van bevalling in een geboortecentrum/geboortehuis
        • Vrijstelling bij opname in een éénpersoonskamer
          • Vrijstelling = zelf te betalen
          • 10% van de verzekerde kosten, met een maximum van 250 euro per verzekerde en per verzekeringsjaar
          • In geval van een ononderbroken hospitalisatie over 2 opeenvolgende verzekeringsjaren: voor deze hospitalisatie wordt het maximumbedrag 1 keer toegepast
          • In geval verschillende leden van eenzelfde gezin gelijktijdig worden gehospitaliseerd: voor deze gelijktijdige hospitalisaties wordt het maximumbedrag 1 keer toegepast voor alle verzekerde gezinsleden samen

      Welke kosten zijn uitgesloten?

      De kosten ten gevolge van de hospitalisaties, thuisbevallingen, bevallingen in een geboortecentrum/geboortehuis en ernstige ziekten worden niet gewaarborgd indien deze het gevolg zijn van

      1. Dronkenschap, alcoholisme, alcoholintoxicatie (indien hoger dan 1.5 promille)
      2. Het gebruik van verdovende middelen, hallucinogenen of andere drugs, tenzij de verzekerde bewijst dat dit gebruik het gevolg is van een medisch voorschrift
      3. Ieder feit of opeenvolging van feiten met dezelfde oorsprong die voortspruiten uit of het resultaat zijn van radioactieve, giftige, explosieve of andere gevaarlijke eigenschappen van nucleaire brandstoffen, producten of radioactieve afvalstoffen, evenals de schade die rechtstreeks of onrechtstreeks voortspruit uit ioniserende stralingen
      4. Oorlogsfeiten, oproer, burgerlijke onlusten, collectieve gewelddaden met politieke, ideologische of sociale inslag, tenzij de verzekerde bewijst dat hij, buiten het geval van wettelijke zelfverdediging, er niet actief en vrijwillig aan heeft deelgenomen

      De verzekering geldt evenmin voor

      1. Borstreducties en -vergrotingen, liposucties, alsook alle behandelingen met het oog op het nastreven van gewichtsverlies, tenzij indien deze ingreep/behandeling aangewezen zou zijn op basis van andere medische gronden
      2. De kosten voor bijstand en bewaking van de verzekerde met uitzondering van deze voor bij-overnachting (=overnachting van 1 ouder op dezelfde kamer bij een gewaarborgde hospitalisatie van een aangesloten kind jonger dan 16 jaar)
      3. Kosten voor tandprothesen, tandimplantaten, tandkronen en orthodontisch materiaal, tenzij die in rechtstreeks verband staan met de hospitalisatie
      4. Kuurbehandelingen
      5. Louter esthetische verzorging of behandelingen, tenzij zij het rechtstreekse gevolg zijn van een gedekt ongeval of van een ernstige ziekte
      6. Contraceptieve behandelingen, tenzij medisch noodzakelijk

      Welke zijn ernstige ziekten in het kader van de hospitalisatieverzekering?

      AIDS, amyotrofe laterale sclerose, bipolaire stoornis, brucellose, cholera, colitis ulcerosa, diabetes, difteritis, encefalitis, epilepsie, Gilles de la Tourette syndroom, kanker, klierkoorts, leukemie, malaria, meningitis cerebrospinalis, miltvuur, mucoviscidose, multipele sclerose, myopathie, nieraandoeningen met dialyse, niertransplantatie, paratyfus, paratyfuskoorts, pokken, poliomyelitis, progressieve spierdystrofie, roodvonk, schizofrenie, tetanus, tuberculose, tyfus, virushepatitis, vlektyfus, ziekte van Alzheimer, ziekte van Creutzfeldt-Jacob, ziekte van Crohn, ziekte van Hodgkin, ziekte van Lyme, ziekte van Parkinson en ziekte van Pompe.

      Hoe doe ik aangifte?

      1. Wat in geval van een hospitalisatie of thuisbevalling?

      1.a. Derdebetalersysteem (Medi-Link)

      Geen fysieke derdebetalerskaart

      • Om het derdebetalersysteem te activeren voor hospitalisaties in meerpersoonskamers is er geen fysieke derdebetalerskaart nodig. Hoe het systeem te activeren wordt beschreven in rubriek 1.c hieronder vermeld.
      • Indien de verzekerde toch een fysieke derdebetalerskaart wenst, kan dit worden aangevraagd bij Vanbreda Risk & Benefits.
        • Dit via mail aan ugent@vanbreda.be, met de vermelding van ‘Aanvraag Medi-Link kaart’ of telefonisch via 03 292 00 83.
        • Fysieke derdebetalerskaarten worden 1 maal per maand met de post toegestuurd.

      Wat betekent een derdebetalersysteem?

      • Er mogen geen voorschotten worden aangerekend.
      • Het ziekenhuis zendt de ziekenhuisfactuur voor de hospitalisatie rechtstreeks aan Vanbreda Risk & Benefits en zendt u een verpleegnota voor de hospitalisatie (waarop wordt vermeld dat u op dat moment niets moet betalen).

      • Vanbreda Risk & Benefits betaalt deze opnamefactuur aan het ziekenhuis en zendt u een afrekeningsnota met de niet-verzekerde kosten.

      • Vanbreda Risk & Benefits zal de op de opnamefactuur vermelde niet-verzekerde kosten recupereren bij de verzekerde.

      Wanneer is het derdebetalersysteem voorzien?

      • In geval van een hospitalisatie in een

        • Meerpersoonskamer

        • Éénpersoonskamer indien u niet om persoonlijke redenen voor dit type kamer gekozen hebt (vb. medische noodzaak of het volzet zijn van de meerpersoonskamers, in welk geval het ziekenhuis een opname in een meerpersoonskamer moet factureren)

      • In een Belgisch ziekenhuis aangesloten bij Medi-Link

      1.b. Voor hospitalisaties zonder derdebetalersysteem

      • Een voorafgaande aangifte is niet nodig.

      1.c. Voor schadegevallen met derdebetalersysteem voor hospitalisaties in een meerpersoonskamer

      • Een voorafgaande aangifte is nodig opdat het derdebetalersysteem kan activeren. Vanbreda Risk & Benefits adviseert een digitale aangifte (via de Vanbreda Health Care app of website), gezien de snellere verwerkingstijd van aanvragen via digitale kanalen).

        • STAP 1: Doe aangifte op één van de volgende manieren, maximaal 2 weken voorafgaand aan de begindatum van de opname en ten laatste binnen 5 kalenderdagen na de begindatum van de opname:

        • STAP 2: Geef op de opnamedatum bij inschrijving aan de balie van het ziekenhuis uw Medi-Link 010-nummer door.

        • De derdebetalersregeling is van toepassing op voorwaarde dat uw dossier werd aanvaard en het 010-nummer correct werd gekoppeld aan uw dossier bij opname.
      • U heeft het Medi-Link 010-nummer pas ontvangen na het verlaten van het ziekenhuis: lees hier de instructies.
      • U bent vergeten het Medi-Link 010-nummer te laten registeren bij het ziekenhuis: lees hier de instructies.

      1.d. Thuisbevalling

      • Er is geen derdebetalersysteem van toepassing. Een voorafgaande aangifte is niet nodig.
      • Hetzelfde geldt bij een bevalling in een geboortecentrum of geboortehuis.

      2. Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?

      • Bij het diagnosticeren van een ernstige ziekte kan aangifte worden gedaan op één van de volgende manieren (‘verzekerde ID’ kan u terugvinden onderaan een persoonlijke communicatie van Vanbreda Risk & Benefits, op een afrekeningsnota of een verzekeringsattest):
      • Bezorg Vanbreda Risk & Benefits hierbij een medisch verslag van uw arts met de diagnose en de gevolgde en geplande behandelingen. 
      • Als u wordt opgenomen als gevolg van een verzekerde ernstige ziekte, gelden voor de kosten gemaakt tijdens de ziekenhuisopname en tijdens de verzekerde pre- en posthospitalisatieperiode de voorwaarden van de waarborg hospitalisatie. 

      Vergoeding

      1. Wat in geval van een hospitalisatie of thuisbevalling?

      1.a. Derdebetalersysteem (Medi-Link)

      Geen fysieke derdebetalerskaart

      • Om het derdebetalersysteem te activeren voor hospitalisaties in meerpersoonskamers is er geen fysieke derdebetalerskaart nodig. Hoe het systeem te activeren wordt beschreven in rubriek 1.c hieronder vermeld.
      • Indien de verzekerde toch een fysieke derdebetalerskaart wenst, kan dit worden aangevraagd via Vanbreda Risk & Benefits.
        • Dit via mail aan ugent@vanbreda.be, met de vermelding van ‘Aanvraag Medi-Link kaart’ of telefonisch via 03 292 00 83.
        • Fysieke derdebetalerskaarten worden 1 maal per maand met de post toegestuurd.

      Wat betekent een derdebetalersysteem?

      • Er mogen geen voorschotten worden aangerekend.
      • Het ziekenhuis zendt de ziekenhuisfactuur voor de hospitalisatie rechtstreeks aan Vanbreda Risk & Benefits en zendt u een verpleegnota voor de hospitalisatie (waarop wordt vermeld dat u op dat moment niets moet betalen).

      • Vanbreda Risk & Benefits betaalt deze opnamefactuur aan het ziekenhuis en zendt u een afrekeningsnota met de niet-verzekerde kosten.

      • Vanbreda Risk & Benefits zal de op deze opnamefactuur vermelde niet-verzekerde kosten recupereren bij de verzekerde.

      Wanneer is het derdebetalersysteem voorzien?

      • In geval van een hospitalisatie in een

        • Meerpersoonskamer

        • Éénpersoonskamer indien u niet om persoonlijke redenen voor dit type kamer gekozen hebt (vb. medische noodzaak of het volzet zijn van de meerpersoonskamers, in welk geval het ziekenhuis een opname in een meerpersoonskamer moet factureren)

      • In een Belgisch ziekenhuis aangesloten bij Medi-Link

      1.b. Voor hospitalisaties zonder derdebetalersysteem

      U staat zelf in voor de betaling van de medische kosten aan de betrokken instantie.

      Welke documenten te bezorgen om medische kosten in te dienen?

      • Indien documenten worden bezorgd via mail of via post: het ingevulde schadeaangifteformulier
      • De originele opnamefactuur van het ziekenhuis
        • Bezorg steeds de volledige factuur (alle pagina’s in de juiste volgorde).
      • Factuur ziekenwagen
        • Mogelijkheid 1: factuur zonder aftrek van de wettelijke tussenkomst via het ziekenfonds
          • Bezorg de originele factuur aan het ziekenfonds.
          • Bezorg nadien aan Vanbreda Risk & Benefits een kopie van de originele factuur en het kwijtschrift van tussenkomst door het ziekenfonds waarop het bedrag wordt vermeld dat het ziekenfonds u terugbetaalde.
        • Mogelijkheid 2: factuur met aftrek van de wettelijke tussenkomst via het ziekenfonds
          • Bezorg de volledige factuur (alle pagina’s in de juiste volgorde).
      • Over ambulante medische prestaties (consultaties, raadplegingen, kine, …)

        • = Medische prestaties buiten de periode van de verzekerde hospitalisatie, doch binnen de verzekerde periode van de pre- en postverzorging, met rechtstreeks verband met de oorzaak ervan, die medisch noodzakelijk zijn

        • Kwijtschriften van tussenkomst in de geneeskundige verstrekkingen door het ziekenfonds

          • Bezorg steeds individuele kwijtschriften: overzichtslijsten worden niet aanvaard.
          • Indien het werkelijk betaalde bedrag niet op het getuigschrift voor verstrekte hulp van uw zorgverstrekker staat: bezorg een betalingsbewijs opgesteld door de zorgverstrekker met bevestiging van het werkelijk betaalde bedrag.
        • Ambulante facturen van het ziekenhuis of een laboratorium
          • Bezorg steeds de volledige factuur (alle pagina’s in de juiste volgorde).
      • BVAC-attesten (voor apothekerskosten)

        • = Voor de aankoop van geneesmiddelen waarvoor een terugbetaling voorzien is in de polis (binnen de verzekerde periode van de pre- en postverzorging)

        • Indien uw apotheker de door u getoonde AssurPharma barcode (beschikbaar in de Vanbreda Health Care app of u bezorgd via mail na invullen van het formulier ‘Ik word digitaal’) heeft gescand, hoeft u niets te doen: de BVAC-attesten worden digitaal aan Vanbreda Risk & Benefits bezorgd.

        • Indien uw apotheker de AssurPharma barcode niet heeft gescand (niet kan scannen), bezorgt u de individuele BVAC-attesten van de apotheker (geen overzichtslijsten).

      Wanneer deze documenten bezorgen?

      • Dien best eerst de originele opnamefactuur van het ziekenhuis in (samen met de documenten voor de andere medische kosten die reeds beschikbaar zijn). De andere medische kosten kunnen namelijk slechts door Vanbreda Risk & Benefits worden verwerkt nadat zij deze opnamefactuur hebben ontvangen.
      • Vanbreda Risk & Benefits moet de bewijsstukken uiterlijk 3 jaar na de datum van de prestatie ontvangen, zonder dat de overschrijding van deze termijn aanleiding geeft tot een verval van dekking.

      Hoe deze documenten bezorgen?

      Vanbreda Risk & Benefits adviseert de medische kosten digitaal in te dienen (via de Vanbreda Health Care app of website), zodat de kosten onmiddellijk bij het juiste team terechtkomen om een snelle verwerking te waarborgen. Specifiek voor apothekerskosten (BVAC) raadt Vanbreda Risk & Benefits aan de Vanbreda Health Care app te gebruiken.

      • Via de Vanbreda Health Care app
        • Voor BVAC-attesten (apotheker): laat de AssurPharma-barcode scannen via de app
        • Voor andere medische kosten:
          • Open de app en klik op ‘medische kosten indienen'.
          • Duid aan voor wie u de kosten wil indienen.
          • Voeg foto’s toe als bewijs van uw medische kosten. Fotografeer elke pagina afzonderlijk om een correcte verwerking te waarborgen.
          • Selecteer het plan waarbinnen u de kosten wil laten terugbetalen (hospitalisatie).
          • Verzend de kosten.
      • Via het kostenformulier op de Vanbreda Health Care website

        • Duid aan voor wie u de kosten wil indienen.

        • Voeg bijlage(n) toe als bewijs van uw medische kosten. Scan elke pagina afzonderlijk om een correcte verwerking te garanderen.

        • Selecteer het plan waarbinnen u de kosten wil laten terugbetalen (hospitalisatie).

        • Verzend de kosten.

      • Via mail aan ugent@vanbreda.be

        • Geef aan voor wie u kosten indient (en vermeld de verzekerde ID van de patiënt, terug te vinden onderaan een persoonlijke communicatie van Vanbreda Risk & Benefits, op een afrekeningsnota of een verzekeringsattest) en welke kosten u indient.

        • Maak van elk document een aparte foto of scan en zorg ervoor dat alle pagina’s duidelijk en volledig worden ingescand/gefotografeerd. Voeg de documenten toe als bijlage bij uw mail.

        • Vermeld het rekeningnummer waarop de terugbetaling van de verzekerde kosten mag worden gestort.

      • Via post aan Vanbreda Risk & Benefits, Postbus 34, 2140 Antwerpen.

        • Geef aan voor wie u kosten indient (en vermeld de verzekerde ID van de patiënt, terug te vinden onderaan een persoonlijke communicatie van Vanbreda Risk & Benefits, op een afrekeningsnota of een verzekeringsattest) en welke kosten u indient.

        • Voeg de documenten toe. Neem van elke pagina die u wil opsturen apart een foto of scan voor uzelf vooraleer deze op te sturen.

        • Vermeld het rekeningnummer waarop de terugbetaling van de verzekerde kosten mag worden gestort.

      Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?

      • U koos voor digitale communicatie via de Vanbreda Health Care website en/of maakte aan account aan op de Vanbreda Health Care app: na elke terugbetaling ontvangt u een afrekeningsnota via mail.

      • U koos niet voor digitale communicatie via de Vanbreda Health Care website en maakte geen account aan op de Vanbreda Health Care app: na elke terugbetaling ontvangt u een afrekeningsnota via brief.

      1.c. Voor schadegevallen met derdebetalersysteem voor hospitalisaties in een meerpersoonskamer

      U staat zelf in voor de betaling van de medische kosten aan de betrokken instantie, behoudens de opnamefactuur die bij activatie van het derdebetalersysteem rechtstreeks door het ziekenhuis aan Vanbreda Risk & Benefits wordt gestuurd en door Vanbreda Risk & Benefits aan het ziekenhuis wordt betaald.

      Welke documenten te bezorgen om medische kosten in te dienen?

      • Factuur ziekenwagen
        • Mogelijkheid 1: factuur zonder aftrek van de wettelijke tussenkomst via het ziekenfonds
          • Bezorg de originele factuur aan het ziekenfonds.
          • Bezorg nadien aan Vanbreda Risk & Benefits een kopie van de originele factuur en het kwijtschrift van tussenkomst door het ziekenfonds waarop het bedrag wordt vermeld dat het ziekenfonds u terugbetaalde.
        • Mogelijkheid 2: factuur met aftrek van de wettelijke tussenkomst via het ziekenfonds
          • Bezorg de volledige factuur (alle pagina’s in de juiste volgorde).
      • Over ambulante medische prestaties (consultaties, raadplegingen, kine, …)
        • = Medische prestaties buiten de periode van de verzekerde hospitalisatie, doch binnen de verzekerde periode van de pre- en postverzorging, met rechtstreeks verband met de oorzaak ervan, die medisch noodzakelijk zijn
        • Kwijtschriften van tussenkomst in de geneeskundige verstrekkingen door het ziekenfonds
          • Bezorg steeds individuele kwijtschriften: overzichtslijsten worden niet aanvaard.
          • Indien het werkelijk betaalde bedrag niet op het getuigschrift voor verstrekte hulp van uw zorgverstrekker staat: bezorg een betalingsbewijs opgesteld door de zorgverstrekker met bevestiging van het werkelijk betaalde bedrag.
        • Ambulante facturen van het ziekenhuis of een laboratorium
          • Bezorg steeds de volledige factuur (alle pagina’s in de juiste volgorde).
      • BVAC-attesten (voor apothekerskosten)
        • = Voor de aankoop van geneesmiddelen waarvoor een terugbetaling voorzien is in de polis (binnen de verzekerde periode van de pre- en postverzorging)
        • Indien uw apotheker de door u getoonde AssurPharma barcode (beschikbaar in de Vanbreda Health Care app of u bezorgd via mail na invullen van het formulier ‘Ik word digitaal’) heeft gescand, hoeft u niets te doen: de BVAC-attesten worden digitaal aan Vanbreda Risk & Benefits bezorgd.
        • Indien uw apotheker de AssurPharma barcode niet heeft gescand (niet kan scannen), bezorgt u de individuele BVAC-attesten van de apotheker (geen overzichtslijsten).

      Wanneer deze documenten bezorgen?

      • Wacht best de ontvangst af van de afrekeningsnota van Vanbreda Risk & Benefits voor de hospitalisatie alvorens documenten voor de andere medische kosten te bezorgen: de andere medische kosten kunnen namelijk slechts door Vanbreda Risk & Benefits worden verwerkt nadat zij u deze afrekeningsnota hebben bezorgd.
      • Vanbreda Risk & Benefits moet de bewijsstukken uiterlijk 3 jaar na de datum van de prestatie ontvangen, zonder dat de overschrijding van deze termijn aanleiding geeft tot een verval van dekking.

      Hoe deze documenten bezorgen?

      Vanbreda Risk & Benefits adviseert de medische kosten digitaal in te dienen (via de Vanbreda Health Care app of website), zodat de kosten onmiddellijk bij het juiste team terechtkomen om een snelle verwerking te waarborgen. Specifiek voor apothekerskosten (BVAC) raadt Vanbreda Risk & Benefits aan de Vanbreda Health Care app te gebruiken.

      • Via de Vanbreda Health Care app
        • Voor BVAC-attesten (apotheker): laat de AssurPharma-barcode scannen via de app
        • Voor andere medische kosten:
          • Open de app en klik op ‘medische kosten indienen’.
          • Duid aan voor wie u de kosten wil indienen.
          • Voeg foto’s toe als bewijs van uw medische kosten. Fotografeer elke pagina afzonderlijk om een correcte verwerking te waarborgen.
          • Selecteer het plan waarbinnen u de kosten wil laten terugbetalen (hospitalisatie).
          • Verzend de kosten.
      • Via het kostenformulier op de Vanbreda Health Care website
        • Duid aan voor wie u de kosten wil indienen.
        • Voeg bijlage(n) toe als bewijs van uw medische kosten. Scan elke pagina afzonderlijk om een correcte verwerking te garanderen.
        • Selecteer het plan waarbinnen u de kosten wil laten terugbetalen (hospitalisatie).
        • Verzend de kosten.
      • Via mail aan ugent@vanbreda.be
        • Geef aan voor wie u kosten indient (en vermeld de verzekerde ID van de patiënt, terug te vinden onderaan een persoonlijke communicatie van Vanbreda Risk & Benefits, op een afrekeningsnota of een verzekeringsattest) en welke kosten u indient.
        • Maak van elk document een aparte foto of scan en zorg ervoor dat alle pagina’s duidelijk en volledig worden ingescand/gefotografeerd. Voeg de documenten toe als bijlage bij uw mail.
        • Vermeld het rekeningnummer waarop de terugbetaling van de verzekerde kosten mag worden gestort.
      • Via post aan Vanbreda Risk & Benefits, Postbus 34, 2140 Antwerpen.
        • Geef aan voor wie u kosten indient (en vermeld de verzekerde ID van de patiënt, terug te vinden onderaan een persoonlijke communicatie van Vanbreda Risk & Benefits, op een afrekeningsnota of een verzekeringsattest) en welke kosten u indient.
        • Voeg de documenten toe. Neem een foto of scan voor uzelf vooraleer deze op te sturen.
        • Vermeld het rekeningnummer waarop de terugbetaling van de verzekerde kosten mag worden gestort.

      Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?

      • U koos voor digitale communicatie via de Vanbreda Health Care website en/of maakte aan account aan op de Vanbreda Health Care app: na elke terugbetaling ontvangt u een afrekeningsnota via mail.
      • U koos niet voor digitale communicatie via de Vanbreda Health Care website en maakte geen account aan op de Vanbreda Health Care app: na elke terugbetaling ontvangt u een afrekeningsnota via brief.

      1.d. Thuisbevalling

      • Dezelfde procedure geldt zoals beschreven bij 1.b.
      • Hetzelfde geldt bij een bevalling in een geboortecentrum of geboortehuis. Dien best eerst de originele factuur van het geboortecentrum of geboortehuis in (samen met de documenten voor de andere medische kosten die reeds beschikbaar zijn). De andere medische kosten kunnen namelijk slechts door Vanbreda Risk & Benefits worden verwerkt nadat zij deze factuur hebben ontvangen.

      2. Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?

      U staat zelf in voor de betaling van de medische kosten aan de betrokken instantie.

      Welke documenten te bezorgen om medische kosten in te dienen?

      • Factuur ziekenwagen
        • Mogelijkheid 1: factuur zonder aftrek van de wettelijke tussenkomst via het ziekenfonds
          • Bezorg de originele factuur aan het ziekenfonds.
          • Bezorg nadien aan Vanbreda Risk & Benefits een kopie van de originele factuur en het kwijtschrift van tussenkomst door het ziekenfonds waarop het bedrag wordt vermeld dat het ziekenfonds u terugbetaalde.
        • Mogelijkheid 2: factuur met aftrek van de wettelijke tussenkomst via het ziekenfond
          • Bezorg de volledige factuur (alle pagina’s in de juiste volgorde).
      • Over ambulante medische prestaties (consultaties, raadplegingen, kine, …)
        • = Medische prestaties buiten de periode van de verzekerde hospitalisatie, doch binnen de verzekerde periode van de pre- en postverzorging, met rechtstreeks verband met de oorzaak ervan, die medisch noodzakelijk zijn
        • Kwijtschriften van tussenkomst in de geneeskundige verstrekkingen door het ziekenfonds
          • Bezorg steeds individuele kwijtschriften: overzichtslijsten worden niet aanvaard.
          • Indien het werkelijk betaalde bedrag niet op het getuigschrift voor verstrekte hulp van uw zorgverstrekker staat: bezorg een betalingsbewijs opgesteld door de zorgverstrekker met bevestiging van het werkelijk betaalde bedrag.
        • Ambulante facturen van het ziekenhuis of een laboratorium
          • Bezorg steeds de volledige factuur (alle pagina’s in de juiste volgorde).
        • BVAC-attesten (voor apothekerskosten)
          • Indien uw apotheker de door u getoonde AssurPharma barcode (beschikbaar in de Vanbreda Health Care app of u bezorgd via mail na invullen van het formulier ‘Ik word digitaal’) heeft gescand, hoeft u niets te doen: de BVAC-attesten worden digitaal aan Vanbreda Risk & Benefits bezorgd.
          • Indien uw apotheker de AssurPharma barcode niet heeft gescand (niet kan scannen), bezorgt u de individuele BVAC-attesten van de apotheker (geen overzichtslijsten).

      Wanneer deze documenten bezorgen?

      • Wacht best bericht af van Vanbreda Risk & Benefits of uw aandoening werd erkend als ernstige ziekte opgenomen in de lijst van aandoeningen waarvoor de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten geldt.
      • Vanbreda Risk & Benefits moet de bewijsstukken uiterlijk 3 jaar na de datum van de prestatie ontvangen, zonder dat de overschrijding van deze termijn aanleiding geeft tot een verval van dekking.

      Hoe deze documenten bezorgen?

      Vanbreda Risk & Benefits adviseert de medische kosten digitaal in te dienen (via de Vanbreda Health Care app of website), zodat de kosten onmiddellijk bij het juiste team terechtkomen om een snelle verwerking te waarborgen. Specifiek voor apothekerskosten (BVAC) raadt Vanbreda Risk & Benefits aan de Vanbreda Health Care app te gebruiken.

      • Via de Vanbreda Health Care app
        • Voor BVAC-attesten (apotheker): laat de AssurPharma-barcode scannen via de app
        • Voor andere medische kosten:
          • Open de app en klik op ‘medische kosten indienen’.
          • Duid aan voor wie u de kosten wil indienen.
          • Voeg foto’s toe als bewijs van uw medische kosten. Fotografeer elke pagina afzonderlijk om een correcte verwerking te waarborgen.
          • Selecteer het plan waarbinnen u de kosten wil laten terugbetalen (hospitalisatie).
          • Verzend de kosten.
      • Via het kostenformulier op de Vanbreda Health Care website
        • Duid aan voor wie u de kosten wil indienen.
        • Voeg bijlage(n) toe als bewijs van uw medische kosten. Scan elke pagina afzonderlijk om een correcte verwerking te garanderen.
        • Selecteer het plan waarbinnen u de kosten wil laten terugbetalen (hospitalisatie).
        • Verzend de kosten.
      • Via mail aan ugent@vanbreda.be
        • Geef aan voor wie u kosten indient (en vermeld de verzekerde ID van de patiënt, terug te vinden onderaan een persoonlijke communicatie van Vanbreda Risk & Benefits, op een afrekeningsnota of een verzekeringsattest) en welke kosten u indient.
        • Maak van elk document een aparte foto of scan en zorg ervoor dat alle pagina’s duidelijk en volledig worden ingescand/gefotografeerd. Voeg de documenten toe als bijlage bij uw mail.
        • Vermeld het rekeningnummer waarop de terugbetaling van de verzekerde kosten mag worden gestort.
      • Via post aan Vanbreda Risk & Benefits, Postbus 34, 2140 Antwerpen.
        • Geef aan voor wie u kosten indient (en vermeld de verzekerde ID van de patiënt, terug te vinden onderaan een persoonlijke communicatie van Vanbreda Risk & Benefits, op een afrekeningsnota of een verzekeringsattest) en welke kosten u indient.
        • Voeg de documenten toe. Neem een foto of scan voor uzelf vooraleer deze op te sturen.
        • Vermeld het rekeningnummer waarop de terugbetaling van de verzekerde kosten mag worden gestort.

      Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?

      • U koos voor digitale communicatie via de Vanbreda Health Care website en/of maakte aan account aan op de Vanbreda Health Care app: na elke terugbetaling ontvangt u een afrekeningsnota via mail.
      • U koos niet voor digitale communicatie via de Vanbreda Health Care website en maakte geen account aan op de Vanbreda Health Care app: na elke terugbetaling ontvangt u een afrekeningsnota via brief.

      3. Binnen welke termijn wordt er terugbetaald? 

      Vanbreda Risk & Benefits garandeert een doorlooptijd van maximaal 10 werkdagen binnen de voorwaarden van artikel 4, 1, 6 van de polis.

      • Doorlooptijd = de tijd tussen de ontvangst door Vanbreda Risk & Benefits van het volledige schadedossier, incluis de benodigde inlichtingen, attesten en resultaten van de onderzoeken, indien er geen gerede twijfel bestaat over de aanvaarding van het schadegeval, en de terugbetaling van de kosten op het rekeningnummer bezorgd aan Vanbreda Risk & Benefits.
      • Respecteert Vanbreda Risk & Benefits de doorlooptijd niet? Er is een interest van 10 % (op jaarbasis) op de laattijdige vergoeding, te rekenen vanaf de werkdag volgend op de doorlooptijd van 10 werkdagen, met een minimum van 10 euro, indien u Vanbreda Risk & Benefits hiertoe in gebreke stelt.

      Is er een gespreide betaling mogelijk van de premies?

      • Een aanvraag tot gespreide betaling, namelijk gespreid over 4 gelijke betalingen, is mogelijk voor premies hoger dan 500 euro.
        • Dit bedrag (hoger dan 500 euro) wordt bekeken op niveau van de premies te betalen door de verzekerde voor alle aangesloten leden van het gezin.
        • De aanvraag is mogelijk via mail aan ugent@vanbreda.be, met de vermelding van ‘Aanvraag gespreide betaling’.
          • Wacht op de ontvangst van het vervaldagbericht om de aanvraag tot gespreide betaling te doen.
          • Doe de aanvraag tot gespreide betaling voorafgaand aan de uiterste betaaldatum vermeld op het vervaldagbericht.
          • Wacht bericht af van Vanbreda Risk & Benefits alvorens tot gespreide betaling over te gaan.
          • De aanvraag tot gespreide betaling dient u jaarlijks te herhalen bij ontvangst van het premiebericht van Vanbreda Risk & Benefits.

      Wat indien ik verblijf / woon in het buitenland?

      • De verzekering geldt over de gehele wereld.
      • Het derdebetalersysteem kan niet worden geactiveerd.
      • Er kan geen gebruik worden gemaakt van AssurPharma (om, bij de aankoop van geneesmiddelen waarvoor een terugbetaling voorzien is in de polis, de BVAC-attesten digitaal te laten bezorgen aan Vanbreda Risk & Benefits).
      • Voor de berekening van diens tussenkomst is de verzekeraar afhankelijk van de wettelijke tegemoetkoming voor de medische verzorging, cf. het volgende citaat uit de hospitalisatiepolis (artikel 2 polis): “In het kader van deze overeenkomst worden de kosten vergoed gemaakt voor de prestaties die een rechtstreeks verband vertonen met de oorzaak van de verzekerde hospitalisatie en waarvoor een wettelijke tegemoetkoming bestaat, respectievelijk met de oorzaak van de verzekerde ernstige ziekte, respectievelijk met de verzekerde thuisbevalling en de verzekerde bevalling in een geboortecentrum/geboortehuis.” Zie in dit verband ook de begripsomschrijvingen in artikel 1.15 en 1.22 met specificatie inzake “het buitenland”. De terugbetaling wordt o.a. beperkt tot maximaal 300% van de wettelijke tegemoetkoming. Er dient rekening te worden gehouden met de (verdere) voorwaarden en limieten van de polis.
        • a. Verblijven in het buitenland met adres in België (aansluiting Belgisch ziekenfonds)
          • De verzekerde staat zelf in voor de betaling van de medische kosten aan de betrokken instantie.
          • In eerste instantie dient de verzekerde contact op te nemen met Mutas of, indien aangesloten bij één van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, met Mediphone Assist. Mutas / Mediphone Assist zal vervolgens de facturen opvragen en zorgen voor een eerste wettelijke tussenkomst.
          • Na de tussenkomst van Mutas / Mediphone Assist mogen de facturen en het overzicht van de tussenkomst van Mutas / Mediphone Assist overgemaakt worden aan Vanbreda Risk & Benefits.
            • Welke andere documenten te bezorgen om medische kosten in te dienen? Zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een hospitalisatie of thuisbevalling?”, “Voor hospitalisaties zonder derdebetalersyteem”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, telkens subrubriek “Welke documenten te bezorgen om medische kosten in te dienen?”. Ter herinnering: er kan geen gebruik worden gemaakt van AssurPharma.
            • Voor meer informatie wanneer en hoe deze documenten te bezorgen, zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een hospitalisatie of thuisbevalling?”, “Voor hospitalisaties zonder derdebetalersyteem”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, telkens subrubriek “Wanneer deze documenten bezorgen?” en “Hoe deze documenten bezorgen?”.
          • Vanbreda Risk & Benefits zal het nodige doen voor de terugbetaling volgens de voorwaarden.
            • Voor meer informatie hoe de verzekerde een bericht zal ontvangen met betrekking tot een terugbetaling, zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een hospitalisatie of thuisbevalling?”, “Voor hospitalisaties zonder derdebetalersyteem”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, telkens subrubriek “Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?”.
        • b. Wonen in de buurlanden van België (aansluiting ziekenfonds buurlanden)
          • De verzekerde staat zelf in voor de betaling van de medische kosten aan de betrokken instantie.
          • In eerste instantie dient de verzekerde contact op te nemen met diens ziekenfonds. Zij zullen zorgen voor een wettelijke tussenkomst op basis van de voorwaarden van het land van verblijf.
          • Na de tussenkomst van het ziekenfonds mogen de facturen en het overzicht van de tussenkomst van het buitenlands ziekenfonds overgemaakt worden aan Vanbreda Risk & Benefits.
            • Welke andere documenten te bezorgen om medische kosten in te dienen? Zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een hospitalisatie of thuisbevalling?”, “Voor hospitalisaties zonder derdebetalersyteem”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, telkens subrubriek “Welke documenten te bezorgen om medische kosten in te dienen?”. Ter herinnering: er kan geen gebruik worden gemaakt van AssurPharma.
            • Voor meer informatie wanneer en hoe deze documenten te bezorgen, zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een hospitalisatie of thuisbevalling?”, “Voor hospitalisaties zonder derdebetalersyteem”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, telkens subrubriek “Wanneer deze documenten bezorgen?” en “Hoe deze documenten bezorgen?”.
          • Vanbreda Risk & Benefits zal het nodige doen voor de terugbetaling volgens de voorwaarden.
            • Voor meer informatie hoe de verzekerde een bericht zal ontvangen met betrekking tot een terugbetaling, zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een hospitalisatie of thuisbevalling?”, “Voor hospitalisaties zonder derdebetalersyteem”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, telkens subrubriek “Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?”.
        • c. Wonen in een land dat geen buurland is van België (aansluiting ziekenfonds in een niet-buurland van België)
          • Neem vooraf contact op met ugent@vanbreda.be om uw individueel dossier te bespreken.

      Hoe installeer ik de Vanbreda Health Care app?

      • Ontdek de Vanbreda Health Care app.
        • Elk aangesloten personeelslid krijgt een persoonlijke QR-code toegestuurd die hen door het download- en registratieproces begeleidt. Deze QR-code is 2 maanden geldig.
        • Hoe kan u uw Vanbreda Health Care app extra beveiligen?

        • Aanmelding is ook mogelijk via itsme®.

      • Via de Vanbreda Health Care app kan u
        • Uw digitale kaarten (Medi-Link en AssurPharma) raadplegen en gebruiken
        • Een hospitalisatie aangeven
        • Medische kosten indienen en de status ervan opvolgen (u ziet meteen wanneer de kost verwerkt zal worden)
        • Detailoverzicht van de afrekening (met de reden van eventueel geweigerde kosten) overzichtelijk raadplegen

      Welke administratieve formaliteiten moeten worden vervuld?

      • Verwittig Vanbreda Risk & Benefits in geval van wijziging contactgegevens (o.a. adres).
      • Doe dit via

      Wat te doen bij overlijden?

      • Meld het overlijden van een  facultatief aangesloten personeelslid of gezinslid aan Vanbreda Risk & Benefits
        • Zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 4 maanden na het overlijden. Via
          • Het contactformulier op de Vanbreda Health Care website, met de aanduiding van 'De verzekering stopzetten'  
          • Mail aan ugent@vanbreda.be
          • Of brief aan Vanbreda Risk & Benefits, Postbus 34, 2140 Antwerpen
      • Het niet verbruikte premiegedeelte (vanaf de eerste van de maand volgend op het overlijden) wordt terugbetaald bij de start van het kwartaal volgend op de melding van het overlijden.
      • Eventuele medische kosten worden vergoed conform de polisvoorwaarden.
      • Bij overlijden van een verzekerd personeelslid kunnen de gezinsleden die aangesloten zijn op het ogenblik van het overlijden verzekerd blijven in de collectieve UGent-polis.

      Wie kan opzeggen?

      • Facultatief aangeslotenen (cf. rubriek “Wie is verzekerd?” supra) kunnen opzeggen, voor zover de opzeg slaat op alle facultatief aangesloten leden van het gezin.
        • Contacteer Vanbreda Risk & Benefits tijdig = minstens 3 maanden voor de jaarlijkse vervaldag (01/01). Via
      • Opzeg is ook mogelijk door 1 aangesloten gezinslid, voor zover het gezinslid gratis aangesloten wordt bij een andere collectieve polis met soortgelijke dekking waarvoor dit gezinslid zelf niet de premie moet betalen.
        • Het gezinslid bewijst dit aan Vanbreda Risk & Benefits
        • De opzeg gaat ten vroegste in de eerste maand van het semester volgend op de melding aan Vanbreda Risk & Benefits, waarbij het niet-verbruikte premiegedeelte door Vanbreda Risk & Benefits aan de verzekerde wordt terugbetaald.

      Verzekeringsattest

      Een verzekeringsattest kan u aanvragen via:

      • Het contactformulier op de Vanbreda Health Care website, met de aanduiding van ‘Attest aansluiting verzekering aanvragen’
      • Mail aan ugent@vanbreda.be
      • Telefonisch via 03 292 00 83

      Polis Allianz Benelux en toelichting

      Polis tot 31 december 2023 bij Belfius Insurance

      De UGent sloot een hospitalisatieverzekering af bij verzekeraar Belfius Insurance. Het polisnummer is 49/12357. De informatie op deze pagina is bedoeld voor gepensioneerde personeelsleden van de UGent, voor zover zij zijn aangesloten bij deze verzekering.

      Contact

      • Vragen in verband met aansluitingen, vervaldagberichten of attesten?
        • Mail 49@belins.be
        • Tel 02 286 65 75 (werkdagen van 8u30 tot 12u30)
        • Vermeld polisnummer 49/12357
      • Vragen in verband met een hospitalisatie of een ernstige ziekte?
        • Mail belfius@medexel.be
        • Tel 02 444 40 20 (werkdagen van 9u tot 16u)
        • Vermeld uw aansluitingsnummer: dit nummer begint met 009 en vindt u terug op de kleefbriefjes in uw MedExel-welkomstpakket, op uw AssurCard-kaart en in uw My MedExel-account.

      Wat is verzekerd? 

      De hospitalisatieverzekering van de UGent is een verzekering voor de kosten van de prestaties die een rechtstreeks verband hebben met de oorzaak van een verzekerde hospitalisatie en/of een verzekerde ernstige ziekte en waarvoor een wettelijke tegemoetkoming bestaat, binnen de voorwaarden en limieten van de polis. Uitbreidingen op deze regel worden genoemd in de polis (artikel 2 en 4 polis). Hierbij een aantal krachtlijnen.

      Onderscheid naargelang de verzekerde kiest voor een éénpersoonskamer of een meerpersoonskamer

      • Keuze voor éénpersoonskamer
        • Derdebetalersysteem via AssurCard: niet voorzien
        • Posthospitalisatie: 3 maanden na de einddatum van de hospitalisatie
        • Posthospitalisatie bij ongeval: 3 maanden na de einddatum van de hospitalisatie ten gevolge van het ongeval
        • Terugbetaling kosten zonder wettelijke tegemoetkoming: 50%
        • Vrijstelling: 10% van de verzekerde kosten (max. 250 euro per verzekerde en per verzekeringsjaar)
      • Een éénpersoonskamer door het ziekenhuis opgelegd en niet omwille van een persoonlijke reden
        • = In geval van medische noodzaak of het volzet zijn van de meerpersoonskamers, in welk geval het ziekenhuis een opname in een meerpersoonskamer zal factureren
        • De waarborgen zijn van toepassing alsof u zou hebben gekozen voor een meerpersoonskamer
      • Kosten voor prestaties in verband met preventieve ingrepen of met geslachtsverandering worden terugbetaald op basis van een opname in een meerpersoonskamer. Oplegerelonen en opleg voor kamer worden dus niet vergoed.
      • Keuze voor meerpersoonskamer
        • Derdebetalersysteem via AssurCard: voorzien
        • Posthospitalisatie: 6 maanden na de einddatum van de hospitalisatie 
        • Posthospitalisatie bij ongeval: onbeperkt
        • Terugbetaling kosten zonder wettelijke tegemoetkoming: 60%
        • Vrijstelling: geen

      Welk gedeelte van de kosten is verzekerd?

      • De verzekeraar neemt de verzekerde kosten ten laste na
        • De wettelijke tegemoetkoming
        • De terugbetaling in uitvoering van de wetgeving inzake arbeidsongevallen of beroepsziekten, indien u een arbeidsongeval is overkomen of u een beroepsziekte hebt
        • De vergoeding uitgekeerd in uitvoering van een privéverzekering of elke andere vergoeding van gelijk welke aard
      • Enkele specifieke bepalingen 
        • De verzekeraar komt maximaal tussen voor een bedrag dat beperkt is tot 3 maal het bedrag van de wettelijke tegemoetkoming (300%).
        • Voor prestaties waarvoor geen wettelijke tegemoetkoming bestaat en die zijn opgenomen in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen
          • Een terugbetaling van 50% van de kosten indien opname in een éénpersoonskamer wordt gefactureerd
          • Een terugbetaling van 60% van de kosten indien opname in een meerpersoonskamer wordt gefactureerd
          • Een terugbetaling van 100% van de kosten in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekte 
        • Er is geen tussenkomst voor hetgeen niet is opgenomen in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen.
        • Vervoerskosten binnen de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekte: maximum 500 euro per verzekerde en per verzekeringsjaar.
        • Kosten voor prestaties in verband met preventieve ingrepen of met geslachtsverandering worden terugbetaald op basis van een opname in een meerpersoonskamer. Oplegerelonen en opleg voor kamer worden dus niet vergoed.
        • Beperking van de periode gedurende dewelke medisch noodzakelijke ambulante verzorging wordt vergoed bij een hospitalisatie
          • Opname in een éénpersoonskamer: 1 maand voor de begindatum en 3 maanden na de einddatum van de hospitalisatie
          • Opname in een meerpersoonskamer:
            • 1 maand voor de begindatum en 6 maanden na de einddatum van de hospitalisatie
            • Onbeperkte posthospitalisatieperiode bij hospitalisatie ten gevolge van een ongeval
        • Vrijstelling bij opname in een éénpersoonskamer
          • Vrijstelling = zelf te betalen
          • 10% van de verzekerde kosten, met een maximum van 250 euro per verzekerde en per verzekeringsjaar
          • In geval van een ononderbroken hospitalisatie over 2 opeenvolgende verzekeringsjaren: het maximumbedrag wordt 1 keer toegepast
          • In geval verschillende leden van eenzelfde gezin gelijktijdig worden gehospitaliseerd ten gevolge van een verzekerd ongeval: het maximumbedrag wordt 1 keer toegepast voor alle verzekerde gezinsleden samen
          • In geval van een bevalling: het maximumbedrag wordt 1 keer toegepast voor moeder en kind samen

      Welke kosten zijn uitgesloten?

      De kosten ten gevolge van de hospitalisaties, ernstige ziekten en ongevallen worden niet gewaarborgd indien deze het gevolg zijn van

      1. Dronkenschap, alcoholisme, alcoholintoxicatie (indien hoger dan 1.5 promille)
      2. Het gebruik van verdovende middelen, hallucinogenen of andere drugs, tenzij de verzekerde bewijst dat dit gebruik het gevolg is van een medisch voorschrift
      3. Ieder feit of opeenvolging van feiten met dezelfde oorsprong die voortspruiten uit of het resultaat zijn van radioactieve, giftige, explosieve of andere gevaarlijke eigenschappen van nucleaire brandstoffen, producten of radioactieve afvalstoffen, evenals de schade die rechtstreeks of onrechtstreeks voortspruit uit ioniserende stralingen
      4. Oorlogsfeiten, oproer, burgerlijke onlusten, collectieve gewelddaden met politieke, ideologische of sociale inslag, tenzij de verzekerde bewijst dat hij, buiten het geval van wettelijke zelfverdediging, er niet actief en vrijwillig aan heeft deelgenomen

      De verzekering geldt evenmin voor

      1. Borstreducties en -vergrotingen, liposucties, alsook alle behandelingen met het oog op het nastreven van gewichtsverlies, zelfs indien deze behandeling aangewezen zou zijn op basis van andere medische gronden
      2. De kosten voor bijstand en bewaking van de verzekerde met uitzondering van deze voor bij-overnachting (=overnachting van 1 ouder op dezelfde kamer bij een gewaarborgde hospitalisatie van een aangesloten kind jonger dan 16 jaar)
      3. Kosten voor tandprothesen, tandimplantaten, tandkronen en orthodontisch materiaal
      4. Kuurbehandelingen
      5. Louter esthetische verzorging of behandelingen, tenzij zij het rechtstreekse gevolg zijn van een gedekt ongeval of van een ernstige ziekte
      6. Sterilisaties en contraceptieve behandelingen, tenzij medisch noodzakelijk

      Welke zijn ernstige ziekten in het kader van de hospitalisatieverzekering?

      • AIDS, amyotrofe laterale sclerose, brucellose, cholera, diabetes, difteritis, encefalitis, epilepsie, kanker, klierkoorts, leukemie, malaria, meningitis cerebrospinalis, miltvuur, mucoviscidose, multipele sclerose, myopathie, nieraandoeningen met dialyse, niertransplantatie, paratyfus, paratyfuskoorts, pokken, poliomyelitis, progressieve spierdystrofie, roodvonk, tetanus, tuberculose, tyfus, virushepatitis, vlektyfus, ziekte van Alzheimer, ziekte van Creutzfeldt-Jacob, ziekte van Crohn, ziekte van Hodgkin, ziekte van Lyme, ziekte van Parkinson en ziekte van Pompe.
      • Indien u twijfelt of uw ziekte is opgenomen in de polis, kan u contact opnemen met MedExel op 02 44 44 020. Indien er (meerdere) opnames gepland zijn, dient u dit te vermelden.

      Vergoeding

      1. Wat in geval van een ziekenhuisopname?

      Een samenvatting kan u nalezen in deze leidraad.

      1.a. Derdebetalersysteem (AssurCard)

      Wat betekent een derdebetalersysteem?

      • Het ziekenhuis zendt de ziekenhuisfactuur voor de hospitalisatie rechtstreeks aan MedExel.

      • MedExel betaalt deze opnamefactuur aan het ziekenhuis.

      • MedExel zal de op deze opnamefactuur vermelde niet-verzekerde kosten recupereren bij de verzekerde.

      Wanneer is het derdebetalersysteem voorzien?

      • In geval van een hospitalisatie in een

        • Meerpersoonskamer

        • Éénpersoonskamer indien u niet om persoonlijke redenen voor dit type kamer gekozen hebt (vb. medische noodzaak of het volzet zijn van de meerpersoonskamers, in welk geval het ziekenhuis een opname in een meerpersoonskamer moet factureren)

      • In een Belgisch ziekenhuis aangesloten bij AssurCard

      1.b. Voor schadegevallen zonder derdebetalersysteem

      U staat zelf in voor de betaling van de medische kosten aan de betrokken instantie.

      Welke informatie te bezorgen na het einde van de hospitalisatie?

      • Uw rekeningnummer waarop de terugbetaling van de verzekerde kosten mag worden gestort indien dit gewijzigd is ten aanzien van de laatste terugbetaling die u ontving in het kader van het lopende hospitalisatiecontract. Maak in dit geval gebruik van het formulier "Melding van verandering".

      • Het ingevulde kostenformulier (bij elke verzending van kosten)
      • De originele opnamefactuur van het ziekenhuis en het ingevulde formulier "Aangifte bij hospitalisatie of ongeval" 
      • Over ambulante medische prestaties (consultaties, raadplegingen, kine, …)

        • = Medische prestaties buiten de periode van de verzekerde hospitalisatie, met rechtstreeks verband met de oorzaak ervan, die medisch noodzakelijk zijn

        • Attest van tussenkomst in de geneeskundige verstrekkingen door het ziekenfonds, bestemd voor MedExel

        • Ambulante facturen van het ziekenhuis of een laboratorium
      • Over geneesmiddelen

        • Uw apotheker scant de door u overhandigde persoonlijke AssurPharma-kaart bij aankoop van geneesmiddelen. Gelieve de kaart enkel te gebruiken voor de aankoop van geneesmiddelen waarvoor een terugbetaling voorzien is in de polis (pre- en posthospitalisatieverzorging en ernstige ziekten).

          • Dan hoeft u niets te doen. De BVAC-attesten worden digitaal aan MedExel bezorgd.

          • De apotheker bezorgt u een verzendingsbewijs met een unieke code die u kan gebruiken bij vragen over de terugbetaling van deze apothekerskosten.

        • Indien uw apotheker geen gebruik heeft gemaakt van de AssurPharma-kaart: u bezorgt de kwijtschriften van de apotheker (BVAC-attest) aan MedExel.

      Hoe en wanneer deze informatie en kosten te bezorgen?

      • U registreerde zich via het digitaal platform My MedExel: laad er de voormelde en ingevulde formulieren en de verdere bewijsstukken op via de rubriek Contact / Dossier indienen.

      • Indien u ervoor koos geen gebruik te maken van My MedExel en ervoor koos documenten met betrekking tot uw schadeafhandeling per post te ontvangen:

        • Via mail aan belfius@medexel.be

          • Vermeld uw aansluitingsnummer: dit nummer begint met 009 en vindt u terug op de kleefbriefjes in uw MedExel-welkomstpakket en op uw AssurCard-kaart.

          • Voeg de voormelde en ingevulde formulieren, evenals de verdere bewijsstukken, toe als bijlage bij uw mail.

          • Wat facturen betreft, dienen alle pagina’s leesbaar te worden ingescand en bij voorkeur te worden gemaild in .pdf-vorm.
        • Of via brief t.a.v. MedExel, Louis Mettewielaan 74-76, 1080 Brussel

          • Vermeld uw aansluitingsnummer: dit nummer begint met 009 en vindt u terug op de kleefbriefjes in uw MedExel-welkomstpakket en op uw AssurCard-kaart.

          • Stuur de voormelde en ingevulde formulieren, evenals de verdere bewijsstukken, op. Neem een kopie of scan voor uzelf.

      • MedExel moet de bewijsstukken uiterlijk 1 jaar na de datum van de prestatie ontvangen.

      Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?

      • U registreerde zich via het digitaal platform My MedExel:
        • Na elke terugbetaling ontvangt u een gedetailleerd overzicht via My MedExel.

        • U krijgt hiertoe een melding per e-mail met link naar My MedExel.

      • U koos ervoor geen gebruik te maken van My MedExel en koos ervoor documenten met betrekking tot uw schadeafhandeling per post te ontvangen:

        • Na elke terugbetaling ontvangt u een brief van MedExel.

      1.c. Voor schadegevallen met derdebetalersysteem voor opnames in een meerpersoonskamer

      U staat zelf in voor de betaling van de medische kosten aan de betrokken instantie, behoudens de opnamefactuur die bij activatie van het derdebetalersysteem rechtstreeks door het ziekenhuis aan MedExel wordt gestuurd en door MedExel aan het ziekenhuis wordt betaald.

      Welke informatie te bezorgen na het einde van de hospitalisatie?

      • Uw rekeningnummer waarop de terugbetaling van de verzekerde kosten mag worden gestort indien dit gewijzigd is ten aanzien van de laatste terugbetaling die u ontving in het kader van het lopende hospitalisatiecontract. Maak in dit geval gebruik van het formulier "Melding van verandering".

      • Het ingevulde kostenformulier (bij elke verzending van kosten)
      • Over ambulante medische prestaties (consultaties, raadplegingen, kine, …)

        • = Medische prestaties buiten de periode van de verzekerde hospitalisatie, met rechtstreeks verband met de oorzaak ervan, die medisch noodzakelijk zijn

        • Attest van tussenkomst in de geneeskundige verstrekkingen door het ziekenfonds, bestemd voor MedExel

        • Ambulante facturen van het ziekenhuis of een laboratorium
      • Over geneesmiddelen

        • Uw apotheker scant de door u overhandigde persoonlijke AssurPharma-kaart bij aankoop van geneesmiddelen. Gelieve de kaart enkel te gebruiken voor de aankoop van geneesmiddelen waarvoor een terugbetaling voorzien is in de polis (pre- en posthospitalisatieverzorging en ernstige ziekten).

          • Dan hoeft u niets te doen. De BVAC-attesten worden digitaal aan MedExel bezorgd.

          • De apotheker bezorgt u een verzendingsbewijs met een unieke code die u kan gebruiken bij vragen over de terugbetaling van deze apothekerskosten.

        • Indien uw apotheker geen gebruik heeft gemaakt van de AssurPharma-kaart: u bezorgt de kwijtschriften van de apotheker (BVAC-attest) aan MedExel.

      Hoe en wanneer deze informatie en kosten te bezorgen? 

      • U registreerde zich via het digitaal platform My MedExel: laad er de voormelde en ingevulde formulieren en de verdere bewijsstukken op via de rubriek Contact / Dossier indienen.

      • Indien u ervoor koos geen gebruik te maken van My MedExel en ervoor koos documenten met betrekking tot uw schadeafhandeling per post te ontvangen:

        • Via mail aan belfius@medexel.be

          • Vermeld uw aansluitingsnummer: dit nummer begint met 009 en vindt u terug op de kleefbriefjes in uw MedExel-welkomstpakket en op uw AssurCard-kaart.

          • Voeg de voormelde en ingevulde formulieren, evenals de verdere bewijsstukken, toe als bijlage bij uw mail.

          • Wat facturen betreft, dienen alle pagina’s leesbaar te worden ingescand en bij voorkeur te worden gemaild in .pdf-vorm.
        • Of via brief t.a.v. MedExel, Louis Mettewielaan 74-76, 1080 Brussel

          • Vermeld uw aansluitingsnummer: dit nummer begint met 009 en vindt u terug op de kleefbriefjes in uw MedExel-welkomstpakket e, op uw AssurCard-kaart.

          • Stuur de voormelde en ingevulde formulieren, evenals de verdere bewijsstukken, op. Neem een kopie of scan voor uzelf.

      • MedExel moet de bewijsstukken uiterlijk 1 jaar na de datum van de prestatie ontvangen.

      Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?

      • U registreerde zich via het digitaal platform My MedExel:

        • Na elke terugbetaling ontvangt u een gedetailleerd overzicht via My MedExel.

        • U krijgt hiertoe een melding per e-mail met link naar My MedExel.

      • U koos ervoor geen gebruik te maken van My MedExel en koos ervoor documenten met betrekking tot uw schadeafhandeling per post ontvangen:

        • Na elke terugbetaling ontvangt u een brief van MedExel.

      2. Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?

      U staat zelf in voor de betaling van de medische kosten aan de betrokken instantie.

      Welke informatie te bezorgen met het oog op terugbetaling?

      • Uw rekeningnummer waarop de terugbetaling van de verzekerde kosten mag worden gestort indien dit gewijzigd is ten aanzien van de laatste terugbetaling die u ontving in het kader van het lopende hospitalisatiecontract. Maak in dit geval gebruik van het formulier "Melding van verandering".

      • Het ingevulde kostenformulier (bij elke verzending van kosten)

      • Over ambulante medische prestaties (consultaties, raadplegingen, kine, …)

        • = Medische prestaties buiten de periode van hospitalisatie (en buiten de verzekerde periode van de pre- en posthospitalisatieverzorging), met rechtstreeks verband met de oorzaak van de verzekerde ernstige ziekte, die medisch noodzakelijk zijn

        • Attest van tussenkomst in de geneeskundige verstrekkingen door het ziekenfonds, bestemd voor MedExel

        • Ambulante facturen van het ziekenhuis of een laboratorium
      • Over geneesmiddelen

        • Uw apotheker scant de door u overhandigde persoonlijke AssurPharma-kaart bij aankoop van geneesmiddelen. Gelieve de kaart enkel te gebruiken voor de aankoop van geneesmiddelen waarvoor een terugbetaling voorzien is in de polis (pre- en posthospitalisatieverzorging en ernstige ziekten).

          • Dan hoeft u niets te doen. De BVAC-attesten worden digitaal aan MedExel bezorgd.

          • De apotheker bezorgt u een verzendingsbewijs met een unieke code die u kan gebruiken bij vragen over de terugbetaling van deze apothekerskosten.

        • Indien uw apotheker geen gebruik heeft gemaakt van de AssurPharma-kaart: u bezorgt de kwijtschriften van de apotheker (BVAC-attest) aan MedExel.

      Hoe en wanneer deze informatie en kosten te bezorgen? 

      • U registreerde zich via het digitaal platform My MedExel: laad er de voormelde en ingevulde formulieren en de verdere bewijsstukken op via de rubriek Contact / Dossier indienen.

      • Indien u ervoor koos geen gebruik te maken van My MedExel en ervoor koos documenten met betrekking tot uw schadeafhandeling per post te ontvangen:

        • Via mail aan belfius@medexel.be

          • Vermeld uw aansluitingsnummer: dit nummer begint met 009 en vindt u terug op de kleefbriefjes in uw MedExel-welkomstpakket en op uw AssurCard-kaart.

          • Voeg de voormelde en ingevulde formulieren, evenals de verdere bewijsstukken, toe als bijlage bij uw mail.

          • Wat facturen betreft, dienen alle pagina’s leesbaar te worden ingescand en bij voorkeur te worden gemaild in .pdf-vorm.
        • Of via brief t.a.v. MedExel, Louis Mettewielaan 74-76, 1080 Brussel

          • Vermeld uw aansluitingsnummer: dit nummer begint met 009 en vindt u terug op de kleefbriefjes in uw MedExel-welkomstpakket en op uw AssurCard-kaart.

          • Stuur de voormelde en ingevulde formulieren, evenals de verdere bewijsstukken, op. Neem een kopie of scan voor uzelf.

      • MedExel moet de bewijsstukken uiterlijk 1 jaar na de datum van de prestatie ontvangen.

      Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?

      • U registreerde zich via het digitaal platform My MedExel:

        • Na elke terugbetaling ontvangt u een gedetailleerd overzicht via My MedExel.

        • U krijgt hiertoe een melding per e-mail met link naar My MedExel.

      • U koos ervoor geen gebruik te maken van My MedExel en koos ervoor documenten met betrekking tot uw schadeafhandeling per post te ontvangen:

        • Na elke terugbetaling ontvangt u een brief van MedExel.

      3. Binnen welke termijn wordt er terugbetaald? 

      MedExel garandeert een doorlooptijd van maximaal 10 werkdagen binnen de voorwaarden van artikel 4, A), 6 van de polis.

      • Doorlooptijd = de tijd tussen de ontvangst door MedExel van het volledige schadedossier, incluis de benodigde inlichtingen, attesten en resultaten van de onderzoeken, indien er geen gerede twijfel bestaat over de aanvaarding van het schadegeval, en de terugbetaling van de kosten op het rekeningnummer bezorgd aan MedExel.
      • Respecteert MedExel de doorlooptijd niet? Er is een interest van 10 % (op jaarbasis) op de laattijdige vergoeding, te rekenen vanaf de werkdag volgend op de doorlooptijd van 10 werkdagen, met een minimum van 10 euro.

      Wat indien ik verblijf / woon in het buitenland?

      • De verzekering geldt over de gehele wereld.
      • Het derdebetalersysteem kan niet worden geactiveerd.
      • Er kan geen gebruik worden gemaakt van de AssurPharma-kaart (om, bij de aankoop van geneesmiddelen waarvoor een terugbetaling voorzien is in de polis, de BVAC-attesten digitaal te laten bezorgen aan MedExel).
      • Voor de berekening van diens tussenkomst is de verzekeraar afhankelijk van de wettelijke tegemoetkoming voor de medische verzorging, cf. het volgende citaat uit de hospitalisatiepolis (artikel 2 polis): “In het kader van deze overeenkomst worden de kosten terugbetaald gemaakt voor de prestaties die een rechtstreeks verband vertonen met de oorzaak van de verzekerde hospitalisatie en waarvoor een wettelijke tegemoetkoming bestaat.” Zie in dit verband ook de begripsomschrijvingen in artikel 1.6 en 1.15 met specificatie inzake “het buitenland”. De terugbetaling wordt o.a. beperkt tot maximaal 300% van de wettelijke tegemoetkoming. Er dient rekening te worden gehouden met de (verdere) voorwaarden en limieten van de polis.
        • a. Verblijven in het buitenland met adres in België (aansluiting Belgisch ziekenfonds)
          • De verzekerde staat zelf in voor de betaling van de medische kosten aan de betrokken instantie.
          • In eerste instantie dient de verzekerde contact op te nemen met Mutas of, indien aangesloten bij één van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, met Mediphone Assist. Mutas / Mediphone Assist zal vervolgens de facturen opvragen en zorgen voor een eerste wettelijke tussenkomst.
          • Na de tussenkomst van Mutas / Mediphone Assist mogen de facturen en het overzicht van de tussenkomst van Mutas / Mediphone Assist overgemaakt worden aan MedExel.
            • Welke andere informatie te bezorgen na het einde van de hospitalisatie? Zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een ziekenhuisopname?”, subrubriek “Voor schadegevallen zonder derdebetalerssyteem”, “Welke informatie te bezorgen na het einde van de hospitalisatie?”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, subrubriek “Welke informatie te bezorgen met het oog op terugbetaling?”. Ter herinnering: er kan geen gebruik worden gemaakt van de AssurPharma-kaart.
            • Voor meer informatie hoe en wanneer deze informatie en kosten te bezorgen, zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een ziekenhuisopname?”, subrubriek “Voor schadegevallen zonder derdebetalerssyteem”, “Hoe en wanneer deze informatie en kosten te bezorgen?”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, subrubriek “Hoe en wanneer deze informatie en kosten te bezorgen?”.
          • MedExel zal het nodige doen voor de terugbetaling volgens de voorwaarden.
            • Voor meer informatie hoe de verzekerde een bericht zal ontvangen met betrekking tot een terugbetaling, zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een ziekenhuisopname?”, subrubriek “Voor schadegevallen zonder derdebetalerssyteem”, “Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, subrubriek “Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?”.
        • b. Wonen in de buurlanden van België (aansluiting ziekenfonds buurlanden)
          • De verzekerde staat zelf in voor de betaling van de medische kosten aan de betrokken instantie.
          • In eerste instantie dient de verzekerde contact op te nemen met diens ziekenfonds. Zij zullen zorgen voor een wettelijke tussenkomst op basis van de voorwaarden van het land van verblijf.
          • Na de tussenkomst van het ziekenfonds mogen de facturen en het overzicht van de tussenkomst van het buitenlands ziekenfonds overgemaakt worden aan MedExel.
            • Welke andere informatie te bezorgen na het einde van de hospitalisatie? Zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een ziekenhuisopname?”, subrubriek “Voor schadegevallen zonder derdebetalerssyteem”, “Welke informatie te bezorgen na het einde van de hospitalisatie?”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, subrubriek “Welke informatie te bezorgen met het oog op terugbetaling?”. Ter herinnering: er kan geen gebruik worden gemaakt van de AssurPharma-kaart.
            • Voor meer informatie hoe en wanneer deze informatie en kosten te bezorgen, zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een ziekenhuisopname?”, subrubriek “Voor schadegevallen zonder derdebetalerssyteem”, “Hoe en wanneer deze informatie en kosten te bezorgen?”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, subrubriek “Hoe en wanneer deze informatie en kosten te bezorgen?”.
          • MedExel zal het nodige doen voor de terugbetaling volgens de voorwaarden.
            • Voor meer informatie hoe de verzekerde een bericht zal ontvangen met betrekking tot een terugbetaling, zie de rubriek Vergoeding, (naargelang het geval) FAQ “Wat in geval van een ziekenhuisopname?”, subrubriek “Voor schadegevallen zonder derdebetalerssyteem”, “Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?”, respectievelijk FAQ “Wat in geval van de waarborg ambulante verzorging ernstige ziekten?”, subrubriek “Hoe krijgt u bericht over een terugbetaling?”.
        • c. Wonen in een land dat geen buurland is van België (aansluiting ziekenfonds in een niet-buurland van België)
          • Neem vooraf contact op met 49@belins.be om uw individueel dossier te bespreken.

      Hoe maak ik een account aan op het digitaal platform My MedExel?

      • Surf naar de website van MedExel

      • Klik op “Nog geen account?”

      • Vul de volgende gegevens in op het identificatiescherm:

        • Uw MedExel-klantnummer = uw aansluitingsnummer. Dit nummer begint met 009 en vindt u terug op de kleefbriefjes in uw MedExel-welkomstpakket en op uw AssurCard-kaart.

        • Uw token u via brief van MedExel bezorgd.

      • Op het volgende inlogscherm voert u uw e-mailadres in en kiest u een wachtwoord.

      • Nadien zal u kunnen inloggen met dit e-mailadres en het door u gekozen wachtwoord.

      • Via het digitaal platform My MedExel kan u, tenzij u MedExel heeft laten weten dat u geen gebruik wenst te maken van My MedExel en dat u uw documenten met betrekking tot uw schadeafhandeling per post wil ontvangen:
        • Een detailoverzicht van de terugbetalingen vinden
        • Een elektronische kopie van uw AssurCard vinden en een nieuwe AssurCard aanvragen
        • Een overzicht van de beschikbare documenten vinden (formulieren “Aangifte bij hospitalisatie of ongeval”, “Bewijs van consultatie - onkostenstaat”, “Melding van verandering” en kostenformulier).
        • In de Ebox elektronische briefwisseling van MedExel voor u bestemd raadplegen
        • Informatie bezorgen aan MedExel, waaronder medische kosten indienen
        • Kleefbriefjes aanvragen

      Verzekeringsattest

      Hebt u een verzekeringsattest nodig? Mail 49@belins.be of bel 02 286 65 75.

      Polis Belfius Insurance