UGent Leest
Met UGent Leest wil de faculteit Letteren en Wijsbegeerte studenten, personeel en alumni meer aan het lezen krijgen. Het project kwam er dankzij het legaat van een voormalig lerares, bibliothecaris en alumna van de faculteit.
UGent Leest werkt samen met Iedereen Leest, een organisatie die bouwt aan een sterke, brede leescultuur in Vlaanderen en Brussel via campagnes zoals Voorleesweek. Met de Iedereen Leest Academie biedt ze opleidingen rond leesbevordering aan voor professionals en vrijwilligers.
Hou deze pagina in de gaten voor meer nieuws rond UGent Leest.
Silent Book Club
Een deel van de faculteitsbibliotheek (Rozier 44) wordt elke laatste maandag van de maand omgevormd tot een gezellige ‘Silent Book Club’.
We bieden een gezellige plek waar je in stilte een uur kan lezen, met een drankje binnen handbereik. Alle technologie blijft achterwege zodat de deelnemers in stilte hun favoriete boeken kunnen lezen. Breng je eigen boek mee of leen er eentje uit de collectie. Wie wil, kan achteraf napraten.
Data
- Maandag 31 maart.
- Maandag 28 april.
- Maandag 26 mei. Inschrijven
- Maandag 30 juni. Inschrijven
Vanaf 19 uur in de faculteitsbibliotheek.
Vijf leesgroepen
Vijf fervente lezers/schrijvers die verbonden zijn aan de universiteit kozen elk een boek dat ze tijdens het tweede semester (maart-mei 2025) bespraken met een groepje UGent'ers (collega’s, studenten, alumni). De leesgroepen kwamen steeds samen in de Faculteitsbibliotheek (Rozier 44, Gent).
Alicja Gescinska (alumna, filosofe en schrijfster)
Alicja Gescinska: De gezichtslozen
'De gezichtslozen' is een novelle die zich grotendeels afspeelt in Palestijnse vluchtelingenkampen in Beiroet. Tegen de achtergrond van de geopolitieke turbulentie, die immer urgent is, ontvouwt zich een verhaal over vriendschap, het lot van vrouwen, zelfbeschikking en het verlangen naar een thuis. Daarnaast wordt de lezer geconfronteerd met blinde vlekken eigen aan de westerse kijk op het Midden-Oosten.
In deze leesgroep hadden de deelnemers de mogelijkheid om met de schrijver zelf in gesprek te gaan, ze kregen een blik 'achter de schermen' van de novelle, de eigen ervaringen van de schrijver in Beiroet en de kampen die aan het schrijven van de novelle vooraf zijn gegaan. Daarnaast werd duiding geboden bij de historische context van de novelle - van de Nakba tot de Libanese Burgeroorlog en de oorlog tussen de kampen en de huidige realiteit.
Lars Bernaerts (prof. Nederlandse literatuur)
Jeroen Brouwers: Bezonken rood
'Bezonken rood' maakt deel uit van de Indiëromans van Jeroen Brouwers, waarin hij terugblikt op zijn vroege levensjaren in Nederlands-Indië en, meer nog, de doorwerking ervan in zijn latere leven. In Bezonken rood roept het overlijden van de moeder herinneringen op aan de periode van de Tweede Wereldoorlog, wanneer het hoofdpersonage met haar in een kamp van de Japanse bezetter verblijft.
In de leesgroep confronteerden we de vele dimensies van het boek met elkaar. Historische, filosofische, psychologische en esthetische kwesties komen in Bezonken rood samen in een bijzondere stijl en compositie, die een specifiek literaire kennis van dergelijke kwesties mogelijk maken. Aan bod komen zo de beeldvorming van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië, de spanning tussen kloktijd en ervaringstijd, de doorwerking van (on)geborgenheid, angst en trauma, de dialectiek van literatuur en waarheid, de muzikale opbouw van de roman en de betekenis van het schrijven. Deelnemers konden zelf een focus aandragen en namen actief deel aan de discussie.
Elly McCausland (prof. Engelse literatuur)
Lucy Boston: The Children of Green Knowe / De kinderen van Groenowa
Boston werd geïnspireerd om haar 'Green Knowe'-serie te schrijven nadat ze een 12e-eeuws huis in het zuidoosten van Engeland had gekocht en de lagen geschiedenis had ontdekt die binnen de oude muren verborgen lagen. Het eerste boek in de serie vertelt het verhaal van een jongetje, Tolly, die de magie van het oude huis en de verhalen binnenin ontdekt. Het is een Britse kinderklassieker die bekend staat om zijn ingetogen proza en zijn verkenning van een fantasievolle kindertijd.
We onderzochten het concept van kinderliteratuur: wat is het? Wat maakt een boek ''kinderliteratuur''? Bestaat er eigenlijk wel zoiets? Hoe kan 'Green Knowe' ons helpen om een aantal van deze vragen te stellen en voorzichtig te beantwoorden? We verkende ook thema's als geschiedenis, herinnering, fantasie en natuur.
Francis Mus (prof. Frans en vertaalwetenschap)
Patrick Modiano: Rue des boutiques obscures
Hoe werkt de herinnering? Kan iemand zichzelf doorgronden? Hoe kunnen we omgaan met ons persoonlijke of collectieve verleden? Deze fundamentele vragen staan centraal in zowat elk boek van Patrick Modiano, maar wellicht nergens zo mooi als in het intrigerende ‘Rue des boutiques obscures’ (1978). Door de jaren heen heeft Modiano, die dit jaar zijn tachtigste verjaardag viert, in Vlaanderen en Nederland een trouw lezerspubliek voor zich gewonnen, met David van Reybrouck als bekendste fan. Tegelijk blijft hij voor velen nog een onontdekt auteur. In deze leesgroep lazen we een van zijn bekendste romans, die de perfecte inleiding vormt op het veelzijdige oeuvre van de Franse Nobelprijswinnaar.
In zijn werk vertrekt Modiano van concrete gebeurtenissen, namen, data die vaak refereren aan de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk. Zo ontvouwt zich in elk boek een mysterieus web waarin de hoofdpersonages onophoudelijk op zoek gaan naar diepmenselijke ervaringen, die plaats en tijd overstijgen. In deze leesgroep gingen we na hoe Modiano’s teksten een diverse groep lezers kunnen aanspreken. Wat kan de zoektocht van een detective die aan amnesie lijdt ons leren over de werking van het geheugen, of over het belang van onze kindertijd?
Het boek kon in het Frans, Nederlands of Engels gelezen worden.
Kris Rutten (alumnus, prof. Cultuur & Educatie en voorzitter van Iedereen Leest)
Ish Ait Hamou: Het moois dat we delen
In het stadje waar Soumia en Luc wonen, speelt het leven zich voornamelijk af aan de schoolpoort, bij de plaatselijke kruidenier én op het voetbalveld. Soumia en Luc wonen in dezelfde buurt, maar kennen elkaar niet. Zij probeert met de moed der wanhoop het verleden achter zich te laten. Hij leeft in en met het verleden. Wanneer ze elkaar bij toeval leren kennen, komen ze voor verscheurende keuzes te staan. Een beklijvend verhaal over hoe je het leven weer oppakt na een ingrijpende gebeurtenis.
Tijdens de leesgroep gingen we in op het ‘educatieve’ potentieel van de roman. We bespraken hoe verhalen in het algemeen en 'Het moois dat we delen' in het bijzonder een basis kunnen vormen voor reflectie en dialoog over maatschappelijke kwesties. Aanleiding voor deze keuze: tijdens Film Fest Gent kregen 200 studenten pedagogische wetenschappen de film BXL (van Ish en Monir Ait Hamou) te zien in avant-première wat de perfecte basis vormde voor een kritische reflectie over de maatschappelijke rol van lesgevers en pedagogen. Tijdens de leesgroep gingen we op zoek naar de mogelijke maatschappelijke impact van het boek.
6 mei: reflecties en vooruitblik op UGent Leest
Op dinsdag 6 mei blikten we terug op de voorbije activiteiten van UGent Leest en formuleerden we ideeën voor de toekomst.
Onder begeleiding van Peter Van den Eede (Uitgelezen op school) gingen we in gesprek met de begeleiders van de leesgroepen: Alicja Gescinska, Lars Bernaerts, Elly McCausland, Francis Mus en Kris Rutten en een collega van Iedereen Leest.
Herbeleef de kick-off van UGent Leest
Op 20 februari 2025 vond in de Belvedère van de Boekentoren de kick-off van UGent Leest plaats. Decaan Gita Deneckere en faculteitsbibliothecaris Paul Buschmann stelden het project voor. Ish Ait Hamou, UGent-eredoctor, vertelde er over zijn ervaringen als lezer en schrijver en de leiders van de leesgroepen deelden het boek dat ze voor hun leesgroep gekozen hebben. Peter Van den Eede (Uitgelezen op School) leidde alles in goede banen. Er werd ook gebrainstormd over hoe het project verder vorm kan krijgen, eerst binnen de UGent zelf en later ook breed-maatschappelijk.
Fotografie: Kitty van de Waart