Alumnus Jan Vantoortelboom wint Boekenbon Literatuurprijs

(13-11-2023) Jan, alumnus van de opleiding Germaanse Talen van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte, wint één van de belangrijkste literaire prijzen in het Nederlandstalige taalgebied.

Jan Vantoortelboom studeerde Germaanse Talen aan de UGent en woont al jaren in Zeeuws-Vlaanderen. Eerder werk van hem zijn de romans "De verzonken jongen", "Jagersmaan" en "Meester Mitraillette", zijn bekendste werk. "Mauk" is Jans zesde roman en vertelt het verhaal van een zeventiger die op zijn sterfbed ligt en terugblikt op zijn traumatische jeugd. Hij groeide op met een gewelddadige vader en gebruikte zijn verbeelding om te overleven. Zo vindt hij steun in Henri, de fictieve grote moedige broer die hem beschermt.

”De grens tussen fictie en werkelijkheid zet Vantoortelboom moeiteloos onder spanning, zonder de psychologische diepgang van zijn personages en de voortgang van het verhaal uit het oog te verliezen. Dat de schrijver die exercitie met verve doorstaat, dankt hij misschien nog wel het meest aan zijn loepzuivere stijl en zijn uitzonderlijke talent voor compositie.” – Juryrapport Boekenbon Literatuurprijs.

1e Vlaamse winnaar in zes jaar tijd

Het is al van 2017 geleden dat een Vlaming de Boekenbon Literatuurprijs (opvolger van de AKO Literatuurprijs) won. Jan volgt met zijn roman "Mauk" andere grote Vlaamse auteurs op zoals Koen Peeters (De mensengenezer) en Stefan Hertmans (Oorlog en terpentijn).

De Boekenbon Literatuurprijs is de bekroning van het beste Nederlandstalige literaire boek van het jaar. Zowel fictie als non-fictie komt in aanmerking voor bekroning. Jaarlijks wordt de prijs toegekend door een jury van beroepslezers uit Nederland en Vlaanderen. De prijs wil de leescultuur bevorderen door lezers, boekhandels, bibliotheken en scholen in contact te brengen met de beste Nederlandstalige boeken van het moment.

Lees meer op de website van de Boekenbon Literatuurprijs.