Joe Cannataci ontvangt Amnesty International Leerstoel 2024

(27-02-2024) Universiteit Gent bekroont Joe Cannataci met Amnesty International Leerstoel voor zijn vooraanstaande rol in privacybescherming.

De Universiteit Gent heeft Joe Cannataci uitgeroepen tot de laureaat van de prestigieuze Amnesty International Leerstoel van 2024, als erkenning voor zijn buitengewone bijdrage aan de bescherming van het recht op privacy wereldwijd. Cannataci, voormalig VN-Speciale Rapporteur voor Privacy van 2015 tot 2021, wordt geëerd voor zijn toewijding aan het bevorderen van privacyrechten en zijn leiderschap op dit cruciale terrein.

Publiekslezing

Om zijn inzichten te delen over de complexiteit van privacy als universeel recht, zal Cannataci op dinsdag 26 maart om 20.00 uur een publiekslezing geven in het Gentse kunstencentrum VIERNULVULIER. Deze lezing biedt een unieke gelegenheid voor het publiek om dieper in te gaan op kwesties rond privacy, identiteit en mensenrechten, en om te reflecteren op de betekenis van privacy in een steeds meer gedigitaliseerde wereld.

Wie is Joe Cannataci?

Joe Cannataci, momenteel hoofd van Informatiebeleid & Bestuur aan de Universiteit van Malta en mededirecteur van STeP Research Group aan de Universiteit van Groningen, heeft een uitgebreide expertise opgebouwd in privacywetgeving en -beleid. Als Senior Fellow bij CNAM Security-Defense-Intelligence Department in Parijs en verbonden aan het Centre for Health, Law and Emerging Technologies aan de Universiteit van Oxford, blijft Cannataci zich inzetten voor het beschermen van privacyrechten op wereldwijde schaal.