Universiteit Gent en CEPI werken samen aan innovatieve techniek van ‘spinvriezen’ voor mRNA-Vaccins

(12-03-2024) Wetenschappers van de Universiteit Gent zullen tot 1,9 miljoen dollar financiering ontvangen van CEPI voor een project om de opslag van toekomstige mRNA-vaccins te verbeteren.

De innovatieve techniek van ‘spin-freezing’ of ‘spinvriezen’ zou de bevroren opslag van mRNA-vaccins overbodig kunnen maken én een snelle opschaling van vaccins bij toekomstige ziekte-uitbraken beter ondersteunen door continue vaccinproductie.

Samenwerking tussen CEPI en de Universiteit Gent

The Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) werd in 2017 gelanceerd als een innovatief samenwerkingsverband tussen publieke, private, filantropische en civiele organisaties. Haar missie is om de ontwikkeling van vaccins en andere biologische maatregelen tegen epidemische en pandemische ziekterisico's te versnellen en wereldwijde gelijke toegang daartoe mogelijk te maken.

De Universiteit Gent zal tot 1,9 miljoen dollar ontvangen van CEPI om de prestaties van mRNA-vaccins te testen na het spinvriezen van de vaccins. “Deze nieuwe vaccinstabilisatietechniek kan mogelijk een einde maken aan de noodzaak om mRNA-vaccins in te vriezen én helpen om sneller en grootschalig te reageren op toekomstige uitbraken,” stelt dr. Ine Lentacker, initiatiefnemer van het project. Om dat potentieel te onderzoeken, wordt nu gestart met doorgedreven formulatie-ontwikkeling waarbij onderzoekers zullen nagaan welke mRNA vaccin samenstellingen en hulpstoffen noodzakelijk zijn om de vaccins succesvol te stabiliseren. Hierbij zal, in nauwe samenwerking met prof. Hristo Svilenov, gebruik gemaakt worden van geavanceerde analytische methodes om de impact van het spinvriesproces op de mRNA vaccins te evalueren. Het mRNA vaccine platform, mRNA Galsomes, dat eerder ontwikkeld werd aan de UGent zal binnen dit project gebruikt worden als model mRNA vaccin aangezien het momenteel ook verder ontwikkeld wordt als vaccin tegen verschillende infectieziektes.

De innovatieve techniek van het spinvriezen

De techniek van het spinvriezen werd door prof. Thomas De Beer ontwikkeld als alternatief voor de traditionele vriesdroogmethode, en vormde de basis voor de UGent-spinoff RheaVita. Bij vriesdrogen worden vaccins gedehydrateerd en tijdelijk als poeder opgeslagen, waarna ze bij kamertemperatuur bewaard kunnen worden (i.p.v. in diepvriezers). Dat doet men om bederf tegen te gaan, de houdbaarheid te verlengen en de toegang tot deze producten te vergroten in afgelegen gebieden of in gebieden waar elektrische koelingsbronnen schaars zijn.

Spinvriezen werkt door injectieflacons met vaccin snel langs een as te laten draaien terwijl een stroom koud gas het vaccin doet stollen tot een dunne poederfilm op de wand van de injectieflacon. Dat zorgt voor een veel sneller droogproces en biedt fabrikanten meer controle over het proces, waardoor de kwaliteit van de geproduceerde vaccins kan verbeteren.

Nieuwe voorkeursmethode voor vaccinproducenten

De nieuwe techniek van het spinvriezen kan extra voordelen bieden ten opzichte van de traditionele vriesdroogmethode en heeft daarom het potentieel om een voorkeurstechniek te worden voor vaccinproducenten.

Vaccinproducenten kunnen vaccins hiermee continu centrifugaal invriezen, flacon per flacon, waardoor dure en tijdrovende knelpunten en vertragingen worden voorkomen die vaak optreden bij het traditionele vriesdrogen, waarbij vaccins in batches worden geproduceerd. Daar waar batchproductie lange tijd de standaardmethode is geweest in de industrie, zou doorlopende productie een verbeterde efficiëntie kunnen bieden. Dat kan niet alleen helpen om vaccins sneller op de markt te brengen, maar ook de arbeidskosten en de hoeveelheid afval verminderen.

Vervolgstappen in het proces met de betrokken partners

De Universiteit Gent zal ondersteund worden door haar partners Rheavita voor spinvries toestellen, Quantoom Biosciences voor de productie van mRNA en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) voor het testen van de gevriesdroogde vaccins in preklinische studies. Als het project succesvol verloopt, kan CEPI verder investeren in klinische proeven bij mensen.

100 Dagen Missie

Begin 2023 sprak CEPI de ‘100 Dagen Missie’ uit, die omarmd werd door de G7 en G20. Deze internationale ambitie wil de ontwikkeling en beschikbaarheid van vaccins versnellen tot ongeveer 100 dagen na identificatie van een toekomstig virus om zo een uitbraak te stoppen voordat het een pandemie wordt. Dit project wil bijdragen aan het bereiken van die missie. Zowel CEPI als de Universiteit Gent engageren zich daarom uitdrukkelijk om gelijke toegang te verlenen tot alle vaccins die via dit partnerschap ontwikkeld worden.

Het onderzoek past hiermee binnen het innovatiebeleid van de UGent dat onder meer wil focussen op het meer toegankelijk maken van geavanceerde  geneesmiddelen voor de patiënt  via haar industriële innovatieplatformen GATE (focus op geavanceerde therapieën) en CESPE (focus op duurzame farmaceutische productietechnologie).

Universiteit Gent
ine.lentacker@ugent.be