De ‘Recuperatheek’, een deelmarkt voor maquettemateriaal, wint duurzaamheidsaward

(29-04-2024) De duurzaamheidsaward de Groene Ruijter gaat dit jaar naar de Recuperatheek van Louis Carlier en Boris van Belle van de opleiding Architectuur en Stedenbouw.

Een Recuperatheek is een coöperatieve opslagplaats van hergebruikt materiaal binnen een creatieschool.

Resten en gebruikt materiaal kunnen verkocht en aangekocht worden met een alternatieve munt. Zo krijg je niet enkel een duurzaam en solidair project, maar wordt ook kennis gemaakt met een duurzaam economisch model. Louis en Boris richtten de opslagplaats in en willen de komende weken van start gaan. Ze haalden inspiratie van de Fédérations des Recuperathèques, die als doel heeft om Recuperatheken te verspreiden in Europa.

De Groene Ruijter award

In het kader van Making Tomorrow werken studenten een academiejaar lang rond duurzaamheidsprojecten. Op het einde van het academiejaar wordt een award ‘de Groene Ruijter’ uitgereikt voor het strafste project. Hiermee wil de universiteit de bevlogen strijd van Andreas de Ruijter voor een duurzamere wereld verderzetten.

Andere genomineerden

• Het HomeKonvent focuste tijdens MaartMilieuMaand op water. Met een spel en een sterke communicatiecampagne motiveerden ze studenten om het waterverbruik van hun home te verminderen door minder lang te douchen, efficiënter af te wassen, ... . De winnaar van dit spel was Home Boudewijn. Zij realiseerden een aanzienlijke vermindering van hun waterverbruik.
  • Auw La organiseerde samen met de Green Office ‘KlimaatTekst’. Dichters en performers gebruikten poëzie om klimaat, in relatie staan tot de natuur, milieu, climate anxiety, vorm te geven en tastbaar te maken en stelden hun werk voor op een event met een 100-tal aanwezigen.
  • Studenten van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur organiseerden samen met Yess, Humasol, UGent Racing en FRiS twee ontbijtcafés rond het thema duurzaamheid en nodigden een gastspreker uit voor een presentatie over de duurzaamheidsstrategie van TUDelft. Op die manier laten ze studenten en collega's zien hoe ze zelf kunnen bijdragen aan de oplossing.
  • De Dienst Studentenactiviteiten organiseerde WeCare-sessies, waar Broeinest en vrijwilligers vorming gaven rond mentaal welzijn, zorgen voor elkaar en het herkennen van alarmsignalen. Zo maakten ze meer dan 100 studentenverenigingen bewust van het belang van mentaal welzijn en gaven hen effectieve hands-on tools mee.
  • Binnen het honoursprogramma Think & Talk van de UGent werkten 4 studenten rond duurzame voeding. Ze organiseerden een debat en bedachten een idee om met een app ‘sustainabites’ studenten te informeren over de voordelen van gezonde voeding voor het klimaat, biodiversiteit, gezondheid. Samen met een duidelijke beleidskeuze kan dit van duurzame voeding de norm maken.
  • In de faculteit Letteren en Wijsbegeerte werd een Campus COP georganiseerd. Met lezingen, infostanden, vegan gebak, … werd aandacht gecreëerd voor klimaat en duurzaamheidskwesties. Het hoogtepunt was het tegelwippen en de plantactie in de Rozier.
  • Michael McMahon en enkele medestudenten proberen steeds opnieuw binnen de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen te wijzen op het belang van ecologie en duurzaamheid in hun opleiding. Dit resulteerde tot nog toe in een Studium Generale-lezing en een zitje in een werkgroep samengesteld om van duurzaamheid in onderwijs een speerpunt te maken.
  • End Fossil Gent is de Gentse tak van een internationale studentenorganisatie, die voortkomt uit de schoolstrikes.  Ze organiseerden een actieweek in mei vorig jaar om te ijveren meer duurzame en democratische beleidskeuzes. De Blandijn werd getransformeerd tot een duurzame utopie met workshops, panelgesprekken met o.a. David Van Reybrouck en Tine Hens en crea-activiteiten.
  • De Gentse Biologische Kring, Geologica en Geografica organiseerden een plantjesswap. Studenten ruilden onderling (stekjes van) kamerplanten (of zelfs wat culinaire kruiden).
  • De organisatie Dierzaam creëerde een open en veilige omgeving met coffee talks waar mensen vragen konden stellen en in debat konden gaan met experts over dieren ethiek.