UGent & FTI brengen technologisch spektakel in het Wintercircus

(25-02-2024) In een zesdaags technologiefestival, van 16 tot 21 maart, viert Flanders Technology & Innovation (FTI) onze stad en regio als broeiplaats voor technologische creativiteit en innovatieve ideeën, mét uiteraard verschillende UGent’ers op het programma.

The Summit

Op woensdag 20 en donderdag 21 maart is het Wintercircus het toneel voor the Summit, een tweedaagse conferentie die innovators, ondernemers en andere techliefhebbers onderdompelt in de werelden van gezondheid, preventieve lifestyle, sporttechnologie, biotech en foodtech.

Je kan er volgende UGent’ers ontmoeten:

• Kristof De Mey spreekt over de toekomst van wearables.
  • Sanne Stegen heeft het over healthy agingMarthe De Boevre doet samen met Lies Lahousse hun ambitieuze 20-jarenproject ‘de Gezondheidsmonitor’ uit de doeken, en  heeft het ook nog over voedselveiligheid.
  • Ruth Van der Looven legt uit hoe UZ Gent virtual en augmented reality inzet voor kinderrevalidatie.
  • Marleen Temmerman houdt een pleidooi voor vrouwengezondheidszorg als prioriteit.
  • Catherine Van Der StraetenLiesbeth Van Hauwermeiren en Pascal Verdonck gaan in debat over innovatie in de preventieve geneeskunde.
  • De Conbots, exoskeletten mee ontwikkeld aan de UGent, worden gedemonstreerd tijdens een talk van Fransesco Nori (head of Robotics Google Deepmind).
  • Roos Vandenbroucke en Patrick Santens vertellen over ons microbioom en de darm-brein-as.
  • Wim Soetaert heeft het over The ProteInn Club, een platform rond fermentatiegebaseerde eiwitten.
  • Frederik Coppens onderhoudt je samen met UA-collega Steven Latré over data, AI & ethiek in biotechnologie
  • Wim Van Criekinge geeft een keynote over het omturnen van academische expertise in innovatieve bedrijfsconcepten
  • Rudi Beyaert en Filomeen Haerynck spreken (samen met KU Leuven-collega's Frederic Rousseau & Michel Delforge) over zeldzame ziekten.
  • Leander Meuris treedt op in een deep dive over innovatieve technologieën voor biomarkeronderzoekXavier Staelens in een over nieuwe behandelingen en therapieën, en Sofie Goormachtig in een over duurzame voeder en voeding,
  • Philip Blondeel deelt zijn visie over therapeutische innovatie.
  • Margriet Drouillon, Jana Asselman, Annelies Declercq en Olivier De Clerck belichten de verschillende manieren waarop de zee een invloed heeft op onze welvaart en ons welzijn.
  • Last but not least zijn er keynotes van UGent-alumni Peter Hinssen (On Radical Innovation, Leadership and the Impact of All Things Digital on Society & Business) en Evi Van Acker (Olympic Medallist Dishes Out Food for Thought).
Personeelsleden en studenten van de UGent kunnen deelnemen aan the Summit aan verminderd tarief door voor een academic ticket te kiezen en hun UGent-e-mailadres te gebruiken voor de registratie. Meer info op de website van FTI Gent.

The Talks

Drie avonden lang biedt het Wintercircus onderdak aan een reeks inspirerende lezingen voor nieuwsgierigen. Innovators, wetenschappers, ondernemers en/of opinieleiders hebben het over hoe je een betere versie van jezelf kan worden.

Op woensdag 20 maart ligt de klemtoon op sport en ademhaling . Dan kan je naast de gerenommeerde Amerikaanse wetenschapsjournalist James Nestor, de Vlaamse superman Karel Sabbe en onderneemster Hélène Guillaume, ook naar UGent-alumnus en OnTracx-CEO Senne Bonnaerens komen luisteren, over technologie om loopblessures te voorkomen.

De andere avonden focussen op slaap, en food en biotech.

The Restaurant

De toekomst proeven, dat kan van 16 tot 21 maart ook letterlijk in het Wintercircus. In the Restaurant doen Olly Ceulenaere (Publiek) en bioloog Maxime Willems (Proef) een beredeneerde gok naar hoe de recepten in Ons Kookboek er in 2050 zouden kunnen uitzien. Je proeft er onder meer kroketten met dulse zeewier, gekweekt door de UGent in een samenwerking tussen de teams van Olivier De Clerck (faculteit Wetenschappen), Margriet Drouillon (BLUEGent), Frank Devlieghere en Annelies Declercq (allen faculteit Bio-ingenieurswetenschappen).

FTI Gent @ Inspire Health & Care

Ook op Inspire health&care, het ontmoetingsplatform voor zorg en welzijn in Flanders Expo, injecteert FTI Gent een portie technologie. Met op 19 maart onder meer UGent’ers Sigrid Sterckx en Kirsten Colpaert in een panel gesprek rond data, AI en ethiek in de gezondheidszorg. Gratis toegankelijk na registratie.

The Expo

Tijdens the Expo ontdek je het volledige wintercircus, en word je ondergedompeld in een unieke mix van geschiedenis, technologie, kunst en verwondering. In een samenwerking met mixed media artiest Vincent Braeckman laat het team van Margriet Drouillon je de zee ervaren met alle zintuigen en nemen ze je mee naar diverse aspecten van het UGent-onderzoek in het domein van de mariene wetenschappen.

Praktisch

FTI Gent vindt plaats van 16 t.e.m. 21 maart in het Wintercircus in Gent.
Het volledige programma en tickets vind je op de website.