Gezocht: studenten voor deelname aan focusgroepen

(08-11-2023) Hoe kunnen we drempels om hulp te zoeken bij emotionele problemen verlagen?

Wist je dat veel studenten niet altijd beseffen dat ze kampen met psychische problemen? En dat er allerlei redenen zijn die ervoor zorgen dat studenten niet de hulp zoeken die ze nodig hebben? Velen zijn ervan overtuigd dat ze hun problemen zelf moeten oplossen, weten niet waar ze terecht kunnen, denken dat hulp niet betaalbaar is, maken zich zorgen over een mogelijke negatieve invloed op de studieloopbaan enz.

Tijd voor actie dus!

Via focusgroepen willen we meer zicht krijgen in de drempels die studenten ervaren, én willen we vooral leren hoe we die drempels kunnen verlagen.
Ook willen we leren welke ondersteuning studenten al dan niet verkiezen.
Zo kunnen we samen een zorgzaam welzijnsbeleid ontwikkelen.

Wie kan deelnemen?

Je kan deelnemen als je 18 jaar of ouder bent en ingeschreven bent aan een Vlaamse hogeschool of universiteit. Je bent welkom als student met emotionele problemen maar ook als student zonder emotionele problemen. Je hoeft dus niet in begeleiding te zijn voor emotionele problemen.

Wat houdt deelname in?

In een groep van 10 studenten wissel je uit over de mate van bekendheid van hulpverlening en mogelijke drempels (cognitief, logistiek, stigma) voor het gebruiken van deze hulpverlening of het zoeken naar hulp. Je krijgt ook de kans om jouw mening te geven over hoe drempels verlaagd kunnen worden en welke ondersteuning studenten nodig hebben. Het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) verwerkt de inzichten in een rapport. Universiteiten en hogescholen gaan met de resultaten aan de slag. Zo creëren we samen een ‘community of caring’.

Interesse? Neem deel!
Je kan jouw ervaringen delen op een online sessie via Teams op:

Maandag 13/11 tussen 18h30 en 20h
Of