Alumnus Casper Van Herzele wint een Henry van de Velde Award

(14-11-2023) Casper wint met zijn thesisproject Nanto in de categorie Design Research. Of hij met een Gold, Silver of Bronze Award naar huis gaat komt hij te weten op 23 januari.

Je kan Casper ook helpen de publieksprijs te winnen door t.e.m. 15 december op hem te stemmen voor een Public Gold Award op de website van de Henry van de Velde Awards.

De kledingindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Bovendien wordt slechts 1% van de kledingmaterialen hoogwaardig gerecycleerd. In recente wetsvoorstellen stelt de Europese Commissie voor om kledingstukken een unieke code te geven: een digitaal productpaspoort. Casper, industrieel ingenieur industrieel ontwerpen, ontwikkelde daarom Nanto Secure: een tag met digitale data die naadloos in kleding kan worden aangebracht.

Van wetsvoorstel tot tastbaar product

“Ik heb een design thinking methode toegepast om complexe vraagstukken te analyseren en oplossingen te vinden”, legt Casper uit. “Ik heb de kernvraag volledig ontleed, verschillende concepten bedacht, diverse prototypes gemaakt en feedback en input verzameld van kledingproducenten, consumenten, tweedehandswinkels, kledingverhuurdiensten, experts op het gebied van circulaire economie, hardwareontwikkeling en ecodesign.”

Dat proces herhaalde Casper tot hij bij zijn finale concept terecht kwam: Nanto Secure. “Het is een kleine NFC-tag. Dat staat voor Near Field Communication. Dat betekent dat de productinfo op de tag makkelijk kan gelezen worden door bijvoorbeeld een smartphone. Zo weet je meteen waar je kledingstuk vandaan komt, waarvan het gemaakt is en hoe je het moet herstellen. Die info bevordert een gesloten materialenkringloop, want dankzij de tag blijft de data gedurende de hele levenscyclus van het kledingstuk behouden.”

De kers op de taart

Hoe Casper van de schoolbanken op het podium van de belangrijkste designprijzen van ons land terechtkwam, blijkt een combinatie van hard werken en passie. “Na mijn middelbaar was ik op zoek naar een opleiding die mijn interesse in wetenschappen wist te combineren met creativiteit, duurzaamheid en innovatie. Daarom koos ik voor de opleiding industrieel ingenieur: industrieel ontwerpen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur campus Kortrijk. Ik leerde er producten, diensten en systemen ontwikkelen van idee tot realisatie. Die holistische en systeemgerichte aanpak was van essentieel belang om mijn onderzoek te kunnen voeren.”

“Een Henry van de Velde Award winnen betekent voor mij het schitterende hoogtepunt van mijn studiejaren. Het is niet zomaar een bekroning; het is de kers op de taart op het einde van mijn ingenieursopleiding. Het feit dat de jury gelooft in dit project en het wil eren binnen de Design Research-categorie, voelt voor mij als een erkenning van onschatbare waarde.”

Over de Henry van de Velde Awards

De Henry van de Velde Awards tonen en bekronen Vlaamse ontwerpers, bedrijven, producten, projecten, diensten en systemen die, dankzij het slim inzetten van design, een positieve impact hebben op de samenleving, het milieu en de economie.

De organisatie reikt jaarlijks designprijzen uit in verschillende categorieën. Casper wint in de categorie Design Research. Hij maakt ook nog kans op de publieksprijs. Daarvoor kan je t.e.m. 15 december op hem te stemmen op de website van de Henry van de Velde Awards.