Een revolutie in de bestrijding van mastitis bij runderen: de innovatieve aanpak van Prof. dr. Sarne De Vliegher

(25-04-2024) IOF-gefinancierd project richt zich op niet-antibiotische oplossingen voor de cruciale uitdaging van de zuivelindustrie.

Mastitis?

Mastitis bij runderen, een ontsteking van de melkklier als reactie op binnendringende mastitispathogenen die een intramammaire infectie veroorzaken, is een uiterst relevante en veel voorkomende ziekte voor de melkveehouderij. Het leidt tot grote economische verliezen, belangrijke dierenwelzijnsproblemen, voedselverspilling en een massaal gebruik van antibiotica. Preventie en bestrijding van niet-antibiotica door slim gebruik van NAS bij het afdrogen, voortbouwend op de intrigerende inzichten van een eerder door IOF gefinancierd project, zullen verder worden gevalideerd. Geavanceerde genotypering en fenotypische testen zullen worden gecombineerd om een leidend NAS-isolaat te selecteren dat door het ervaren team zal worden getest in een grootschalige klinische studie.

Over het project

Dit onderzoeksproject om mastitis bij runderen te bestrijden via innovatieve niet-antibiotische strategieën wordt gefinancierd door het Industrieel Onderzoeksfonds (IOF). Het onderzoek richt zich op het revolutioneren van mastitispreventie en -bestrijding door strategisch gebruik van niet-aureus stafylokokken (NAS) tijdens de droogstandperiode van melkkoeien. Deze innovatieve aanpak belooft het landschap van mastitismanagement in de zuivelindustrie te veranderen.

Sinds 2005 doceert Prof. dr. Sarne De Vliegher veterinair recht, deontologie en praktijkmanagement aan de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Gent. Daarnaast staat hij aan het hoofd van M-teamUGent, zijn bekende onderzoeksgroep rond mastitis bij runderen. Daarnaast is hij voormalig voorzitter van de National Mastitis Council in de VS en is hij medeoprichter en partner van MEXTM, een spin-off van de Universiteit Gent, die zich richt op het wereldwijd eenvoudig maken van mastitismanagement.

Voor wetenschappelijke achtergrond: Prof. dr. Sarne De Vliegher
Als u de technologie in licentie wilt geven: Dr. Sven Arnouts