Helena Van Tichelen is Student van het Jaar 2023

(30-06-2023) Op het einde van elk academiejaar zet Stad Gent een student in de kijker die ze als rolmodel ziet voor alle andere studenten. Bachelorstudent bio-ingenieurswetenschappen Helena Van Tichelen is verkozen tot Student van het Jaar 2023.

Helena zet zich in voor het klimaat via haar rol als beleidsverantwoordelijke duurzaamheid in de Gentse studentenraad.

"Heel wat studenten zetten zich in voor de samenleving. Ze tonen hoe studenten op een diverse wijze van Gent een warme studentenstad maken. Dit jaar werd Helena, die strijdt voor het klimaat, Student van het Jaar. Ik ben heel trots op het engagement van alle jongeren, zij zijn de toekomst." -

Hafsa El-Bazioui , schepen van Jeugd

Naast de Student van het Jaar werden ook twee laureaten in de bloemetjes gezet: Julie Vlaminck en Tim Huijsmans. Julie Vlaminck (27) is studente bedrijfseconomie aan de UGent en zette zich hard in om studentendopen in Gent veiliger en verantwoordelijker te maken. Ze had onder meer een leidende rol in de herschrijving van het doopdecreet.

Tim Huijsmans (24) studeert diergeneeskunde en is oprichter van Faunawatch, een organisatie die zich toelegt op de bescherming van dieren. Samen met andere jongeren en met onafhankelijke organisaties werkt hij aan een praktische en hands-on aanpak om de biodiversiteit te beschermen.