Nieuw gebouw voor de UGent in Kortrijk heet KUBES

(27-06-2023) De UGent breidt uit in Kortrijk: de universiteit bouwt er een nieuwe uitvalsbasis voor de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen en de centrale diensten van de UGent in Kortrijk. Het gebouw heet KUBES: Kortrijk UGent Building for Engineering Studies.

Vandaag werd de naam van de nieuwbouw onthuld. Het gebouw wordt KUBES gedoopt, kort voor Kortrijk UGent Building for Engineering Studies. De UGent biedt in Kortrijk immers 3 unieke ingenieursopleidingen aan vanuit haar 2 ingenieursfaculteiten: de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen en de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur.

Het nieuwe, centrale campusgebouw zal de UGent meer zichtbaar maken op de campus Kortrijk: de centrale diensten van de UGent Campus Kortrijk zal er haar intrek nemen. Het gebouw wordt dan ook als het ware het hoofdkantoor waar UGent-studenten op hun Kortrijkse campus terecht kunnen.

Daarnaast zal het gebouw plaats bieden aan onderzoekers van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen. Die heeft op de UGent Campus Kortrijk al een hele tijd af te rekenen met plaatsgebrek voor haar snelgroeiende onderzoeksactiviteiten. Daar biedt het nieuwe gebouw een antwoord op.

De studenten op de UGent Campus Kortrijk krijgen momenteel al practica in pas  gerenoveerde labo’s, specifiek ontwikkeld voor onderwijsdoeleinden. Studenten zullen over een paar jaar ook gebruik kunnen maken van een gloednieuw auditorium in het nieuwe campusgebouw, dat in het voorjaar van 2025 klaar zou zijn.

KUBES_render_buiten
Het nieuwe UGent-gebouw op Campus Kortrijk © Abscis Architecten

Wat komt waar?

Het nieuwe gebouw werd ontworpen door Abscis architecten. Het wordt 5 bouwlagen hoog, wat mooi aansluit bij de rest van de gebouwen op de campus.

Je komt binnen op het gelijkvloers in de foyer, waar ook de centrale diensten gevestigd zijn. Een polyvalent lokaal en een auditorium komen op de eerste verdieping. Labo’s en kantoren zal je op de eerste, tweede en derde verdieping vinden. Op de vierde verdieping komt een technische ruimte.

Aan het gebouw komt er ook een overdekte fietsenstalling voor studenten en personeel.

Campus Kortrijk render KUBES foyer
Foyer - © Abscis Architecten

Tweede UGent-nieuwbouw op de campus

Dit gebouw is het tweede UGent-gebouw dat opgetrokken wordt op haar campus in Kortrijk: in september 2021 nam de UGent ook VEG-i-TEC in gebruik, een nieuw onderzoeks- en expertisecentrum voor de verwerking van groenten en aardappelen.

Het nieuwe KUBES-gebouw situeert zich tussen de Graaf Karel De Goedelaan en het VEG-i-TEC-gebouw.

De UGent in Kortrijk

De UGent is actief in Kortrijk sinds het academiejaar 2013-2014. Toen werden de ingenieursopleidingen van Howest geïntegreerd binnen de Universiteit Gent.

De campus vormt industrieel ingenieurs met praktijkgerichte kennis, in nauwe aansluiting bij de huidige noden van het werkveld. Om nog sterker in te zetten op de doorgedreven samenwerking met de bedrijven en met de regio, gaf de UGent Campus Kortrijk haar ingenieursopleidingen en onderzoek recent een nieuwe, unieke invulling.

De keuze voor deze vernieuwde opleidingstrajecten werd extra versterkt door de komst van VEG-i-TEC (universitair onderzoeks- en expertisecentrum rond de verwerking van groenten en aardappelen), Flanders Make (strategisch onderzoekscentrum voor de maakindustrie) op de groeiende nieuwe site van Kortrijk-Weide, en het Unesco Creative Design Region label waarmee Kortrijk werd bekroond.

Meer info en beeldmateriaal

Prof. Carl Devos, vertegenwoordiger van de UGent in West-Vlaanderen