Persuitnodiging: UGent-proffen voor de klas van zomerschool in Brugse Poort

(10-08-2022) Van 15 tot 26 augustus laten UGent-onderzoekers in de Brugse Poort 30 jongeren (10–14 jaar) spelenderwijs kennismaken met STEM en taal tijdens de zomerschool ‘De toekomst is van ons’. Op maandag 15 augustus kan de pers een kijkje komen nemen.

De focus van de zomerschool ligt op wetenschap, innovatie en co-creatie. Samen met filosofen, neurologen, ingenieurs, linguïsten en bio-ingenieurs van de UGent wekken de deelnemers energie op met een oude fiets, analyseren ze de Turkse en de Bulgaarse taal, gaan ze aan de slag met voedseltechnologie of leren ze taalstoornissen detecteren in de hersenen. De jongeren trekken er tijdens de zomerschool geregeld op uit. Ze bezoeken de Gentse universiteit, nemen deel aan een rondleiding in een museum of laten zich inspireren door enkele Gentse ondernemers tijdens een stadswandeling.

“Via de zomerschool ‘De toekomst is van ons’ willen we enerzijds een leerachterstand voorkomen en de leermotivatie bevorderen, en tegelijk de jongeren een positieve blik op de toekomst geven. Tijdens de zomerschool leren de jongeren gepassioneerde onderzoekers en gedreven ondernemers kennen. De kracht van deze rolmodellen mag niet onderschat worden”, verduidelijkt Mieke Van Herreweghe, vicerector van de UGent.

De zomerscholen zijn een blijver

Sinds de corona-uitbraak van 2020 bieden de zomerscholen kansen aan de meest kwetsbare kinderen en jongeren. In een zomerschool krijgen jongeren een aanbod op maat om leerachterstand te voorkomen of te verhelpen, in combinatie met spel, cultuur en sport. In Gent vinden deze zomer niet minder dan 23 zomerscholen plaats. Verspreid over verschillende wijken is er een gevarieerd aanbod voor kleuters, kinderen en jongeren.

Het is niet de eerste keer dat onderzoekers van de Universiteit Gent hun schouders mee onder de Gentse zomerscholen zetten. Sinds 2020 is er een boeiende samenwerking tussen de UGent en de Stad Gent om de zomerscholen te realiseren. Zowel heel concreet door lesgevers aan te bieden, maar ook onderzoeksmatig. In 2020 verenigden experten, veldwerkers en beleidsmakers zich in een denktank om tot een vernieuwend en onderbouwd concept van zomerleren te komen voor de Gentse zomerscholen .

“De Universiteit Gent is een gewaardeerde partner in het verhaal van de zomerscholen. Kinderen en jongeren komen er op een ontspannende manier in contact met een academische omgeving die voor veel gezinnen onbekend is. Deze zomerschool kan hen helpen het geloof in zichzelf te versterken, en de nieuwsgierigheid te prikkelen voor onderzoek en wetenschap. Dit unieke aanbod doet meer dan het beperken van leerachterstand, het toont kinderen en jongeren vele wegen naar hun toekomst”, vertelt Evita Willaert, Schepen van Onderwijs Stad Gent.

Van aardbeving simuleren tot elektronische dobbelsteen solderen

Naast de zomerschool in de Brugse Poort is er ook de STEM-tweedaagse die de onderzoekers van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur organiseren voor de jongeren van alle Gentse zomerscholen. Op 22 en 23 augustus nodigen de ingenieurs de jongeren uit in hun high tech labo’s op Campus Ardoyen (Technologiepark – Zwijnaarde). De tieners zetten er hun eerste stappen in de wereld van technologie. Ze kunnen deelnemen aan verschillende workshops: een aardbeving simuleren, een sociale robot programmeren, biobrandstof maken of een elektronische dobbelsteen solderen. Samen met ingenieurs leren jongeren enkele STEM-concepten kennen en scherpen ze hun programmeervaardigheden aan.

Persmoment

We nodigen journalisten en fotografen van harte uit in de Meubelfabriek (Meibloemstraat 18, Gent) op maandag 15 augustus 2022 van 14 tot 16 uur.

Op dat moment vinden er twee workshops plaats. Tijdens de workshop van drs. Ward Suijs (vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering) wekken de deelnemers energie op met een oude fiets. Prof. Maarten Van Dyck (vakgroep Wijsbegeerte en Moraalwetenschap) filosofeert er op los met de deelnemers.

De onderzoekers zijn op de hoogte van je komst. De kinderen kan je interviewen, coördinator Sofie Beunen weet welke deelnemers in beeld mogen.

Gelieve je komst te bevestigen bij Sofie Beunen (contactgegevens hieronder).

Info

De zomerschool ‘De Toekomst is van ons’ is een samenwerking van het Steunpunt Diversiteit en Leren (Universiteit Gent) en het Onderwijscentrum Gent (Stad Gent).

Sofie Beunen (projectcoördinator)
sofie.beunen@ugent.be