Stem UGent’er Clara Leyns naar de overwinning in de Vlaamse PhD Cup

(11-10-2023) Sleept postdoctoraal onderzoeker Clara Leyns de hoofdprijs van de Vlaamse PhD Cup in de wacht? Ze is als enige UGent’er geselecteerd voor de finale van 19 oktober.

Jij kan haar alvast aan de publieksprijs helpen door je stem uit te brengen via de website van de PhD Cup.

Clara doet onderzoek naar stemverandering bij transgender vrouwen. Voor haar doctoraat onderzocht ze of 10 sessies logopedie een effect hebben op het vervrouwelijken van de stem. “Het aanpassen van de stem is een grote uitdaging. Omdat hormoontherapie na de puberteit geen invloed heeft op de stem, zoeken transgender vrouwen vaak hulp bij een logopedist.”

Stem als belangrijk onderdeel van je identiteit

Na uitgebreide stemonderzoeken, luisterexperimenten, vragenlijsten en interviews blijkt dat de logopedie wel degelijk haar vruchten afwerpt. “De veranderingen zijn zeer individueel bepaald. Er is dus geen ‘one-size-fit’s-all’ aanpak: we stemmen die steeds af op maat van de cliënt.”

De logopedist heeft dan ook een belangrijke rol in het zorgtraject van een transgender persoon. “De stem is voor veel transgender personen een essentieel onderdeel van hun transitie. Als logopedist kan je helpen om dat ontbrekende puzzelstukje te vinden. Zo krijgen ze het zelfvertrouwen om hun stem dagdagelijks te gebruiken en dus ook om zichzelf te zijn in onze samenleving.”

Meer mensen laten zijn wie ze willen zijn

Waarom wil ze nu precies dit thema in de kijker zetten? “De toenemende polarisering in onze maatschappij toont dat we meer data nodig hebben om transgenderzorg te versterken en wachtlijsten te verminderen. Effectiviteitsstudies binnen deze doelgroep zijn daarom noodzakelijk."

"Daarnaast wil ik zoveel mogelijk mensen sensibiliseren over de impact van iemand verkeerd aanspreken. Met een beetje empathie kunnen we zoveel mensen laten zijn wie ze willen zijn. Bovendien is de drempel om logopedie te starten voor transgender personen nog steeds hoog : dit zorgpad moet toegankelijker worden."

Deelname aan de PhD Cup

Met haar deelname aan de PhD Cup wil Clara alvast een eerste stap nemen. De winnaar krijgt een opleiding aan Vlerick Business School en de kans om een boek te publiceren bij Academia Press. Bovendien nodigt de Universiteit van Vlaanderen de winnaars uit om een videocollege te geven.

Clara is als enige UGent’er door naar de finale van 19 oktober, waar ze het tegen zeven andere onderzoekers opneemt. Volgt ze collega Eline Lievens op als winnaar van zowel de jury- als de publieksprijs?

Jij kan helpen! Stem Clara Leyns naar de overwinning via de website van de PhD Cup. De publiekswinnaar wordt bekendgemaakt tijdens de finale in Brussel op 19 oktober 2023.