The Reef: gloednieuw lab voor opleiding en onderzoek in de blauwe economie

(04-10-2023) Ostend Science Park, het wetenschapspark van de UGent in Oostende, is een lab rijker: The Reef is een innovatief XR Training Lab, dat heel wat mogelijkheden biedt voor opleidingen én onderzoek in de blauwe sector.

Met XR (extended reality)-technologieën, zoals VR en AR, wil The Reef studenten en (toekomstige) werknemers opleiden voor een job in de sector van de blauwe economie. Daar is vandaag veel vraag naar, want bedrijven vinden moeilijk mensen met het juiste profiel en de nodige competenties.

“Het opleiden van mensen in het offshore werkveld ligt wegens weersomstandigheden, toegankelijkheid en veiligheid niet altijd voor de hand”, vertelt Ruth Teerlynck, coördinator van The Reef. “Dankzij de innovatieve visualisatietechnieken van dit training lab creëren we een gecontroleerde en veilige omgeving.”

Universiteit Gent zal het lab inzetten met het oog op specifieke opleidingen binnen de mariene en maritieme wetenschappen. Tegelijk staat het lab open voor elke UGent’er die in het kader van een lesopdracht en/of onderzoek werkt rond thema's gelinkt aan de blauwe economie. Denk bijvoorbeeld aan de modellering en visualisatie van technische elementen rond offshore windenergie, maar ook aan onderzoek naar de gezondheid van onze zeeën of naar de gezondheidseffecten van werken op zee. De enorme rekenkracht van de IT-systemen achter The Reef biedt daarnaast haast eindeloze mogelijkheden voor data-analyse.

Innovatieve technologieën

The reef_vrDe VR-technologie in het lab creëert voor studenten en onderzoekers een immersieve ervaring. De eerste inhoudelijke modules die werden ontwikkeld, bieden een introductie tot de wereld van offshore windenergie. Een digital twin van de Belgische Noordzee vormt de basis, aangevuld met een veiligheidsoefening in VR, een gesimuleerde controlekamer voor de Belgische offshore windparken, een scenariotraining voor drone-inspecties en een 3D-ervaring in de VR-cave, waar de basisprincipes van een windturbine interactief aangeleerd worden.

The Reef biedt ook uitgebreide mogelijkheden voor de ontwikkeling van nieuwe opleidingscontent, én voor samenwerking met bedrijven en andere organisaties, bv. in het kader van onderzoeksprojecten. Het beschikt daarvoor ook over opnameapparatuur zoals een high-end 3D SLAM-scanner en een Titan 360°-camera.

Vier instellingen aan het roer

The Reef is een initiatief van de POM West-Vlaanderen, die de infrastructuur financierde. De exploitatie van het training lab ligt in handen van een consortium van vier opleidingsverstrekkers: de UGent, VIVES, Howest en Syntra West. Deze unieke samenwerking moet garant staan voor een optimaal gebruik van het training lab binnen een brede waaier aan opleidingsniveaus. Ook bedrijven en andere kennisinstellingen kunnen het lab huren om er opleidingen te geven aan hun personeel of klanten.

Neem contact op met The Reef

The reef_labWil je de mogelijkheden van The Reef zelf ontdekken? Heb je een idee voor de ontwikkeling van specifieke content of samenwerking op het vlak van onderzoek? Voor een rondleiding en met al je vragen kan je terecht bij Dirk Hoet (dirk.hoet@ugent.be), projectcoördinator Blue Energy bij de UGent.

Meer info vind je ook op www.the-reef.be.