Top-ceo Marianne De Backer is UGent-alumnus van het jaar 2024

(29-04-2024) Ze is een van dé namen in de biotechnologie. Niet alleen als de ceo van Vir Biotechnology maar ook als voorvechtster van vrouwen in topposities scheert ze hoge toppen. Daarom is Marianne De Backer verkozen tot UGent-alumnus van het jaar 2024.

Uit honderden nominaties door alumni, personeelsleden en studenten van de UGent selecteerde de jury Marianne De Backer als winnaar. Ze legde een indrukwekkend professioneel parcours af in binnen- en buitenland, reeg successen aaneen, won al meerdere prestigieuze awards en zet zich in voor vrouwelijk talent.

“Ik heb al mooie awards gekregen in mijn carrière, maar deze is de eerste in België. Bovendien van de UGent, waar ik mijn eerste stappen in de biotech heb gezet! "

Honderden businessdeals

Marianne De Backer studeerde en doctoreerde aan de UGent (biotechnologie) en bouwde een indrukwekkende internationale carrière uit in de farmaceutische sector – 28 jaar bij Janssen Pharmaceutica/Johnson & Johnson, 3 jaar bij Bayer en nu als CEO van Vir Biotechnology (Silicon Valley, US), een biotechbedrijf dat immuniteitsversterkende middelen ontwikkelt.

Ze sloot ook meer dan 200 deals, goed voor miljarden dollars, en maakte zo heel wat geneesmiddelen toegankelijk voor het grote publiek. Marianne gelooft in de wisselwerking tussen universiteiten en bedrijven als trigger van vooruitgang.

Vrouwelijk talent aanmoedigen

Vanuit haar functie moedigt ze vrouwelijk talent ook aan: “Ik zit in een positie waarin ik het verschil kan maken. Ik moedig vrouwelijk talent aan om zich te ontplooien en kansen te grijpen. Zelf had ik ook geweldige mentoren – zowel mannen als vrouwen – die enerzijds de lat hoog legden, maar mij tegelijk alle kansen gaven. (…) Vandaag is er op alle niveaus van de organisatie al sprake van een verbeterde gendergelijkheid. Hoe diverser het denken in je team, hoe sterker je bent als bedrijf. Dat vraagt een onbevooroordeelde kijk op talent.”

Band met de UGent

Ook al woont en werkt Marianne in de Verenigde Staten, ze houdt contact met oud-studiegenoten: “Zij zijn ondertussen over de hele wereld verspreid. Het is mijn netwerk voor het leven. Naast deze informele contacten ben ik stichtend lid van het Alumni Chapter West Coast van de UGent. Via deze formele structuur blijf je verbonden met de UGent, en vice versa.”

Wil je meer weten over Mariannes professionele parcours, haar projecten om talent te ondersteunen, haar band met de UGent en haar visie op het bedrijfsleven en de biotech-sector? Lees dan het volledige interview op durfdenken.be.