UGent-onderzoekers ontwikkelen politieke ChatGPT: “We willen met ‘KamerRaad’ de democratie een duwtje in de rug geven.”

(07-05-2024) Snel en duidelijke informatie over politiek vinden is een uitdaging. Daarom lanceert de AIDA onderzoeksgroep van de UGent “KamerRaad”. Een slim programma, gemaakt met artificiële intelligentie, waaraan je vragen over de federale politiek kan stellen.

Wie is er voorstander om meer kerncentrales te bouwen? Hoe houdt men pensioenen betaalbaar? Wat denken onze politici over gezondheidszorg? Een helder en betrouwbaar antwoord vinden op deze vragen is niet evident.

De AIDA onderzoeksgroep (Artificial Intelligence and Data Analytics Research Group) wil AI transparanter maken voor gebruikers. De huidige taalmodellen zoals ChatGPT geven vaak antwoorden die juist lijken, maar die niet gemakkelijk geverifieerd kunnen worden.

Daarom ontwikkelden ze KamerRaad. Gebruikers kunnen op kamerraad.org specifieke vragen stellen over federale politiek, waarna KamerRaad relevante parlementaire verslagen samenvat en daarna de vraag beantwoordt. De tool plaatst dus de bronnen centraal. Daardoor kan de gebruiker beter kan inschatten of het antwoord betrouwbaar is.

“KamerRaad is gemaakt om te laten zien hoe AI ons kan helpen beter te begrijpen wat er in de politiek gebeurt. Met KamerRaad willen we mensen toegang geven tot het federale parlement op een manier die ze kunnen begrijpen,” zegt Alexander Rogiers, onderzoeker aan de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur van de UGent. “We willen met AI onze democratie een duwtje in de rug geven.”

"De tool is er enerzijds voor de gebruiker die zich wil voorbereiden op de aankomende verkiezingen. Anderzijds ook voor professionals die voor hun werk parlementaire bronnen moeten raadplegen. We hopen iedereen van informatie te voorzien in hun eigen taal."

Wil je KamerRaad zelf uitproberen? Bezoek kamerraad.org.