UGent start unieke opleiding tot taaltechnoloog

(20-03-2024) Vanaf volgend academiejaar (2024-2025) kan je binnen de bacheloropleiding Toegepaste Taalkunde een traject taaltechnologie volgen. Dit traject is uniek in Vlaanderen en geeft studenten onder andere een dieper inzicht in AI-systemen.

Taal en technologie leken lang twee aparte werelden. Bij de UGent hoeven jongeren voortaan niet meer te kiezen. In het opleidingstraject taaltechnologie combineren studenten een liefde voor taal met een interesse in technologie en de huidige maatschappelijke ontwikkelingen rond Artificiële Intelligentie, zoals ChatGPT.

Cruciale kennis voor AI-ontwikkeling

Tijdens de opleiding ontwikkelen studenten de dubbele expertise van een vreemde taal en taaltechnologische kennis. Ze leren vloeiend communiceren, vertalen of tolken in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) en in het Nederlands. Daarnaast leren ze programmeren met Python en doorgronden ze hoe computers taal begrijpen en produceren. Die kennis is cruciaal om te weten hoe AI-systemen ontwikkeld worden. Ze krijgen ook inzicht in waarom die taken zo moeilijk zijn voor die systemen en leren toepassingen kritisch aanwenden.

Gegeerd profiel op de arbeidsmarkt

Bedrijven zetten steeds vaker en meer in op (taal)technologie, en de vraag naar expertise neemt enorm toe. Met dit traject wil de UGent een volgende generatie taalprofessionals klaarstomen: taalexperten die technologieën ontwikkelen vanuit kennis over taal en met aandacht voor een ethisch verantwoord gebruik van data en tools.

Meer info

Contactpersoon: Orphée De Clercq (professor Taaltechnologie voor educatieve toepassingen)

E-mail: orphee.declercq@ugent.be

Meer info: https://www.ugent.be/lw/vtc/nl/opleidingen/bachelor-toegepaste-taalkunde/overzicht.htm

Meer achtergrond lees je ook op durfdenken.be.