Universiteit Gent lanceert High-Throughput Experimentation Centre Ghent voor Innovatief Farmaceutisch Onderzoek

(08-05-2024) Universiteit Gent, in samenwerking met Johnson & Johnson en Stad Gent, kondigt de oprichting aan van het eerste academische high-throughput experimentatielaboratorium in België, het HighTru Lab.

“Een cruciale stap in de ontwikkeling van nieuwe chemische methodologie, nieuwe medicijnen en de opleiding van de ingenieurs en biomedische professionals van morgen”, stelt professor Christian Stevens.

High-Throughput Experimentation (HTE) is een methode waarbij een groot aantal experimenten tegelijkertijd wordt uitgevoerd met behulp van geautomatiseerde apparatuur en robotica. Deze technologie vindt nu ook ingang in het chemisch en farmaceutisch onderzoek om snel veel gegevens te verzamelen en te analyseren. HTE maakt gebruik van miniaturisatie om ruimte en materialen te besparen en van geavanceerde datamanagementsystemen om de grote hoeveelheden data te verwerken. Het wordt nu bijvoorbeeld ook al ingezet in de farmaceutische industrie voor het snel screenen van verbindingen op biologische activiteit. Door de automatisering en de snelle verwerking van experimenten is HTE kosteneffectief en versnelt het de innovatie.

Het nieuwe laboratorium is voorlopig in het CAPTURE gebouw gevestigd op het Eiland Zwijnaarde en zal eind 2026 verhuizen naar het nabijgelegen Nucleus gebouw, momenteel in aanbouw, waarin eveneens CESPE (Center of Excellence in Sustainable Pharmaceutical Engineering and Manufacturing) zal gehuisvest zijn.

Multidisciplinaire Inzet en Educatieve Impact

HighTru Lab illustreert de multidisciplinaire aanpak van Universiteit Gent, waarbij vier faculteiten — Bio-ingenieurswetenschappen, Farmaceutische Wetenschappen, Ingenieurswetenschappen en Architectuur, en Wetenschappen — samenwerken. Dit initiatief zal niet alleen de academische gemeenschap dienen, maar ook opleidingsmogelijkheden bieden voor de chemische en farmaceutische sector via een open access lab, en daarmee bijdragen aan de economische versteviging van Europa.

"Met de oprichting van HighTru Lab verstevigen we onze positie als innovatieleider in de regio en in de sector," stelt Professor Christian Stevens (Onderzoeksgroep “Synthesis, Bioresources and Bio-organic Chemistry”, Universiteit Gent). "Dit lab zal cruciaal zijn in de ontwikkeling van innovatieve chemische methoden en de nieuwe generatie medicijnen en biedt ons de mogelijkheid om onze studenten op te leiden tot de ingenieurs en biomedische professionals van morgen."

Samenwerking en Maatschappelijke Impact

Dit  project werd versterkt door een educatieve subsidie van Johnson & Johnson, waarmee het HighTru Lab als een uniek kenniscentrum binnen Vlaanderen zal functioneren.

Daarnaastheeft het ook een aanzienlijke financiering ontvangen via het Veerkrachtfonds van de Europese Unie, en een aanvullende financiering van het Speerpuntenfonds van Stad Gent. " Met het speerpuntenfonds investeren we als overheid in grote, ambitieuze projecten in de technologiesector Die investeringen zijn cruciaal voor de verdere economische ontwikkeling van Gent en tonen onze inzet voor het ondersteunen van hoogtechnologische innovaties," zegt Sofie Bracke, Gents Schepen voor Economie.

Stad Gent ondersteunt dit project actief als onderdeel van hun toewijding aan duurzaamheid en de gezondheidssector, en erkent het belang van Gent als een top biotechnologische en medicinale hub in Europa.

Over de Partners

Universiteit Gent is een vooraanstaande educatieve en onderzoeksinstelling in België, bekend om zijn innovatieve benaderingen in wetenschap en technologie. Johnson & Johnson is een wereldleider in de gezondheidszorg, die zich richt op het ontwikkelen van geneesmiddelen  en het verbeteren van de toegang tot efficiënte medicijnen. Stad Gent is gericht op het bevorderen van de lokale en regionale economische ontwikkeling door middel van onderwijs en innovatie.

Voor meer informatie over het HighTru Lab en het evenement op 8 mei, zie:  www.highTru.be

Contactinformatie:

Prof. Dr. ir. Christian Stevens