Win een prijs met je thesis

(20-06-2023) Een bachelor- of masterproef brengt je niet enkel dichter bij een diploma, je kan er ook een prijs mee winnen.

Een scriptie schrijven vergt heel wat inspanning. De tijd, kennis en moeite die je er insteekt, staat niet altijd in verhouding tot het aantal lezers van je scriptie. Maar met deelname aan een scriptieprijs kan je wel de nodige aandacht krijgen en misschien ook nog een fijne prijs winnen. Er bestaat een divers aanbod aan scriptieprijzen waaraan je kan deelnemen.

De Vlaamse Scriptieprijs

De bekendste thesiswedstrijd is de Vlaamse Scriptieprijs. De hoofdprijs staat open voor alle afstudeerrichtingen en is 2500 euro waard. Daarnaast worden ook enkele specifieke deelprijzen uitgereikt elk goed voor 1500 euro: de Eosprijs voor een sterke scriptie in een exact-wetenschappelijke richting, de mtech+prijs voor knap creatief technologisch onderzoek, de Klasseprijs voor een scriptie over onderwijs, de NBN Sustainability Award voor scripties over duurzaamheid en de Bachelorprijs voor de strafste bachelorproef. Wie deelneemt aan de Vlaamse Scriptieprijs maakt dus zo mogelijk kans op een dubbele overwinning!

Inclu-scriptieprijs

De UGent looft in samenwerking met de Stad Gent jaarlijks een prijs uit voor de beste en meest vernieuwende masterscriptie waarin de thematiek van gender, diversiteit en/of inclusie een centrale rol spelen. De prijs bestaat uit een geldbedrag van €500.

FUTUREproef Award

Heb je een masterproef geschreven die bijdraagt aan een duurzame toekomst? Met FUTUREproef wil de UGent masterproeven rond duurzaamheid meer toegankelijk maken voor het brede publiek en voor de organisaties of personen die in de praktijk met die onderwerpen bezig zijn. Vanaf dit jaar wordt de Future Proef Award naar een niveau hoger getild. De drie laureaten die door de Gentse jury geselecteerd worden stromen door naar Vlaams niveau, waar een onafhankelijke jury drie winnaars over de instellingen heen selecteert.

• Inschrijven op ugent.be
  • Deadline: 8 oktober 2023

VI.BE Scriptieprijs

Koos je een onderwerp dat relevant is voor de muzieksector, het muziekbeleid of ontwikkelingen in de brede muziekindustrie? Dan kan je 500 euro én eeuwige roem, onder andere in de vorm van het delen van jouw scriptie met belangrijke spelers uit de muzieksector, winnen met de VI.BE scriptieprijs.

• Inschrijven op vi.be
  • Deadline: 15 december 2023

Epi Cup 2023

Door het ondersteunen van onderzoek naar en rond epilepsie wil de Epilepsie Liga awareness rond het thema vergroten. Idealiter wordt dat onderzoek ook vertaald naar directe toepassingen voor patiënten en hun omgeving. De Epilepsie Liga wil met de steun van het Fonds Jeanne Vanhaute beheerd door de Koning Boudewijnstichting studenten belonen die met hun scriptie een opmerkelijke bijdrage leveren om het welzijn van patiënten met epilepsie te verbeteren.