FAQ Deelplatform

Een item kopen, verkopen of bewerken

    • Hoe verkoop ik een item?

    Via het menu 'verkoop item' kan je zelf een item verkopen. Je selecteert de juiste winkel en vult de gevraagde gegevens zo goed mogelijk aan. Een goede foto is een sterke troef en in sommige winkels een verplichting. Je kan het item daarna direct publiceren of eerst even in draft plaatsen.

    Nadat je publiceerde is je item gedurende de vastgelegde termijn in de gekozen winkel zichtbaar voor andere gebruikers. Wanneer een gebruiker je item wil kopen, dan krijg je hiervan bericht op je UGent e-mailadres.

    Zowel de koper als jijzelf kan communiceren via het menu 'mijn berichten'. Ook hiervan krijg je steeds een e-mailnotificatie Je kan de koper ook steeds contacteren via de door hem of haar ingegeven communicatiekanalen. Contacteer de geïnteresseerde koper zo snel mogelijk. Zo kan je goede afspraken maken over de transactie en eventuele betaling. 

    Is de transactie afgerond? Klik dan op 'verkocht' bij de omschrijving in je 'mijn items'-menu. Het item wordt vervolgens in jouw archief geplaatst. Je berichten via het deelplatform blijven ook voor jou bewaard.

    • Hoe koop ik een item?

    Via de zoek- en filterfunctie kan je in de gewenste winkel je geschikte item terugvinden. Wens je een item te kopen? Klik dan op de detailpagina van het item op de knop 'koop'.

    Het item is vervolgens niet langer zichtbaar voor andere gebruikers. De verkoper wordt bovendien op de hoogte gebracht van jouw interesse. 

    Zowel de koper als jijzelf kan communiceren via het menu 'mijn berichten'. Ook hiervan krijg je steeds een e-mailnotificatie. Je kan de verkoper ook steeds contacteren via de door hem of haar ingegeven communicatiekanalen. Contacteer de geïnteresseerde koper zo snel mogelijk. Zo kan je goede afspraken maken over de transactie en eventuele betaling. 

    Bij definitieve afronding zal het item in jouw archief worden geplaatst. Je berichten via het deelplatform blijven ook voor jou bewaard.

    • Kan ik een aankoop nog annuleren?

    Een koopintentie is niet vrijblijvend. Er wordt verwacht dat je het aangeboden item voor de gestelde prijs wil en zal afnemen. Uiteraard kan je een aankoop annuleren wanneer er kennis opduikt die je niet bij je koopintentie wist, bv. niet-gemelde schade. 

    Om een aankoop te annuleren klik je op de knop 'annuleer' op de detailpagina van een item of in het menu 'mijn aankopen' (voor een aankoop) of 'mijn items' (voor een verkoop).

    Nadat je het artikel hebt ontvangen en de verkoper hebt betaald, heb je 14 dagen herroepingsrecht. Dit betekent dat je het artikel in de originele staat aan de verkoper terug kan geven en deze je het betaalde aankoopbedrag dient terug te geven. 

    • Hoe zorg ik voor een zo goed mogelijke beschrijving van mijn items en verhoog ik de zichtbaarheid?

    Zorg voor een duidelijke tekstuele beschrijving en titel. Selecteer eveneens passende categorieën en geef zoveel mogelijk specifieke informatie over jouw item. Geef in je beschrijving aan waar en wat er beschadigd is en welke impact dit heeft op het gebruik ervan.

    Voeg ook minstens één foto toe die je item zo goed mogelijk in beeld brengt. Je gebruikt best foto's in landscape (platliggend) formaat met een minimale breedte van 5OO pixels .

    • De omschrijving van items staat niet in de taal van mijn voorkeur.

    Het deelplatform is zowel in het Engels als Nederlands uitgewerkt. De titels en omschrijvingen die een gebruiker ingeeft worden echter niet automatisch vertaald. Dit is ook niet vanzelfsprekend. Via online websites zoals Google Translate kan je hier wel vlot zelf mee aan de slag.

    Wil je je item goed vindbaar maken? Geef dan een beschrijving in het Nederlands én het Engels mee. 

    • Waarom kan ik niet bieden op een item?

    Zoals aangegeven in de gebruiksvoorwaarden is het deelplatform niet van commerciële aard en ligt de nadruk op het hergebruik van de aangeboden items. Daarom is bewust geen mogelijkheid tot bieden voorzien.

      Over items en transacties

      • Welke items mag ik verkopen in de deelmodule ‘kringloopwinkel’?

      De inhoud van deze deelmodule is veel minder afgelijnd dan van de andere deelmodules. Je kan er met een heel gamma aan items terecht, maar het is wel de bedoeling dat de aangeboden items gelinkt zijn aan het studie-, kot- of werkleven. 

      • Zijn er items die ik niet mag verkopen op het deelplatform?

      Voor een lijst van niet-toegelaten items kan je terecht in de gebruikersvoorwaarden onder de rubriek ‘Aangeboden items’. 

      • Mag ik samenvattingen van opleidingsonderdelen verkopen of weggeven op het deelplatform?

      Volgens het Onderwijs- en Examenreglement (OER) is het niet toegelaten voor studenten om zonder toestemming van de bevoegde lesgever alle vormen van cursus- en examenmateriaal te verkopen. Je mag als student enkel onderling en kosteloos lesnotities en samenvattingen delen. De exacte details vind je in het OER. Er wordt momenteel gewerkt aan de uitbouw van een specifiek platform voor deze items.

      • Hoe kan ik zien welke items een verkoper (nog) in de aanbieding heeft?

      Momenteel is dit nog niet mogelijk. Deze mogelijkheid zal meegenomen worden in de verdere ontwikkeling van het platform.

      Communicatie

      • Voor ik een item koop wil ik eerst een vraag stellen aan de verkoper. Kan dit?

      Dit kan door een e-mail te versturen naar de verkoper. Je vindt het e-mailadres steeds terug op de detailpagina van een aangeboden item. Hou er wel rekening mee dat rechtstreekse mails niet worden bijgehouden onder ‘mijn berichten’.

      • Hoe kan ik zien of ik nieuwe berichten heb?

      De nieuwste berichten worden bovenaan geplaatst en je kan vlot zien hoe lang het geleden is dat er een reactie kwam. Bovendien krijg je van elke communicatie een e-mail toegestuurd.

      Het platform laat momenteel niet toe om visueel aan te geven in welke conversaties er een nog niet door jou bekeken bericht aanwezig is.

      • Stuur ik best een berichtje of een e-mail wanneer ik een item koop of verkoop?

      Je communiceert best via de communicatie-tool van het platform zelf. Zo kan je later steeds vlot terugkijken naar de communicatie die heeft plaats gevonden rond dit item. Sowieso krijg je de reacties van de tegenpartij ook steeds via e-mail, zodat je steeds op de hoogte bent. Rechtstreekse communicatie via e-mail is vooral handig om te communiceren voordat je een item koopt.

      • Ik krijg de reactie van een (ver)koper niet direct te zien in ‘mijn berichten’?

      Het menu 'mijn berichten' is niet opgebouwd als een chatfunctie, maar als een plek waar je je huidige en voorbije conversaties kan terugvinden.

      Het kan tot een minuut duren voor een gesprekspartner een bericht binnenkrijgt. Even de pagina vernieuwen (F5) helpt in bepaalde gevallen ook.

        • Waarom kan ik mijn e-mailadres waarop notificaties toekomen niet aanpassen?

        Omdat je als gebruiker en beheerder wil weten met wie je praat, ruilt of handelt kan je je e-mailadres niet wijzigen. Dit zorgt er ook voor dat mails en notificaties steeds terecht komen en dat enkel je UGent e-mailadres volstaat.

        Je kan wel een aanvullend e-mailadres ingeven dat gebruikers kunnen gebruiken wanneer je niet reageert doordat je bv. op vakantie bent of niet langer actief bent aan de UGent, waardoor je niet langer toegang hebt tot het deelplatform.

        Je kan uiteraard ook een mailboxregel instellen zodat alle e-mails afkomstig van het platform automatisch worden doorgestuurd naar een zelfgekozen e-mailadres.

        • Kan ik items met UGent’ers delen via social media?

        Je kan dit door de detailpagina van het item te delen. Er is geen rechtstreekse deelknop voor jouw specifieke social media profielen voorzien.

          Algemene werking

          • Mijn vriend studeert aan HOGENT. Kan hij ook toegang krijgen?

          Momenteel staat het deelplatform enkel open voor UGent’ers. In de toekomst wordt deze toegang mogelijk uitgebreid, in de eerste plaats naar de associatie UGent en het UZ Gent. 

          Privacy

          • Waarom moet ik soms opnieuw mijn taalinstellingen en cookie instellen bij het aanloggen?

          Deze informatie wordt in je browser bewaard. Wanneer je inlogt met een ander toestel of een andere browser, dan zal je deze korte vragen nog eens moeten doorlopen.

          • Welke informatie houden jullie over me bij? Kan ik deze informatie wijzigen of verwijderen?

          Alle informatie die over het bewaren van jouw gegevens en bewaken van jouw privacy vind je in de privacyverklaring.