De "Theory of Everything" in de fysica: praktisch niets dan wiskunde

Waar/Wanneer? - Voordracht -Inschrijven? - Andere voordrachten

Waar/Wanneer?

dinsdag 1 maart 2016 - 19u: voordracht + aansluitende receptie
Faculteit Wetenschappen - Campus Sterre - Krijgslaan 281 - Gent - gebouw S9 - 1e verdieping - Aud.A1

Voordracht

prof. Hendrik Van Maldeghem - Vakgroep Wiskunde

In 2007 stelde de fysicus Antony Garrett Lisi zijn "Theorie van Alles" voor. Hij linkte dit sterk met de zogenaamde "enkelvoudige exceptionele Lie groep E8". In de voordracht wordt kort geschetst wat de fysische betekenis is van een "Theorie van Alles". Vervolgens wordt bevattelijk uitgelegd wat de "enkelvoudige exceptionele Lie groep E8" is.

Het verhaal begint bij de vrijetijdswiskunde van de oude Grieken, die de regelmatige veelvlakken bestudeerden. De ogenschijnlijke eenvoudige en aanschouwelijke lijst van veelvlakken bevat reeds de kiem van wat vandaag de dag de "exceptionele Lie groepen" genoemd wordt. Aan de hand van deze Platonische lichamen wordt uitgelegd hoe "E8" er uitziet en waarom deze zo uitzonderlijk is. Wat de Mount Everest voor de natuurliefhebber betekent, zo is E8 voor de wiskundige: het summum van pracht maar ook de meest onherbergzame plek die men zich kan inbeelden...

Inschrijven?

Vooraf inschrijven is niet nodig. De voordracht is gratis en staat open voor iedereen met een boon voor wetenschappen.

Andere voordrachten

Deze voordracht maakt deel uit van een reeks ingericht in het kader van Public Outreach. Zo brengen we actueel onderzoek aan de faculteit wetenschappen tot bij een breed publiek. Bekijk het volledige programma voor 2015-2016.

Wens je voortaan op de hoogte te blijven van deze voordrachten, schrijf je in op onze .